Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 10920 ggr
[r8ttor]
0

Luktar jätte illa!

Jag har 4 tjejer och 3 hanar som luktar jätte illa.

Samma dag som jag städar buren blir det att lukta jätte illa. Det luktar som om jag inte har städat på en månad. Jag torkar av hyllplanen varje dag och byter bottenmaterial var 3 dag, och hängmatta varannan dag. Men det luktar ända jätte illa.

Om jag inte för bort lukten måste jag sälja dom, för min pappa får jätte ont i huvudet och blir att må dåliga. Och jag har fått migrän 2 gånger när jag har varit i mitt rum länge.

Är det någon som vet vad jag ska göra?

myismyname
0

Tyvärr luktar råttorna värre på sommaren när det är varmt än på vintern när det är svalare. Kan det vara så att du har en bur vars galler är svårt att få rent? Jag har märkt på en av mina burar (som jag har då vi är i stugan) att den inte går att få riktigt fräsch efter städning då gallret är obehandlat.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[r8ttor]
0

Jag har vandliga råttburar som man kan köpa på djuraffären.  Har du något tips på vad jag kan göra?

Katrin82
0

Vad använder du får bottenmaterial?

Testa att skrubba av gallret. Jag tar själv in gallret på badrummet och skrubbar med en svamp, tvål och vatten..

amandapi
0

se även till att råttorna inte samlar på sig den färska maten du ger dom, det kan ju snabbt börja lukta nu när det är sommar.

myismyname
0

Jo, maten kan börja lukta äckel väldigt snabbt i värmen. Ett tips för att förhindra att råttorna bär iväg mat för att spara till sen är att mixa allt innan råttorna får det. Det kanske kan ta ner lukten en aning för dig? :)

[oboybabe]
1

Har samma problem vilket många har men när jag torkar av hyllplan och galelr varje dag å använder jag piss off funkar super bra och finns att köpa på många djuraffärer..

persikahallon
0

det kan inte vara så att hanarna markerar som sjutton för att de bor i samma rum som ett gäng snygga flickor? hormoner som spökar kan väl göra att urin luktar starkare?

Anvariel
0

Det luktar alltid mycket kring mina tösar också, hur mycket jag än städar. Tyvärr. Värst är det ju på sommaren. Beror nog mycket på hur ens råttor är också. Mina insisterar ju på att pinka i boen - så det bildas en riktigt stark urinlukt där vilket gör att jag får byta bomaterial varannan dag eller så.

Jag använder också Pissoff ibland. Det funkar väl sådär kan jag tycka, men lite hjälper det i alla fall. Råttorna mina gillar det inte så mycket - det luktar ju FEL tycker de och så pinkar de över lukten.

MangoMelon
0

Det börjar lukta rätt fort här hemma också även om jag byter bottenmaterial o hängmattor varje vecka.
Det är inte det som luktar, det är gallret. Jag har en Lagosbur med obehandlat galler och den stinker apa efter bara någon dag då jag skurat den.

Jag använder cillit bang och stålull då jag skrubbar gallren. Sen sköljer jag jättelänge för att få bort alla kemikalier, på så vis börjar inte flickornas bur iaf lukta så fort..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[r8ttor]
0

Jag använder toalätt. Jag mixar maten dom får. Det blir att lukta samma dag som jag gör rent allt.

MangoMelon
0

#10 gör du rent gallret varje gång också?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[r8ttor]
0

1 gång i veckan brukar jag göra ren gallret.

amandapi
0

Har du haft råttor som inte luktar så illa då?

För råttor luktar ju och alla är vi olika känsliga för den lukten. Tex min sambo tycker att råttorna och hamstrarna jag har hemma luktar fan rent ut sagt medans jag knappt märker lukten ;)

Jag tänkte eftersom om jag fattat det rätt är alla dina råttor som luktar och du verkar ju göra rent buren ofta och inte låter deras mat ligga framme så de kan samla så vet jag inte vad mer det kan vara förutom råttornas naturliga lukt.

[r8ttor]
0

#13 Nej det har jag inte. Det är pappa som får jätte ont i huvudet och blir att må dåligt av dom.

amandapi
0

Jag tror tyvärr inte du kan göra så mycket mer än vad du redan gör, det är nog bara så dom luktar..

Mymlan
0

Doftgran hängande utanför ditt rum? det finns med mild doft dvs de luktar inte jätte starkt..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[MittNamn]
0

Bada råttorna ibland då?

[r8ttor]
1

Jag har badat dom.

Tack så mycket för alla svar.

zyrsan
0

Om man "bara" har hyllplan och inte något som fångar upp urinen kan det läcka ut på vägg/golv/bord där buren står på. Kanske värt att kolla upp?

