Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1672 ggr
[rightPAW]
0

Akut behov av tips och råd!

Min yngsta hane har verkligen fått fnatt. Det har alltid varit lite livat i buren men på senare tid går dom inte ihop alls. Han har orsakat större skador på sin burkompis, låter honom inte äta ordentligt och bossar nästan ihjäl honom. Dem slåss tills jag särar på dem och sen är det lugnt i en halvtimme max, sen är dem igång igen. Nu sitter dem i varsin bur men det är så tråkigt, på nätterna brukade dom ligga och mysa i hängmattan och nu när skolan börjar kommer dom få lov att sitta i buren mycket mer och då vill jag inte ha dem utan sällskap.

Jag har känt efter tumörer etc men hittar inga knölar eller dylikt, och han är fortfarande snäll och trevlig mot människor, lite fjompigare bara.

Kan det hjälpa om jag gör flocken större? Det kanske bara är hans nuvarande burkompis han inte tål?

Fundderar på att skaffa 2 råttor till, kanske blir han stabilare med en större flock. Ingen av mina tidigare råttor har haft detta bettende så vet inte vad jag ska göra, vill inte ta bort honom och kastrering är så förbannat dyrt och känns som att kasta pengarna i sjön eftersom man inte vet om han blir lugnare eller inte.

Tacksam för svar!

Terato
0

Först och främst: Bra att du tog ditt ansvar och särade på dem!

Hur gammal är hanen som har fått fnatt? Det låter som att han har pubertetsproblem. Det dyker upp i 5-10 månaders ålder ungefär när deras hormoner börjar att få lite tuppjuck.

Har du tur går det över inom några veckor. Har du otur går det inte över. Då är han en sån råtta som man brukar kalla överdominant(hur mycket jag än hatar det ordet). Det man brukar göra då är att prova med en kastrering. Då brukar de gå tillbaka till sitt gamla glada jag igen.

Om det är så bråkigt att han biter hål på sin burkompis tycker jag absolut att du ska sära på dem. Testa om det funkar att ha dem tillsammans utanför buren. Om det gör det, låt dem träffas en stund om dagen utanför buren tillsammans. Prova sen sakta att sätta ihop dem i buren igen. Ser du ingen bättring alls efter några veckor så tycker jag att du ska kastrera bråkstaken.

Jag skulle inte sätta in nya bebisar till en pubertetsstinn hane. Då kommer hans agg att gå ut över bebisarna och de kan bli skadade både fysiskt och psykiskt. Ofta brukar ungar som blivit hårt tuktade som små bli väldigt tuffa i introduktioner som äldre. Det är alltid viktigt att ge bebisar en så stabil och lugn introduktion som möjligt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Allamej
0

Hur gammal är han?

Kastrering är inte alls dyrt om man kollar priser lite. Men det låter ju som något han skulle må bra av. Hormonerna verkar ha gått honom åt huvudet och då är det verkligen inte rätt tid att sätta in nya råttor… jag går inte in på vad som kan hända med en överdominant hane och råttbebisar men tro mig, det är inget du ens vill testa.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[rightPAW]
0

Han blir 10 månader den 15 augusti.

Råttorna jag hade i åtanke är ungefär lika gamla, en bekant till mig kan inte ha kvar dom pga allergi så jag tänkte ta över dom åt henne. Men det kanske inte är en så bra idé med tanke på hans fasoner…

Ska kolla upp det här med kastrering, det kanske vore det bästa för honom.

Allamej
0

Att sätta ihop en överdominant herre med 2 i samma ålder…. inget jag skulle ge mig på…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[rightPAW]
0

Så jag ska låta honom gå ensam tills jag fått honom kastrerad alltså?

Allamej
0

Ja. Men ha i åtanke att din lugna hane kanske inte reagerar så trevligt med jämnåriga hanar…

En del hanar är kolugna och en del som man trodde skulle palla det blir bindgalna..

[rightPAW]
0

Han har träffat jämnåriga förr, han bryr sig inte alls nästan. Han är lite över 3 år och den coolaste man kan hitta. Helt underbar :)

Allamej
0

Är dom som ska komma lika coola så kommer ju det hela att gå bra. Men om nån av dom är en smula opålitlig kan det gå illa. Iakta och gå försiktigt fram

[rightPAW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har 2 stora burar och 2 lite mindre så till en början får dom nya gå tillsammans i en bur, sen får dom träffas utanför burarna :)

Nu bor bråkstaken och gamlingen såhär (bilden)

[rightPAW]
0

Lät dom träffas på sängen igår, dom ignorerade varandra dom första minuterna, sen böjade dom nosa och sen bröt helvetet löst…

Allamej
0

Låt mig gissa… en av dom började stryka sig mot saker… typ gå liggandes på sidan? Sen fick han fnatt och alla rök ihop? Såg du att nån reste ragg?

Om dom nya inte är kapabla att bo med en äldre så får dom bo själva coh låt gammelgubben bo själv

[rightPAW]
0

Har inte hämtat hem dom nya än, det var gamlingen och bråkstaken som fick träffas igår. Gamlingen var efter Chrysler och skulle nosa honom på baken ettantal gånger sen bet han gamlingen på halsen och på sidorna och så var det fullt krig. Då springer alltid gamlingen undan, han gör aldrig något tillbaks

Allamej
0

Håll den instabila hanen borta från gamlingen… om han inte ens klarar av en sådan basic hälsningsritual som nos i baken så kanske det inte finns någon chans för honom… annat än som ensamråtta, men det är samtidigt också rätt grymt öde…

[rightPAW]
0

Just nu är dom ute på golvet, sitter och äter varsit kex. Dom har klättrat runt på burarna och ingen skada skedd. Chrysler är väldigt lugn och harmonisk idag, dom har nosat på varandra litegrann.

[rightPAW]
0

Men ropa aldrig hej förrän du hoppat över bäcken… Slagsmål igen, nu får dom inte träffas nå mer. Så synd bara, Chrysler har ldrig bott ensam förr, men det är ju antingen de eller avlivning…

[rightPAW]
0

Igår kom en familj och hämtade bråkstaken, och på kvällen hörde nya ägaren av sig och berättade att han låg och sov med deras lillgrabb på 5 veckor. Känns så otroligt skönt, det finns hopp för honom också och han slipper gå ensam.

Är väldigt tomt här utan honom men han har det bättre nu, plus att jag fick hem en liten kille igår. 8 veckor gammal och det sötaste jag sett.

Men tack för alla råd och tips om hurj ag skulle göra, även om det inte fungerade så är jag tacksam att det finns folk som försöker hjälpa.
Så ni är guldvärda, r8älskare :)