Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3840 ggr
amandapi
0

bästa buren enligt dig?

Det finns ju en hel del burar och jag är på jakt efter en ny då jag inte gillar den jag har nu till mina honor.

Alla tycker vi olika men vilken bur är eran egna favorit?Glad Lägg gärna in bild, var man kan köpa sån bur och till vilket pris! (om ni vet)

fia-mia
0

*vill också veta*

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Dramatik
0

Ja…om den perfekta buren ändå fanns.:P

Jag har nog inte hittat någon som det inte finns något dåligt med.

fia-mia
0

#2 Du kan inte berätta vilka du har iaf? :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Dramatik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder just nu en furret tower och den är ju bra eftersom den är stor och man kan dela av den så att man kan ha både hanar och honor i den.

Men sen tycker jag att den är dålig just för att den är så himla stor vilket gör den svår att inreda eftersom det blir svårt att nå när man ska sätta upp allt. Sen går det åt en väldigt massa strö i den.

Men annars är den ju toppen.

Jag har funderat på att skaffa en hornbach-völjär istället, men de är dumma i luckorna för man kan råka klämma råttornas tassar när man öppnar helt. Sen har de utdragbar botten vilket jag inte heller gillar, men i övrigt är de ju bra.

Jag har några burar av samma modell som bilden jag bifogar också och de är väl rätt okej faktiskt nu när jag tänker efter. Det enda jag önskar där är väl att de skulle varit smalare i botten och högre uppåt istället. Och ja, lite större helt enkelt.

Haha, jag är nig kräsen när det gäller burar och tycker att man helt enkelt får välja vilka för och nackdelarf man kan tänka sig att ha.

fia-mia
0

#4 Vet du vad måtten på buren på bilden är? Den var snygg!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Dramatik
0

Mätte den precis:)

H.83 B.100 D.55

:)

AnneN
0

Buren jag har nu tycker jag är toppen! Glad

Den är hög så råttorna får bra med utrymme att klättra, men den är inte så jätte bred så den tar inte för mycket golvyta, stora luckor, lätt att inreda och lätt att rengöra (ryms delvis i badkaret), står på hjul så den är lätt att flytta och råttorna älskar den!

Klicka på länken så hittar du buren, Gnagare 63, och det är därifrån jag köpt den (hon säljer även andra burar och saker).

Pris 1500kr och då ingick frakt hem till dörren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fia-mia
0

#6 Det var ju ganska bra mått! Vet du vad den kostar oxå?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Dramatik
0

Jag har ingen aning, jag köpte den begagnad av en vän som haft chinchilla i den så jag gav 200 för den. Men den är gnagad längs kanterna i bottnen på insidan.

Däremot har jag sett såna på blocket för 500 spänn.

Dramatik
0

#7 Den buren har jag spanat på några gånger, men är där verkligen 2 cm mellan gallret? Det är ju som en kaninbur.

Alltså om man mäter mellan 2 gallerpinnar menar jag nu.

AnneN
0

#10 ja det är 2 cm mellan gallerpinnarna, så till små bäbisråttor kanske den inte är så lämplig, men till vuxna fungerar den alldeles utmärkt.

_**/Mvh Anne

Dramatik
0

Aha, ja då är den nog inte så lämplig för mig iaf. Men har du hanar eller honor i den? Mina honor hade garanterat rymt genom 2cm galler iaf:P

AnneN
0

#12 jag har honor i den, den ena är en normalstor hona och den andra (som vi nyss fick avliva) var väldigt mycket mindre än normalt (vägde bara ca 260 gram som vuxen) och de tar sig inte ut genom gallret, tro mig, de har försökt…