Själv har jag djupa hyllplan (med bottenmaterial i) och har inte speciellt mycket problem med lukt. 4 Tjejer i en chinchillabur, byter inte överdrivet ofta (behövs inte), dock tvättar jag hela buren i badkaret när jag städar samt har rikligt med bottenmaterial. Detta innebär att tjejerna aldrig sitter/ligger i sin egen urin. Däremot kan de få olika stark arom på avföringen beroende på vilken mat de får. Och ja, sommarvärmen har en tendens att intensifiera lukter ;).

Mer om buren och städningen på: http://r8bloggen.wordpress.com/2010/04/20/luktfri-bur/

Lycka till!

Anvariel
0

#19 Så sant! :S Det har läckt ut riktigt härliga pissfläckar på mina golv ibland. Och urinen kristalliserar sig och blir en slags mörkgul illaluktande sörja. Fy 17!

Har någon tips på hur man bäst tvättar galler när buren inte är i duschen? Jag KAN ju dra den in i duschen också men det är ett sånt himla jobb för jag har egentligen ingen dusch utan ett badkar så jag måste tömma golvet i hela toan först och lägga för skydd för väggar och dörr för att de inte ska få fuktskador. Jag gör det ibland ändå, men gallret borde ju tvättas oftare. Jag försöker lite granna med någon trasa men det funkar inte så bra. Jag brukar inte vilja använda rengöringsmedel i buren om jag inte kan skälja bort ordentligt men vet ni om något medel som går bra att använda? Tallsåpa kanske?? Vet ni?

myismyname
0

Jag brukar dra ut gallret på gräsmattan och ge det en omgång med trädgårdsslangen och en diskborste. Gallerdelarna till min bur (tower) ryms inte i badkaret utan att jag plockar isär dem men det räcker med trädgårdsslangen för min del. Mina grabbar är ganska duktiga på att inte lorta ner gallret för mycket. :)

mikeiko
1

Byt ut Toalätt mot al- eller aspspån! Toalätt luktar äckligt när det blir blött tycker jag, asp/al är mycket mycket bättre och kladdar inte lika mycket!

CamillaS
0

#19 Har du hängmattor också eller bara hyllorna?

[r8ttor]
0

#22 Jag har haft aspspån

zyrsan
1

#23 Jag har hängmattor ibland (varierar buren lite). Antingen har jag hängmattor som jag kan byta ut och tvätta, eller som skulle slängas och som kan ha sin sista stund i buren (ex. trasiga kläder). De har ju en tendens att demolera hängmattor, så de är ju inte sååå långlivade ändå :). Ang. om de ligger mjukt eller ej så har jag diverse saker (ex. tamponger) som de kan fluffa upp och bädda med. Får de ex. rikligt med toapapper/hushållspapper brukar jag ta bort just de högarna utan att för den delen byta i hela buren. Microstädning! :D

Har man bra tillgång till tvättmaskin kan man ha en jämn tillströmning av hängmattor som man byter riktigt ofta. I transportburen (kattbur) har jag en hängmatta som hänger länge. Transportburen har de också tillgång till som skydd/toa när de är ute, och den hängmattan behöver jag inte byta speciellt ofta. Det beror ju lite på hur mycket de kissar där.

CamillaS
0

Ok. ja just det, tamponger he he nu vet jag vad jag ska göra med mitt felköp he he. :P

[r8ttor]
0

Jag ¨måste nog sälja dom :(. Vi blir att må dåligt av dom.

[MittNamn]
0

Hos min vän som har råttor luktar det väldigt mycket om man gämför med mina honor, men hon har ett gäng med hanar.. vet inte om det är könet som är orsaken det kanske är induviduellt. men du kan ju kanske sälja ena gänget o se om det blir skillnad. då har du ju färre råttor med.

[r8ttor]
0

# 28 ja jag får nog göra det :(. Pappa har alltid fått ont i huvudet och mått dåligt av dm :(. Och nu på slutet jag fått migrän av dom :(. Men jag vill inte sälja dom.

wintermynta
0

Luftrenar är bra. Det har jag i råttrummet. Finns på dom flesta affärer allt från billigt till dyrt.
Annars har du odörslukare om du har nära till biltema. Finns kanske på andra affärer.

[r8ttor]
0

# 30 Okej tack.

amandapi
0

men har du provat att ha hanarna i ett rum och honorna i ett?

Tänkte att de kanske blir alldeles stissiga av att känna lukten av andra råttor/andra könet och kissar mer revir eller nåt då, nu när du har dom i samma rum.

