Jenna och Remi
Har Planerat en Kull med Jenna och Remi.
Denna kull kommer endast bara ske om de väger som de ska, dvs honan över 300 Gram och Hanen över 500 Gram.
Men parningen kan oxå avstå om det skulle bli några oväntande problem som ex: Sjukdom, Aggresioner m.m.
Syfte med parningen.
Att få fram snälla, lugna och harmoniska råttor med bra temperament.
Vill oxå föra vidare föräldrarnas gener. Deras Harmoniska sätt som funkar bra i flock samt deras temperament.
November kull blir det då om allt går enligt planerna
Tema: Frukt
Lite info om Jenna.
En jätte trevlig tjej med härligt humör och som är väldigt nyfiken av sig. Hon passar mycket bra i flock och har haft väldigt lätt för nyinflyttade kamrater. Sitter helst på mattes axel ett bra tag innan hon fått spring i sina ben och undersöker sig omkring i omgivningen.
Namn: Jenna
Född: 12/12-2009
Uppfödare: Köpt privat
Färg/Teckning: Agouti Hooded
Päls: Slät
Örontyp: Toppörad
Vikt: 296 Gram
Kullar: 0
Jenna har jag dock ingen stamtavla på 
Men har koll på några av hennes syskon så jag vet lite hur dom är i flock, sjukdommar m.m.
Lite info om Remi
En jätte go och lugn kille som har bra häng och bra temperament. Han älskar att vara innanför tröjor och springer gärna runt, runt om en. Han har ganska mycket spring i bena men ändå väldigt lugn.
Han tycker om att plocka åt sig så mycket mat han bara kan och gömmer undan det tills skålen är tom, sedan kan han sitta och äta upp sin matgöma i lugn och ro.
Namn: Remi
Mor: Nellie
Far: Klang
Kull: Dinousarier Kullen
Född: 26/11-2009
Uppfödare: rattways
Färg/Teckning: Blue
Päls: Slät
Örontyp: Dumbo
Vikt: 488 Gram
Kullar: 0
Stamtavla: Giganotosaurus "Remi"
Mor: Nellie
Mormor: Tösen
Morfar: Silver
Morfarsfar: Abbe
Far: Klang

Skulle bara skriva att Jenna är Agouti variegated.
Tror du :/ Många har sagt att hon är hooded :/

Låter som en intressant parning! :)
Älskar mina stora små vänner..
Jo det kommer förhoppningsvis bli en jätte trevlig kull :)
hur ser mamman och pappan ut? :D
Jao bilder kommer här :)
Detta är på mamman då :D