_**/Mvh Anne

Zakaraa
0

Jag har en furet Tower och den är jättebra Men eftersom den är så djup (80cm) då är det jättesvårt att kunna inreda, städa osv utan hjälp
Tex att komma åt hyllplanen utan att skruva loss dem (vilket jag inte längre kan göra då hållarna går sönder efter typ 3 nerskruvningar..)
Fördelen är väll att öppningarna är så pass stora att jag kan stoppa in hela överkroppen för att komma åt bättre _(även fast vinkligen är dum för ryggen)

_Men precis som #4 säger är den väldigt bra då man kan spärra av den och ha som 2 budar

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

#7 den buren verkar vara väldigt kul för råttor. Men jobbigt om man har fler då enligt lag får det endast vara 4 råttor i den gnagare 63 buren.
Har man tur så räknar folk med hyllplanen. Men inte alltid de bryr sig om det märkte jag :-/

Min gamla bur skulle jag säga. Den var laglig åt över 50. Men det negativa var trä burar inte är så roliga att städa och stora egen byggda voljärer är svåra att städa samt inreda.

Nu är det ferret towern. Men det jobbiga där för min del är inte att den är svår att inreda eller städa. Det klurade jag ut fort ut lösningar.
Det jag fann jobbigt är att den är för bred på alla håll. Så jag måste varje storstädning. Dvs minst 2 ggr månaden, montera ned hela buren och dra in den i duschen. Då den inte går att ta igenom dörrarna och få in den på toan och spola av på annat sätt.  Och det störde jag mig så mycket på att jag kastade upp annons och håller på att köpa in nya burar.

Andra buren jag äger som jag verkligen gillar då den är lång, ändå hög. Går att dela av. Inte jätte jobbigt bred så den går in genom dörrar in till toan utan att monteras ned.
Det bra är att man kan byta ut plåt taken mot plexi, på så sätt blir det ljusare.
Denna pratar jag om: LÄNK

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnneN
0

#15 Enligt burräknaren får det vara upp till 7 råttor i den bur jag har, iallafall om man klickar i 60dm3 som rekomenderas på den sidan.

_**/Mvh Anne

zickan
0

#16 det som rekommenderas är INTE enligt lag!!..  Det är endast råttfolk som smart nog tycker man ska räkna höjden. Jag följde den tabell utträkningen och det är den som gör att jag har många anmärkningar efter besöket på just den saken. För det är INTE enligt lag!!!

Enligt lag är 6dm2!  Detta då jbv regler är en klump på alla gnagare i en sammanfattning. Dvs de räknar endast golvytan!!. Varav höjden spelar inge roll om den är 3meter så eller 30 cm. Då antalet blir det samma du får hålla vid utträkning med 30cm och 3m!
De ska dock räkna med hyllplan över 30x30 cm som "botten yta".

Så en ferret tower med två heltäckande hyllplan  så ska man få räkna att du har två bottenytor och då får man ha fler råttor.
Så det är totalt skit samma i hur hög din bur är så länge den är över 30 cm som lagen säger ;-)

zickan
0

enligt lag är ju givetvis  de mått du finner under jvb regler på samma sida. Något som är väldigt fult med den sidan och förvirrar massor som kan ge stora strul med många prickar i protokollet.

AnneN
0

17 Okej tack för att du förtydliga det, är bra att veta att jag bara får ha max 4 råttor i buren, inom kort så kommer det att bli 3 som ska bo där, men inte fler.

_**/Mvh Anne

zickan
0

#19 Jo precis. Det är ju det som är så stört att dom som gjorde burräknaren missvisar ju massor av folk. Det som burräknaren har som rekommendation är ju givevis mer smarta måttet på en bur då råttor sitter ju sällan på burbotten. De älskar ju att klättra. Men då jvb regler är helskumma så räknas aldrig höjden med om den bara är över 30 cm.

AnneN
0

#20 Ja regler för burmått är helt klart under all kritik och borde verkligen göras om och utgå från varje art, möss har ett behov, hamstrar ett annat, gerbiler ett annat, råttor ytterligare och marsvin ett annat, osv.

