Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 976 ggr
Mansonchild
0

Hur gör jag honom tamare?

Jag har äntligen fått hem två underbara tamråttor.
Och lät dom vara första 5 dagarna för att slå sig till ro.
Jag plockar upp dom och stter med dom i timmar och klappar dom försiktigt och försöker mata dom då och då.
Den ena har slickat på min tunga en gång.
Men den svarta hanråttan ben är jätterädd och skygg… jag har aldrig gjort den illa eller något sådant?
hur får jag bättre relation till mina råttor.

myismyname
0

Umgås med dem. :) Det finns nog inga egentliga genvägar, spendera tid med dem. Då jag fick hem mina grabbar lät jag dem sitta i tröjan eller på axeln och följa med mig då jag gjorde det mesta, det kanske kan vara ett tips? :>

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
0

Kan tillägga att de inte precis var otama från början, utan snarare tvärt om, de var hur mysiga som helst mot mig redan första dagen, men ändå. :)

Dramatik
0

Du skulle inte låtit dem vara i 5 dagar. Råttor ska man börja pilla med direkt när man får hem dem för att skapa en relation till dem.

Men än är inte hoppet ute:) Hantera dem mycket, många gånger om dagen. Och lyft inte upp dem varenda gång utan bara klappa på dem, ge dem något gott, låt dem åka med på axeln.

Ja, som sagt det är bara att hantera dem mycket och lägga ner extra mycket tid på dem ett tag:)

amandapi
0

Hur är den skygg?

När du har den uppe, springer den ifrån dig och kommer inte fram till dig?

Det enda man nog egentligen kan göra är att bara fortsätta göra som du gör, hantera dom och gosa med dom i massor, så kommer nog han bli mindre skygg.

Kanske kan du ha dom lösa i soffan som du sitter i, så får de dels springa lite fritt och så kan han klättra och nosa på dig på "hans" villkor, så man inte bara sitter och håller i han så han kanske blir rädd av det?

Tanle
0

myismyname .. ursäkta om jag lånar din fråga/tråd lite,men undrar samma sak, (sitter lite i samma sits) ..

_"hur får jag bättre relation till mina råttor?"

_Har inte fått ut mina råttor från buren, (då de är väldigt små luckor på buren, så vill jag inte ta ut dem, så de gör illa sig) ..
Har matat/lockat dom me massa gott men de tar bara de o smiter in igen .. Skäms

Tacksam för svar

amandapi
0

#5 på hur länge har du inte lyckats ta ut dom ur buren? Har de inte varit utanför?

Tanle
0

Fick hem dem den 3:dje, då gosade jag me dem en bra stund innan jag satte in de i buren .. tänkte nästa dag att jag skulle låta dem bekanta sig me buren, fast pratade me dem o gav dem mat .. sen nästa dag (4:de) har de bara sprungit iväg, när jag lockat på dom (de har bara luktat på mig genom luckan/springorna, men sedan sprungit iväg) när jag kommit i närheten ..

myismyname
0

#5 Absolut inga problem för mig med tanke på att det varken är min tråd eller min fråga Skrattande

Tanle
0

SkämsObestämd OJ !! .. förlåt Mansonchild menade jag .. Oskyldig

Tanle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hmmm .. snacka om jag blev brädad .. min dotter gick bara fram till buren o lockade fram dom, utan problem .. thi hi ..

Tanle
0

Gråter olyckligtvis, slutade de inte bra ..

medans den blåa, både knastrade o ploppade hos både mig o min dotter, så bet den svarta henne på fingret .. ett ½cm V jack ..

Tanle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

blåa me "ploppögon" på min axel