Och Detta är pappan då :D

aw vilka sötnosar!
Jora dom 2 blir ett fint par :)
Ooh! Blå! Dumbo! *stoppa i fickan* (A)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Haha jao han är ju jätte fin, glansig päls. Hoppas han får några ungar som kommer likna honom :)
#10 Får han det är jag klart intresserad! :O
Speciellt om det dyker upp någon snygg pojke :')
Okej, förstår det, en snygg blå dumbokille kan man bara inte låta bli :)
Nej precis! :D
#12 Är Jenna db? :)
Shit jag vet vad db betyder men kan absolute inte komma på det just nu, måste vara för sent för min hjärna för att orka tänka XD
Dumbobärare :)
Ingen av hennes föräldrar hade dumboöron och ingen av syskona. Så jag vet inte om det ev, finns längre bak i hennes bakgrund, svårt å säga då jag inte fick papper på henne när jag köpte henne :(
#17 Ah, okej :) Var bara lite nyfiken på om det skulle bli dumbo i kullen :>
Det kommer nog ganska säkert bli iallafall någon som blir dumbo. Eftersom pappan Är dumbo och går man bakot så är hans mamma dumbobärare och hans mormor var dumbo.
Jenna kanske har Dumbo i sig, det får jag nog aldrig reda på 
#18 Det får du reda på senast då ungarna föds, om Jenna är dumbobärare kommer det födas dumbo i kullen, eftersom den tilltänkta pappan är dumbo.
Toppörad + Toppörad = 100% Toppörad
Toppörad + Dumbobärare = 50% Toppörade, 50% Dumbobärare
Toppörad + Dumbo = 100% dumbobärare
Dumbobärare + Dumbo = 50% dumbobärare, 50% dumbo
Dumbobärare + Dumbobärare = 25% Dumbo, 25% Toppörade, 50% Dumbobärare
Dumbo + Dumbo = 100% Dumbo
Detta kanske är något man borde ha koll på innan man funderar på att avla?
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jag har faktiskt läst det där schemat flera gånger så jag vet, det jag inte tänkt på är hur man vet att Jenna är dumbobärare, Kan de liksom inte iallafall bli vi säger 2-3 ungar som blir dumbo av kanske 10 ungar?
Det är det jag inte kan fatta 
Annars har jag koll på det då jag läst schemat som du visat. Hoppas du fattar vad jag menar :)
#21 Då jag fick min första kull kunde jag inte för allt i världen fatta hur det kunde bli några dumbon i kullen. Jag satt o skrapade mig i huvudet länge innan jag fick det förklarat för mig.
Mamman var dumbobärare utan att någon skrivit in det i stamtavlan. Så jag visste inte om det, och dumbosarna kom som en överraskning.
Man ser inte utanpå vilka som är dumbobärare, och är råttan ifrån en kull där föräldrarna båda är dumbobärare så blir bara 50% av ungarna db. Man kan alltså inte veta vilka av de 75% som återstår som blir dumbobärare. Det är som ett lotteri, nångång kan man få jackpott.
Hoppas du förstod, jag förklarar knasigt, här kommer ett exempel;
Vi säger att Jennas båda föräldrar var dumbobärare. Så parades de och födde vi säger 10 ungar. 25% av ungarna blev dumbo, dvs 2,5 unge (haha), 25% av ungarna blev toppörade, dvs 2,5 unge, och 50%, dvs 5 ungar blev dumbobärare. Eftersom man inte kan se på utsidan om de är dumbobärare eller ej så är det 7,5 ungar i kullen som eventuellt kan vara dumbobärare. Har du tur så är din Jenna en utav de 5 ungar som är db, annars är hon en av de 2,5 som är "bara" toppörade.
#21 Det går inte att se på Jenna om hon är dumbobärare, det märker du på hennes kull. Kommer det dumbo i kullen är hon db. :)
Oj, det kom lite sent :)
Haha känner mig så krånglig nu men iallafall 
Remis Mamma är toppörad och Likaså Remis Pappa.
Men jag visste att Hans mamma var dumbobärare då hennes mamma var det och Remis pappa visste jag inte heller hur det var med honom.
Iallafall blev några dumbo och andra Toppörade, dumbobärare? då.
Sedan den andra Kullen Remis pappa fick var med en dumboHona men ändå fick de bara 2 Dumbosar av 8 ungar.
Så jao jag funderar nog hur det var med honom. Vad ska man tro på? 
#25 shit, klockan är för mycket (halv två i finland) för att min hjärna ska tänka klart. Jag trodde att den tilltänkta pappan var dumbo, då hade du fått dumbo i kullen om Jenna är dumbobärare. Då hade du fått veta lixom. Man måste nästan para en eventuell db med en dumbo för att vara på den säkra sidan, men ingen skulle göra en parning med den motiveringen att de vill "ta reda på".
Finns det en möjlighet att Remi kan vara dumbobärare? För om du parar honom med Jenna och hon också råkar vara dumbobärare så får du 25% dumbo i kullen, 25% toppörade och 50% dumbobärare i kullen.
Om Remi "bara" är toppörad, och Jenna råkar vara dumbobärare blir hälften av ungarna dumbobärare, alla toppörade. För att isf ta reda på ifall Jenna verkligen var dumbobärare måste du para en unge ur deras kull med antingen en dumbo eller en dumbobärare för att få klarhet i den saken. MEN, då måste du råka välja rätt unge, en utav de alla som råkar vara dumbobärare.
Krångligt detdäran, det enda säkra du kan göra är att vänta och se.
#26 Enligt bilden högre upp är Remi dumbo :)
Jo jag förstår om du är trött :)
Saken är ju att Remi är dumbo. Det var hans pappa som var toppörad och som jag inte heller viste något om hur det låg till med dumbogenen i hans släkt bakot.
Men Remis mamma var dumbobärare och Remis föräldrar skappade en Remi med dumboöron + några till och andra var toppörade.
Är det jag som krånglar till det alldeles för mycket? 
#28 vi gör såhär; jag återkommer imorgon efter en natts sömn. Annars kan det hända att jag säger nåt riktigt knasigt.
Jag satte nyss och kollade på en pågående parning, där pappan är dumbo och mamman toppörad. Och så slog det mig plötsligt "men vafan, det kommer ju inte födas några dumbo i denna kullen".. Haha! Det har jag vetat hela tiden xD
Suck. Godnatt!
Ja men ha en god godnatt sömn :) det behövs nog :)