Konstig vårta/böld & skabb
Jag har haft ganska mycket problem med dem råttor jag har nu. Det har varit mycoplasma, aggressivitet och snedskalle, vilket har lett till ganska höga veterinärkostnader. Mina tidigare råttor däremot har aldrig haft några problem förutom en som hade cancer.
Nu har min gammelråtta fått en väldigt konstig vårta vid början av frambenet, vet inte riktigt hur jag ska förklara att den ser ut. Den är hudfärgad, och ser som sagt ut som något vårtliknande. Färst trodde jag att det var en fästing, eftersom jag haft honom ute för några dagar sedan, men den sitter verkligen fast i huden på honom och har samma färg. Det är heltskumt, någon som kan veta vad det är? Jag är inte SÄKER på att han har ont, för när jag ska titta på den så försöker han slita sig, men det kan även bero på att han har lite lätt snedskalle och har svårt för att hållas i den vinkeln.
Sen verkar det som att mina råttor på något konstigt vänster har fått svamp eller skabb i öronen. Vet inte riktigt hur detta skulle ha gått till… Min utekatt har dragít på sig skabb, kan det komma därifrån? Jag ska ringa och boka tid hos en veterinär så småningom, och undersöka både "vårtan" och "svampen/skabben", men det kan ju alltid vara bra att få lite råd av er råttvana människor :)
Skabben/Svampen sitter på ÖRONEN och inte i pälsen. Det ser ut som att dem har blivit tuggade på öronen, eller har små, små "horn". Det ser inte alls bra ut. Kan ta en bild sen så ni får se.

"Vårtan" kan vara en varböld som behöver tömmas.
Svårt att säga ändå, kanske blir lättare om du kan ta bilder. :)

Ja, jag misstänker att det är en varböld för min hund har haft en precis likadan, fast tio gånger större :P
Ja, jag ska ta en bild och lägga in så fort jag kan :)

Har fått en tid på fågelkliniken imorgon nu! :D Snabbt och billigt (om man jämför med de gigantiska veterinärhusen jag har i närheten som t.e.x regionsdjursjukhuset som kostar en miljard per besök).

Fågelkliniken är INTE billiga. Men det får man ta när det är den enda duktiga råttveterinären här nere.

Billiga och billiga. Har inte stött på någon riktigt billig veterinär förutom i Våxtorp, men jag kan säga att dem är tio gånger billigare än de andra här. Har veterinärhuset som tar 600 kronor + ev (ev=mest troligen fler avgifter) avgifter. Helsingborgsdjursjukhuset tog 2600 eller något för jourbesök, och 1600 för ett vanligt besök när jag skulle kolla deras mycoplasma. De skulle tagit minst 2000 för att sterilisera min hona, och något mellan 1000-1600 för att kastrera min hane, och då säger dem ändå att dem inte är särskilt duktiga på just dessa djuren. Fågelkliniken anser jag vara någorlunda billiga eftersom dem är så himla duktiga, vet vad dem håller på med och inriktar sig på just dessa djuren. Det är helt klart värt pengarna! :)

#6 Öronskabb, botas med en droppe stronghold..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag fick stronghold igår, och det är redan mycket bättre!