Djuraffär / Uppfödare??
Hej!
Jag vet inte hur jag ska köpa råttor nästa gång?? Uppfödare eller Djuraffär?
Ska jag köpa ungar eller vuxna???

Uppfödare, ungar. Tycker jag…

Uppfödare eller omplacering (tex råtthjälpen). Jag gillar inte djuraffärer eftersom att de ofta är oseriösa och inte kan så mycket om djuren. Djuren i affärer är ofta sjuka, har ohyra och aveln är väldigt oseriös utan tanke på sjukdomar och temperament.
Uppfödare skulle jag rekommendera.
Har tyvärr de senare åren haft dålig erfarenhet med råttor från Djuraffär, de har iofs varit hur underbara som helst, men de har inte haft särskillt bra hälsogrund om jag uttrycker mig fint. Från en duktig uppfödare som noggrant valt ut sina avelsdjur bör du få råttor som lever länge och mår bra. Det kommer att vara värt det.

Jag tycker det viktigaste är att du fastnar för just de råttorna. Åk på olika ställen och titta. Det är väl till att rekomendera uppfödare så kanske du får en råtta med bättre immunförsvar, bra uppväxt med bra mat och inte aggressiv. Men det kan alltid slå slint och man kan hitta en precis lika underbar råtta i djuraffär eller omplaceringsråtta som en från uppfödare..
Lycka till:)
Den enda nackdelen med att köpa från uppfödare är att man kanske inte har någon som bor i närheten av en och att de kanske inte har någon kull precis då man själv vill ha hem råttorna. Men fördelen med dem är så många fler så de är värda att åka en bit för och att vänta lite på. Plus att det ofta går att ordna transporthjälp.
Jag rekomenderar verkligen uppfödare. Nu har man ju hört om uppfödare som inte har varit så jätte bra också men de kanske heller inte är så seriösa. Vad vet jag! Men hittar du en uppfödare du är intresserad av så hör efter här om någon vet något om personen. Är ganska säker på att alla råttgalningar här vet vilka de flesta uppfödarna är.
Lycka till i sökandet 

Galen, vem? *visslar*
#0 Det är bara du som vet vad du vill ha. Om du vill hjälpa en råtta i nöd och inte bryr dig om den är vuxen eller bebis kan du ta över en råtta från råtthjälpen eller blocket - det säljs dagligen oönskade vuxna råttor som folk tröttnat på via blocket. Vill du ha en garanterat frisk och seriöst uppfödd råttbebis bör du kontakta en uppfödare i SRS. Vill du ha en blå dumbo finns det väl eg bara två personer som föder sådana och du kan kontakta dem. Vill du bara ha en råttbebis snabbt kan du kolla zoobutiken, zoonen och annonser här och på blocket.
Jag tycker fatkist både och. Ientligen spelar det väll ingen roll om råttan kommer från zoo eller uppf. Men kanske bäst uppf. men jag har en råtta från uppfödare och en från djuraffärn, den som kommer från uppfödaren är ofta sjuk medan djuraffärs råttan är aldrig sjuk. så det varierar.

Om jag var du så skulle jag vända mig till en riktig råttuppfödning eftersom vissa djuraffärer typ "misshandlar" råttor och andra smådjur såsom : tar råttorna i svansen (som dom gorde på våran) eller låter hanråttor och honråttor dela samma bur (kan bli slagsmål, betyder dock inte att alla djuraffärer gör så men… valet är ditt !) /lycka till !
(vet en djuraffär som köper råttor från uppfödare och sedan säljer direkt efter leverans… man får även välja råtta efter önskemål om man så har Den heter: Alba zoo (stockholm)
Är det någon som har köpt från Alba Zoo? Tänkte kanske kika förbi där idag och kolla läget.

Tack för alla bra tips - jag har "beställt" råttungar (6-7 veckor) från en djuraffär ändå :)

skulle aldrig köpa från djuraffär, de vet inte vad de håller på med oftast.. privat uppfödare är att föredra då!
Qui dormit, non peccat
Oj, nästan ett år senare!

Tråden är ju inte aktuell längre men jag måste ändå trycka på det (enligt mig) viktigaste anledningen att inte köpa från djuraffär, det faktum att man stödjer en oseriös handel där djuren far illa. Det går inte att ha en seriös uppfödning och sälja till djuraffär och i annat fall kommer djuren från grossister och tvingas leva under såna här förhållanden:
http://www.fancy-rats.co.uk/community/viewtopic.php?f=5&t=85838
Köper man djur från djuraffärer som köper råttor från grossister bidrar man till detta och det tycker jag är hemskt.
Haha du kan få köpa av mig ;) Jag har 14 små råttungar som måste bort om ett par veckor. :)
Observeras bör kanske att denna tråden är nästan 3 år gammal, kolla på datumet innan ni kommenterar. Det är riktigt störande att det dyker upp trådar man inte sett förut och så är de från stenåldern.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#15, tråden är ju sen -07 och inte alls aktuell..