Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1652 ggr
amandapi
0

farligt med godis???

ÅH NEJ! Fredag idag och mina barn har fått fredagsgodis.

Och såklart så hittade min ena råtta detta nyss när jag inte såg det. (det låg i soffan, min son som är 4 år hade nog spottat ut en del godisar han inte gillade i soffan nånstans, för helt plötsligt såg jag ena råttan med en hel godis hög!)

Har ju självklart tagit bort detta nu, men kan det vara farligt? Det ser ut som om hon har gnagt i sig en halv klubba och ironiskt nog ätit några sega råttor.. Skäms

Jag skäms så, borde haft bättre koll… Gråter

Terato
0

Haha, dessa godisråttor!

Nejdå, det är ingen fara om de äter godis nån gång. Men socker är såklart, precis som för människor, inte nyttigt för råttor heller i för höga doser. Finns ingen anledning att ge sockergodis till råttor, om man säger så men direkt farligt är det inte på det viset.

Finns andra råttliknande arter däremot(degus kanske?) som är jättekänsliga för socker och som verkligen inte under några som helst omständigheter får äta socker. Så är dock inte fallet med råttor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

AnneN
0

Det man kan tänka på med socker även om det bara är någon gång då och då de får smaka är att socker har en laxerande effekt (speciellt i stor mängd) så det kan hända att de blir lösa i magen av godiset.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

amandapi
0

åh vad skönt att höra att det inte är farligt iaf!

Jag blev så orolig dessutom att det där klibbiga, sega råttan, skulla ha fastnat i halsen på henne, men hon såg bara så nöjd ut och det blev en riktig dragkamp om klubban sen… Skäms

Nåja, ska nog börja kolla soffan mer noga på fredagar när ungarna käkat godis/chips/popcorn..

Elshira
0

Ja det enda som jag vet är farligt i allt för stor mängd är väll choklad i sådana fall?

Men här hemma är det också fredagsmys med råttorna. Äter vi godis så får självklart de också, väldigt uppskattat Cool Men resten av veckan så är det smalmat!

Hakuna matata!

MangoMelon
0

#4 så du ger människogodis åt dem en gång i veckan, för att du också får? eller missförstod jag?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Elshira
0

#5 Ja precis, men det är ju inte direkt matskålen full med godis, utan enstaka smakbitar av naturella chips, nötter (ev. enstaka med choklad på), cheerios eller liknande (jag äter dem som godis xD) eller kanske en bit av chokladbollen och saft i en kapsyl. Glass är också en höjdare men även det väldigt lite givetvis - lite på fingret bara ^^

Sitter man i soffan så får man snart någon som kommer och tigger med sina stora ögon annars! "Riktigt" godis, som i typ lösgodis (lakrits, wienergummi, kola. osv) brukar jag dock inte ge då de väll är 99% socker xD

Men det är ju som sagt inte "farligt" som i dödligt, "bara" väldigt onyttigt med socker och de bör väll inte få det allt för ofta i för stora mångder just för att de kan bli lösa i magen och att blodsockret skjuter i höjd, samt att de givetvis kan bli feta:)

Vanligt fett är väll dock lite "bätte" och den risken man löper då är väll närmast övervikt, tänk på att chips och sådant ofta är saltade eller kryddade så tänk på att det inte ska vara så mycket salt eller starka kryddor då bara.

Popcorn brukar jag däremot kunna bjuda på lite oftare, poppar "egna" hemma i kastrull då de inte blir särskillt onytiga :)

Hakuna matata!

Terato
0

Ja, jag gör nog som dig också, ibland, Elshira.

Men egentligen mår de ju inte dåligt av att man utesluter onyttigt godis helt!

teratos.r8or.se

[FukkingTubbie]
1

Jag gör väl som #6 också, sitter jag och äter så brukar jag vanligtvis bjuda råttorna, men dock i minimala mängder (:

MangoMelon
0

#6 ah, tack för att du förklarade! När jag läste kommentaren fick jag den uppfattningen att du satte lördagsgodis i deras skålar därför att du också får det xD

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Terato
0

Haha!

teratos.r8or.se