_**/Mvh Anne

Anaii
0

Nu har jag inte råttor ännu, men då jag plannerar att skaffa det om ett par månader så har jag kollat runt lite på burar. Hittade en som jag verkligen vill ha. Stor, bra mått så den får plats där jag vill ha den utan att den ska vara ivägen. Och så är den snygg, passar bra i rummets design vilket är viktigt för mig.

Nackdelarna: dyr och det verkar som om man måste beställa den från England. Jag har iaf inte hittat den någon annanstans.

http://www.equinecaninefeline.com/catalog/aurora-chinchilla-ferret-cage-with-accessories-p-4594.html

spiritedaway
0

#7 Det som är synd men den där är väl att det är gallerhyllor.

Terato
0

Den absolut bästa råttburen tycker jag är Savic Royal Suite.

Det enda jag skulle kunna önska mig till den buren är bottenlådor med högre kanter. Då hade den varit perfekt. Tätare galler hade också faktiskt varit bra så att man hade kunnat ha en hona med ungar i den med(man kan ju dela av den). Hade också önskat mig smådörrar på dörrarna och på sidorna.

Jag vill kunna komma åt i hela buren, det är väldigt viktigt för mig. Därför gillar jag de stora dörrarna.

Men den här buren kommer väl så nära det går mina krav!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

AnneN
0

#23 Jo fast jag brukar lägga feecetyg på hyllorna så att de ska vara bättre att gå på.

_**/Mvh Anne

Anaii
0

#24 ja den buren har jag också tittat på men den är ju svindyr xD

och så hade inte den blå färgen matchat varken tapeter eller möbler xD

Terato
0

Svindyr? Jag betalade 3000 för den buren inkl. frakt. Det tycker jag är billigt för så mycket bur.

teratos.r8or.se

ew
0

Är det för stort med 2,5 cm mellan gallren för en råtta?

ew
0

De va inget, hittade svaret:P

isabella93
0

Här finns Royal suite för ca. 3000:- (man får 5% rabatt på första köpet) med gratis frakt till sverige.

http://www.zooplus.com/shop/rodents/cages/chinchilla_cages/157454

Lancia
0

#24, jag har en kompis som har sån bur och HATAR den. ;)

Allamej
0

Lancia, om du vill så kan du ju hälsa din kompis att jag gladerligen tar hand om den :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Haha.

Jag kan tänka mig att man hatar den om man har råttor som pinkar in bakom bottenlådorna. Jag har dock haft tur. *peppar, peppar*

Fast sen har jag väldigt många toalådor i min bur också.

teratos.r8or.se

Lancia
0

#32, hoho, ställ dig i kö duh! :D

#33, jag har inte några direkta detaljer i frågan men att dom pinkar utanför låter som en rimlig anledning till att ogilla den. Själv älskar jag iallafall som stora luckorna den har.

Terato
0

Precis, jag älskar luckorna! Men tänk om de hade varit så pass smarta att de hade gjort ordentliga bottenlådor! Då hade den varit helt perfekt!

teratos.r8or.se

Anaii
0

Inga fler nomineringar till bästa bur?

[rightPAW]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar mina burar, lätta att inreda och får plats med mycket saker. Enligt burräknaren kan jag ha 4 och 3 råttor i mina burar, trodde det skulle kunna vara fler men tydligen inte, haha. Den ena har en stor lucka på bredsidan och en på djup, den andra har bara en på bred. Den är lite jobbigare med inredning men inte så tt jag klagar. Skickar med en bild på båda.

Är sugen på en furet tower, fast är nog svår att inreda som många säger.

Nån som har några tips på roliga saker att ha i en bur? Just nu har jag krukor, hängmatta, ett hyllplan och en stege plus en liten kul grej jag gjorde med taket på en "slottbur" som jag hängde upp med snören högt upp i taket på ena buren. Mycket populärt att ligga där och slappa på en filt :)