Är råttor keliga?
hur keliga är råttor igentligen? Är dem som kaniner eller marsvin som mer än gärna hoppar upp i knät på en och kan sitta där i evigheter, eller som gerbiler som inte sitter stilla utan bara vill hoppa och leka?

Det är individuellt skulle jag säga. Vissa råttor kommer gärna och kelar en stund, medans vissa bara vill springa runt och utforska så mycket som möjligt.
Men de flesta blir lite mer kelna i takt med att de blir äldre också:)

Som Dramatik säger, det beror på, som med människor typ, vissa är keligare än andra.
I min kull är det en som är världens gosgris som kommer och klämmer sig in och ska ligga i min tröja och sova så fort hon är ute, två av mina andra är lite halvgosiga, kommer fram och slickar på fingrarna, ligger en stund i knät/i nacken och sen går de vidare. Och två är för busiga för att ligga i knät och gosa, dom tycker det finns så mycket annat kul att göra :P
Min erfarenhet är att hanar är ganska lugna och har tid att kela mer än honor. Särskilt äldre hanar.
Jag tycker dom överlag är mycket mer keliga än marsvin, dom kommer iallafall fram även om dom inte sitter o gosar i knät sålänge så kommer dom allafall fram och vill hälsa på en :)
Min äldre hane kan sitta i evigheter och bli kliad i nacken :)
Mina råttor är väldigt keliga, men nog kan dom sticka iväg och kolla in saker men dom slutar alltid på axeln
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag skulle också säga att råttor överlag är otroligt keliga. Och främst sällskapssjuka. Mina honor har svårt att sitta stilla om de är ute alla tre, men de kommer ju fram till mig precis hela tiden och ska slicka, springa upp på axeln, pussa mig lite, etc. innan de springer iväg igen. De är alltså otroligt "matte-bundna"! Däremot har mina tre mycket energi så de vill inte sitta stilla så länge. :) Dock har jag också märkt att de blir lugnare med åldern - och om jag har ut dem en och en. Numera brukar de kunna lägga sig i famnen och knastra. Min minsting Saphira har alltid varit en sådan som tycker det är mysigt att somna i tröjan mellan mina bröst (fråga inte varför)! Så ligger hon där med huvudet ut genom halsöppningen och tittar på mig hur länge som helst. Mysunge!!

Tycker kaniner och marsvin inte ens är i närheten så gosiga och keliga som råttor är. Men vem vet, jag kanske bara träffat okeliga kaniner och marsvin. ;)