Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 2665 ggr
[Linsenhejhej]
0

Ev. tre dräktiga råttungar

Råttorna Nila, Mimmi och Tara som vi köpte för en vecka sedan, har visat sig vara dräktiga. Alla tre.
Deras magar växer varje dag. Magarna är spända och spenarna syns tydligare än någonsin tidigare.
De är drygt 2,5 månader gamla.

Jag är inte helt säker än, men jag tror verkligen att de är dräktiga, för de visar många tecken på det.

Några tips? Förvånad

De är köpta från djuraffären.

becka89
0

hmm det är inte ovanligt när dom är köpta från djuraffär,

Bättre att ta det säkra före det osäkra

Så dom behöver äta mycket fett, tex avokado, en klick smör (obs, äkta smör, inte margarin), leverpastej och liknande. Även blodpudding, lever och annan inälvsmat är bra. Välling med tex banan i, nötter och frön innehåller mycket fett, fisk är bra med sin omega, äggula m.m.
Kött är också bra, behövs mer än vanligt.

[Linsenhejhej]
0

#2: Tack så jättemycket! Glad

[Linsenhejhej]
0

Det värsta är att jag inte har någon tidigare erfarenhet av råttkullar över huvud taget, detta är till och med mina första råttor någonsin.
Men jag ska köpa en våg nu i dag, och en del barnmatsburkar.

Itchy
0

vart bor du ??

det kan finnas en råttuppfödare i närheten som kan hjälpa dej

You can't spell Bitchy without Itchy

myismyname
0

Stort lycka till! Kommer du lägga upp uppdateringar hur det går för töserna? :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

amandapi
0

oj!

Nåja, det är bara att göra det bästa av situationen och läs på¨mycket nu så du iaf är förberedd när bebisarna dyker upp (om de 'är dräktiga dvs) Glad

Kanske har du nån uppfödare i närheten som kan/vill hjälpa dig, annars får du läsa mycket och fråga mycket här på rif, det är nog många som vill hjälpa till Glad

Lycka till och skriv så fort du vet om de är dräktiga eller inte!

Banankaka320
0

Ge dem massa massa fet babymat! Hoppas allt går bra!!

AnneN
0

Se till att ha en extra råttbur så du kan separera honorna från hanarna då de blir tillräckligt stora för att lämna mamman (du vill ju inte ha inavel)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MittNamn]
0

Du behöver ju en varsin bur åt dem när de ska föda och ta hand om sina små knoddar sen (så är det väll?) fast de behöver inte speciellt stor bur då. kanske folk kan låna ut burar om det är så att de är gravida.. Jag har dock ingen.

Huldan
0

Önskar dig all lycka till! :) Här och på r8forum finns massor va bra tips och råd,.

[Linsenhejhej]
0

Tack för alla tips!

Jag bor i Östersund. Det verkar inte finnas några uppfödare här i närheten vad jag känner till.

Kan man låta råttmammorna och ungarna bo tillsammans igen när ungarna är äldre (isåfall vilken ålder)?

Mimmi väger 10 gram mindre än Nila och Tara.
Betyder det att Mimmi ska få färre ungar, eller att hon bara är liten i växten? Fast vågen jag köpte var inte så passande, så jag har beställt en ny.

Jag har ingen tredje bur, till den sista råttan.
Går det bra med en transportbur för katter?

Får jag låta Nila, Mimmi och Tara springa lösa i rummet en stund varje dag, när de har fått ungarna, eller ska de sitta i sina burar hela tiden?

[Linsenhejhej]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nilas mage.

[Linsenhejhej]
0

Taras mage.

[Linsenhejhej]
0

Mimmis mage.

Jinaum
0

Att tänka på är väl kanske även att anmäla djuraffären? För 2,5 månader är väldigt ungt för ett par honor att bli parade?

Dessutom får väl inte honor och hannar sitta i samma bur om de är till försäljning?

myismyname
0

#15 Nope, honor och hanar till försäljning får inte sitta tillsammans. :) Det står i 5 kap. 3§ i L 80.

Jinaum
0

#16 hade för mig det ja.

Så för råttornas bästa i framtiden kanske det är bra med en anmäla/tillsägning så det är medvetna om det och kan bättre sig.

Hoppas det går bra med ja… tonårsmammorna eller vad ska man säga liksom? :P

[Linsenhejhej]
0

Varför vill min annars så sociala råtta vara ifred i sitt hus?
Varför vill Mimmi ligga och sova så mycket när hon var världens hyperaktivaste råtta för några dagar sedan?
Mår de inte bra? Förvånad

[MittNamn]
0

Jag tror att ungarna kan komma ur en katttransport så snart de börjat att klättra runt.. men en hamsterbur i större modell kan nog funka.. de är ju inte jätte dyra.. kolla runt på blocket

[MittNamn]
0

juste sätt in råttorna i skild bur 1 vecka innan de ska föda så de får gott om tid till bäddning osv.. sen vet jag inte hur länge de ska vara där efter födseln.. så länge ungarna inte äter själva iaf

myismyname
0

Starta en tråd där du efterlyser burar för utlåning. Med lite tur finns det någon vänlig själ i närheten med en bur till övers som du kan låna till dina dräktiga små tjejer. :)

[Linsenhejhej]
0

Tack för alla svar! Glad 

Nila, råttan i mitten, ökar med 10 gram i vikt varje dag.
Hon verkar ha blivit parad tidigare än de två andra.

myismyname
0

#22 Vilken söt bild :) Jobbigt att hålla koll på vem som är vem, haha ;)

[Linsenhejhej]
0

#23: Tack!
Det är faktiskt otroligt enkelt att veta vem som är vem. Flört Tycker jag i alla fall.