[r8ttor]
0

# 32 Nej det har jag inte. Det ska jag testa :).

gulzebra
0

Ang gallret, om det är obehandlat så går det ju att behandla det själv, bara att spraya på hammarlack eller så.
Hade själv en bur förut som verkligen luktade apa och visst sjutton var det gallret som stank… Omöjligt att få rent! Lätt att det hade fått en omgång hammarlack eller annan spray som funkar att måla gallret med om jag inte hade sålt buren.

Har du nån bild på burarna eller namn på de? Nån här kanske känner igen modellen och vet om gallret är behandlat eller inte :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AnneN
0

Vet inte om det har någon betydelse, men hos mina råttor känner jag aldrig att det luktar illa nu mera.

Förr hade jag spån eller toalätt som bottenmaterial och då luktade det pyton i buren efter bara en dag eller två.

Sedan jag bytt till att bara ha tidningar och/eller fleecefilt i botten och ha en toalåda där jag har toa-lätt (byts varannan dag ungefär), byter bottenmaterialet ca 1 gång per vecka och skrubbar bugalret 1 gång per månad (behövs inte oftare) så har varken jag eller sambon känt någon äcklig doft från råttburen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[r8ttor]
0

Nu har råttorna fått ett eget rum :). Jag har mixat all mat dom har fått. Märket på råttburarna är Gabber.

gulzebra
0

#36: Bara märket säger ingenting, finns ju alla möjliga modeller också ;)

Exempelvis min stinkbur, den var en Gabber. Men, mina nuvarande burar är från Gabber allihop de också. Det är helt enkelt olika modeller som tillverkats olika.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[r8ttor]
0

# 37 Har du något tips på vad jag ska göra? :).

Terato
0

r8ttor, kan du inte lägga upp en bild på din bur(med inredning och allt) så kan vi hjälpa till med tips? Kan vara bra sätt att hitta luktfällor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gulzebra
0

#38: Ptja, lägg upp bild på buren är en bra början :P Eller åtminstone modellens namn. Är det gallret så kommer det inte hjälpa hur du än gör annat än att byta ut buren eller måla över gallret så det är ju lika bra att ta reda på det direkt liksom. Du kanske har samma sort som jag hade förut tex ;)

Är det utdragbar botten förresten? Det brukar också ställa till det iom att kisset tar sig ner mellan bottnarna.

[r8ttor]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råttorna är i rummet som i har haft som fråd förut. Men jag håller på och städar. Men nu är det stökigt.

Nu är burarna inte nystädade, jag ska städa dom i kväll eller i morgon :).

[r8ttor]
0

Man ser inte så bra på den har bilden. Jag är inte så bra på att ta kort Skäms

[r8ttor]
0

Den här buren är inte inred. Jag har den som reserv bur om någon blir sjuk eller nått sån.

AnneN
0

Är det båda burarna som luktar illa eller är det bara en av dem?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[r8ttor]
0

#44 Det är båda.

Det vita gallret är typ alltid gladdigt. Fast jag tvättar det.

gulzebra
0

Ingen av burarna är samma modell som min gamla stinkbur iaf, så ingen ledtråd där… Har iofs en likadan som #42 men har fåglar i den så antar att det inte är till någon hjälp :P Men gallret på din bild ser väldigt skitigt ut, möjligtvis att det behöver skrubbas av ordentligt ändå. Testa ättiksprit, det tar tom bort rost så det borde ta bort smuts ordentligt. Och varje gång du rengör, spola av gallret på alla burar med så hett vatten det bara går och i en så hård stråle det går, så skiten lossnar och så det helt enkelt inte hinner bli så skitigt. Kör den taktiken själv vid varje rengöring, går snabbt och smidigt och fungerar bra.

Brukar du torka av hyllplanen? Råttor pinkar ju gärna på hyllplan och utan något som suger upp så ligger det ju där som en stinkande liten bakteriehärd. Kan säga som så att varje gång det stinker här hemma så är det för att jag slarvat med hylltorkningen :P

gulzebra
0

Ignorera hyllplansfrågan, såg nu när jag postade att det står i första inlägget ^^ Men kör på gallerspolning, det är inte sällan som gallret är boven.

[r8ttor]
0

# 46. Buren är jätte gammal och har rostat.

Terato
0

Jag tror som gulzobra att det är det rostiga gallret som är problemet! Har varit med om det själv att det har luktat rejält när jag har haft gamla rostiga burar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[r8ttor]
0

# 49 Okej tack :).

Jag ska skrubba allt jag kan :).

gulzebra
0

#48: Säger som terato, bort med rosten! Ättiksprit funkar bra till det, sålänge du verkligen köper just spriten och inte nåt mildare fjollgrejs ;)

Sen kan du ju alltid spraymåla gallret med typ hammarlack eller vad man nu brukar använda, för att förebygga att det börjar rosta igen :)