Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4749 ggr
minflock
0

För långa tänder

En av mina råttor har fått för långa tänder i underkäken. Dem är klippta nu och jag håller noga koll så dem inte blir för långa igen.

Min fråga är om råttor som får för långa tänder kan ha bettfel, att detta är exeriör fel? Det finns gnag vänliga saker i buren som används av alla andra. Nu har jag lagt in yttligare olika sorters gnagvänliga saker i buren. Men är det som med kaniner som kan ha bettfel och få för långa tänder som regelbundet måste klippas hela kanines liv just pga bettfel?

Eller gillar han bara inte det som finns att gnaga på?

KickanW
0

Tänderna slipas inte genom att de gnager på saker, utan råttor slipar tänderna genom sitt knaster - Dvs mot varandra.

Att de slutar slipas beror därför ofta på bettfel. Har du varit hos veterinär och låtit dem kolla käken, samt fått antibiotika?

Ofta hjälper det, men ibland blir man tvungen att klippa dem regelbundet resten av råttans liv. Jag fick göra det med en råtta.

Det är otroligt jobbigt, för tänderna växer så galet fort.

minflock
0

Ok! Tack för ditt svar!

Än så länge ser det bra ut och jag har inte varit hos veterinären med honom. Han är väldigt medgörlig och jag har kollat bakom framtänderna hur det ser ut och det är ett sår men än så länge inte infekterat. Jag avvaktar lite och ser.

Han är 1 1/2 år och har aldrig haft problem med detta innan. Kan det ändå vara ett bettfel? Är det då ärftligt?

KickanW
0

Min råtta fick såna problem när han var ungefär så gammal. Jag vet ju inte vad hans problem berodde på, men hos veterinären pratade de om att de kan slå i käken så att tänderna hamnar snett och därför slutar slipas mot varandra. I det fallet räcker det ju inte med att man klipper tänderna.

Kollade du på många bilder och så innan du klippte tänderna? Råttor har ju väldigt långa tänder, så många blir chockade när de råkar se dem för att de inte tänkt på att de är så långa tidigare. Tyvärr tror jag att många klipper sina råttors tänder utan att det egentligen behövs.

RatLover98
0

Hur vet man att dom är förlånga?? :S

myismyname
0

#4 Då råttan inte kan använda sina tänder normalt längre. Problem med att äta osv.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

minflock
0

Jag avvaktar och ser om dem växer och blir för långa igen. Just nu mår han bättre iaf och jag kan inte se att dem växt nämndvärt, men det var ju bara några dagar sedan jag klippte ner dem.

Jag har använt denna hane i avel och därför blir jag bekymrad om detta kan vara ett bettfel och om bettfel går i arv.

#3 Råttors tänder ser väldigt långa ut normalt, det håller jag med dig om! Felet med denna hane var att han magrade av och därför kollade jag igenom honom vad som var fel. Då märkte jag att hans andedräckt luktade illa och när jag kollade munnen såg jag att under käkens tänder var vita istället för orangea och att dem satt in i gommen så han inte kunde stänga munnen. Så där såg jag tydligt att dem inte bara var långa utan dem var för långa.

Jag tittade inte på bilder men jämförde med mina andra råttor som är i ung samma ålder och storlek som han är. Sedan naggade jag pyttelite med en kanin klosax ytterst lite i taget tills jag såg att han kunde stänga käken utan att tänderna gick emot gommen. Denna hane är som sagt väldigt medgörlig och just för att han låg stilla hela tiden och lät mig hålla på så vågade jag göra detta själv.

minflock
0

Ingen som vet om bettfel går i arv?

Dramatik
0

Jag vet faktiskt inte om råttor, men när det gäller hästar och hundar så är det ju ärftligt, tror faktiskt det är ärftligt på människor också.

Alltså borde det troligen vara ärftligt för råttor också kan jag tänka mig.

Håll koll på avkommorna och se om de också får bettfel sen, då vet du ju säkert.

minflock
0

# 8 Jag har tre avkommor som jag får hålla lite extra koll på. Jag hoppas att detta att han inte slipades tänderna var tillfälligt. Att jag slipper klippa ner hela hans liv. Måste jag fortsätta att klippa tänderna drar jag parallellen att detta är bettfel, blir det bättre nu och han klarar det själv, vilket jag hoppas så antar jag att det beror på något annat att dem blev för långa.

Jag får hålla noga koll!

Tack för alla svar och hjälp!