Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1192 ggr
isafisa
0

En kull på G?

Hejsan!

Jag är ju väldigt ny i rått-världen hittills. Dock föder jag ju upp gerbiler så lite erfarenhet av bebisar har jag väl.

Jag har nyligen skaffat två råtthonor som är ca 6 mån. de är privatuppfödda av en zoo-butiksägare och jag köpte dem när de varit i affären ca en vecka. Hon är mycket bra på könsbestämning och har fött upp råttor länge men nu råkade hon ta fel på kön. Mina flickor har bott med sin bror hela livet då han sett ut som en tjej, men mitt i allt kom pungen och strax därefter köpte jag flickorna (och nej då tänkte jag tyvärr inte på att de kunde parat sig…).  De är underbara och trevliga, men nu är den ena (Sweetie) större än sin syster (Lime). Hon är enligt mig något rundare och ser inte alls lika "barnslig" ut som Lime i kroppen.

Jag undrar nu om det kanske kommer små bebisar under den närmaste tiden? Jag köpte dem för ca 10 dagar sen. Visst är det 24 dagar de är dräktiga? Isåfall kommer det väl ungar inom 2 veckor, om det nu blir några?

Finns det några mer tydliga tecken på dräktighet? Ska skaffa en ny våg och försöka väga henne lite då och då. Är orolig för att hon är för liten i kroppen egentligen, de är enligt deras uppfödare de minsta tjejerna hon har haft. Men som sagt, vågen kommer under helgen!

För er som undrar: Jag vill verkligen inte ha ungar men om de kommer så kommer jag göra mitt bästa och se till att de får bra hem. Har redan nu börjat höra mig för om det finns några vnliga själar som kan tänka sig köpa ungar.

Några övriga tips? Ska läsa allt jag kommer åt, men finns det ex. någon speciell mat hon behöver om hon nu är dräktig? Mer protein eller liknande?

Tack på förhand :) (och hoppas det blev rätt val av grupp)

isafisa
0

*knuffar upp lite*

[kattsson]
0

Hur har det gått?