Jag vill ha en råtta
Hej! Som rubriken lyder så vill jag ha en råtta! Jag skulle köpt en för 1 månad sen men det blev en kanin unge istället. Jag har nu bestämt mig för att prata med mina föräldrar och fråga om jag kan få en råtta.
Vad kräver en råtta? Jag är beredd på att ge så mycket kel som den behöver men vill veta mer om foder, bur osv =)
Först och främst så kräver den sällskap :)
Även om man tillbringar dygnet runt med den så kan du inte ge den råttan allt den behöver eftersom du inte är en råtta.
Det är inte svårare att få 2 råttor tama, snarare tvärtom, dom utmanar varandra för att vara tuffare och tuffare så dom blir snabbt tama om du nu skulle råka köpa i butik (svårt att gå ut ifrån dom utan en, Jag vet…)
Stor bur, bra foder och aktiviteter är också något som behövs. Allt detta finns att läsa på sajten om du går igenom forumsgrupperna så hittar du all information du söker och om det fortfarande finns frågor så är du varmt välkommen att ställa dom.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 tack, så jag borde alltså köpa två st? Okej, jag håller på och läser en massa här och blir bara mer och mer sugen på råttor :)
#2 Man måste ha 2 stycken :)
Har du läst på nåt om råttor? Om inte, så gör det först innan du skaffar ett par.
Och ja, råttor måste sitta minst i par.
Råttor kräver mycket aktivitet, och med det en stor bur. Kom ihåg att de föredrar en bur på höjden än en bur med stor bottenyta men som är låg.
Rekommenderar dig verkligen att skaffa råttor! De är underbara <3
Det är viktigt att dom 4 sädeslagen finns med i torrfodret. Som bas kan man ha osötat musli. Sen kan man blanda i bovete, sesamfrön, solrosfrön, pumpakänor, pressade ärtor, linfrön, rispuffar, osötad cornflakes, dinkel, mm.
Dom ska ha människomat en gång per dag. Man kan gå efter kostsirken.
Jag brukar ge mina havregrynsgröt med frukt till frukost. Sen brukar jag ge mina mat en gå till på eftermiddagen / kvällen. Då kan det bli resten efter maten tex.
Man ska inte ge dom rå lök, eller för kryddad mat.
#6 Lök ska man undvika överhuvudtaget, inte bara rå. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#7 men om de får matrester med tillagad lök i ibland (tex köttfärssås osv) så är det inte farligt.

Jag ger också lök, faktiskt, fast som sagt, inte i mängder. Orkar inte pilla ur löken i köttfärssåsen. Men det spelar iof ingen roll, mina äter det i alla fall inte!
Älskar mina stora små vänner..
Jovisst, men köttfärssås innehåller å andra sidan inte så mycket lök. :) Tyckte bara att det var värt att tillägga då det enligt mig lät nästan som att det är helt okej att mata råttorna med lök, så länge den är tillagad. Ursäkta om jag förklarar mig luddigt. Om jag skulle vara helt bakom flötet och tillagad lök är helt ofarlig för råttor får någon rätta mig. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Jag har faktist läst på om råttor, skulle ju skaffat råtta för en månad sen och trodde att två råttor blir svårare att ha tillsammans (jag skulle köpa två st, men min kompis skulle få ha en att ta hand om) men visst, har haft 5 st hanar (syskon) för ett år sen men min Zammie dog :( och sen dog alla andra lite senare, typ ett år senare för åldern, men nu verkar dem inte vilja ha fler djur + att jag köpte ju precis en kanin unge..