[Linsenhejhej]
0

Terato
0

Gud vilka fina tjejer! <3

Många trycker på det här med fett. Men tycker inte att någon av dina tjejer ser undernärda ut. Faktum är att man inte ska behöva öka fettet på en dräktig hona nämnvärt om hon har normal vikt.

Men hela matdosen ska ju öka. Se till att det alltid finns nåt utöver torrfodret att mumsa på.

Kalcium är otroligt viktigt för att de ska kunna föda normalt. Har de underskott på kalcium kan de få problem att få igång värkarna. Det är också viktigt för ungarnas uppbyggnad av benstruktur osv såklart. Sesamfrön är t.ex. väldigt kalciumrikt så det kan du blanda i torrfodret. Man kan även ge färsk ananas för att successivt öka oxytocinhalten.

Ägg kan du ge varje dag. Det innehåller förutom Kalcium även A-vitamin, vilket är väldigt viktigt. Och en massa annat, ägg är ett av våra mest näringsrika födoämnen. Även äkta smör innehåller mkt vitamin A(men det gör faktiskt margarin med)

Selen är superviktigt och det hittar du i fisk och skaldjur.

Järn ska nästan tredubblas. Kött är ofta järnrikt men ett av våra mest järnrika näringsämnen är faktiskt Vetekli! Fullkornsvälling kan vara en bra grej att ge, då det är väldigt järnrikt(och innehåller en massa annat nyttigt).

Kost som stärker immunförsvaret och kost som innehåller antioxidanter ska du också leta efter.

Sen har du alla andra vitaminer och mineraler också. Jag säger så här:

En så varierad kost som möjligt med massvis och massvis med grönsaker. Fri tillgång till både Torrfoder och färskmat. Om de är töntiga med det gröna kan du prova att mixa grönsakerna tillsammans med något annat gott, t.ex. falukorv, det ratar de sällan.

Några tips:

Ägg, keso, yoghurt, mjölk(om de tål, börja med lite i taget), olika fröer och nötter(sesamfrö, solrosfrö, hasselnötter, mandel, pumpafrö, jordnötter, valnötter, pecannötter), vitkål, blomkål, broccoli, grönkål, brysselkål, spenat, zuccini, tomat, räkor, lax, makrill, tonfisk, inälvsmat, fläskkött, nötkött, kyckling, kalkon, anka, cantaloupemelon, fullkornsbröd, ärtor, äkta smör, olivolja, äpplen, bananer, vetegroddar, quinoa, ris, bulgur, potatis, pasta. osv

Nu har du lite att ta av där. Försök som sagt att ge så varierad kost som möjligt. Ser ut som att en av honorna kan vara dräktig. Hoppas du har tur med de andra två! Ibland kan de absorbera pga stress osv också så de kanske har gjort det. Tänk också på att de även är växande råttor så de andra kanske har en liten viktökning pga att de växer. Att en av råttorna väger 10 gram mindre är inget konstigt. Alla syskon i samma kull blir aldrig lika stora.

Men fortsätt att väga dem och skriv upp vikten dag för dag så är det lättare att lista ut om de är dräktiga. Och mata på, som sagt. Hoppas det går bra!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[RussinsMusli]
0

Ojoj, lycka till!
Hoppas du uppdaterar om hur det går!Skrattande

Terato
0

Just det, sista veckan ser du nog om de är dräktiga eller inte. De går upp ganska mycket då och brukar bli päronformade. Sen märker man på att de brukar börja boa jättemycket. Sista tecknen är blödningar och värkar. Skulle du missa att ta ut den dräktiga innan nedkomst är det ingen panik, då får du flytta de andra två. Men vill hon vara ifred märks det nog ändå. Du får gå lite på känslan eftersom du inte vet när de ev. blivit parade.

Jag bor i Gävle och har nån bur att låna ut om du finns i närheten. Annars finns det säkert fler vänliga själar.

Tipsar om en länk(som jag för övrigt sprider ganska glatt och ofta):

http://ratguide.com/breeding/

Där finns lite olika artiklar att bläddra mellan. Ratguide är en seriös sida och har alltid källor till sina artiklar. Väldigt mycket nyttig information.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[r8ttor]
0

Lycka till! :)

OttoIsTheShit
0

lycka till :D

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

OttoIsTheShit
0

lycka till :D

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Linsenhejhej]
0

Tack så mycket! Skrattande

[kattsson]
0

Lycka till :)

[r8ttor]
0

Hur går det med råttorna? :)

amandapi
0

Hur går det? Är de dräktiga?

[Linsenhejhej]
0

De verkar inte längre vara dräktiga, och jag hoppas att det är sanningen också. Glad

myismyname
0

Håller tummarna!

amandapi
0

#36 vad menar du med att de inte längre är dräktiga? Att de inte var det alls från början eller att honorna har fått sina kullar nu?

dorkey
0

#38 Förmodligen menar hon att de bara var skendräktiga. :)

[Linsenhejhej]
0

#38: Jag menade att de antagligen bara var skendräktiga, eller att de har resorberat fostren.