Råttor iFokus

Råttor

Etikett: presentation
Läst 1145 ggr
AnneN
0

Ny råtta i familjen :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har idag varit på Djurmagazinet (blir väl strypt för det) och köpt en råtta, var egentligen mening att det skulle vara 2 men den ena lyckades rymma och komma sig in under ej flyttbara burar.

Rymlingen ska de försöka fånga in och ringer om de lyckas.

Men nu har vi en pigg och nyfiken liten krabat i extraburen här hemma och vi har problem med att välja namn till den lilla sötnosen.

Vill därför se vad ni tycker kan passa henne utifrån listan av namn jag hittat (har tema med grekisk mytologi på råttorna):

Hera
Gaia
Afrodite
Harmonia
Athena
Nemesis
Calypso
Psyche
Callisto
Medusa
Medea

Lägger även in 2 bilder på sötisen, dålig kvalitet dock då de är tagna genom burgallret och med blixt, bättre bilder kommer mest troligt under morgondagen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Slappar en stund innan hon studsar vidare Skrattande

_**/Mvh Anne

OttoIsTheShit
0

athena lr calypso tror ja :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

spiritedaway
0

Medea tyckte jag var fint :)

OttoIsTheShit
0

Alla e fina så väldigt svårt :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

amandapi
0

Det där är helt klart en Gaia Glad

Terato
0

Aaaw! *Smälter lite..*

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

fhs
0

Callisto tycker jag. :)
Jättesöt tjej!

AnneN
0

Nu har jag bestämt namn! Det blir Harmonia Glad

I den grekiska mytologin så var Harmonia harmonins gudinna, dotter till Afrodite och Ares, men i vissa historier så var hon istället dotter till Elektra och Zeus…

Anledningen till att jag valde det namnet är för att hon på minst ett sätt liknar min Elektra i sättet då de båda älskar att sova på de trästegar som hänger i taket (den ni ser på bilderna).

Denna lilla Harmonia verkar totalt orädd för allt hittills Skrattande Hon har pussat på både hundarna och katterna som tryckt sina nosar mot burgallret, suttit i min famn och knastrat och mysryst redan igårkväll och då Lillan (ena katten) kom för nära så förökte Harmonia klättra upp på Lillans huvud.

Hon dricker bra och verkar ha ätit litegrann också, inget rött gegg vid ögon eller nos (= ett bra tecken).

Ringde till Djurmagazinet nyss för att sätta lite press på dem med att fånga den andra råttan, de skulle testa med en sån där human råttfälla som fångar råttan i som en liten bur utan att skada den.
De får helgen på sig innan jag ringer igen på måndag och sätter ytterligare lite press på dem om de inte lyckats innan dess.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Behöver lite hjälp med att avgöra färg och teckning då jag inte är så säker på detta (trots att jag tittat på bilder), jag gissar på att teckningen kan vara banded husky eller striped roan (är osäker på om hon är roan).

Lägger in lite fler bilder som är tagna idagsljus utan blixt.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

.

_**/Mvh Anne

Dramatik
0

En otroligt söt black striped roan:)

AnneN
0

#12 Hur ser du att hon är roan?

_**/Mvh Anne

Dramatik
0

Ser och ser, jag antar eftersom roan hänger ihop med teckningarna striped och husky:)

AnneN
0

#14 fast om de är banded husky så är de väl inte roan fast de ser lika dana ut fast utan blekningen? Obestämd

_**/Mvh Anne

spiritedaway
0

Men jag skulle nog vänta mig att det är roan. Har än inte sett en enda råtta med den teckningen från djurmagazinet som inte varit roan.

AnneN
0

haha det är jag som är lite tjorvig av mig Skrattande(har tjorvat med stackars Veronica på msn också), oavsett om det är striped eller banded husky (som vad jag förtått inte finns i Sverige) så är det roan.

Och hon är black Glad

_**/Mvh Anne

Dramatik
0

Banded husky? Det har jag bara stött på en gång på en engelsk sida. Kommer inte ihåg vad det var, men ska nog googla igen:)

Men din tjej är jag till 99% säker på att hon är roan iaf:)

Terato
0

Förlåt, måste byta ämne lite.

Hon ser så mild och vaken ut i sättet. Är hon mjuk att hantera? (blir lite nyfiken)

teratos.r8or.se

Dramatik
0

#17 Jag hittar inget om att banded husky skulle vara en egen variant? Banded husky nämns om striped roan, vad jag kan se.

AnneN
0

#20 Det är på http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp jag hittat banded husky, men det verkar som att det är samma som striped roan.

#19 Hur menar du med mjuk att hantera?

Hon har iallafall inte visat några tendenser till att bitas, förutom att hon smakat lite försiktigt på mitt öra men slutade direkt då jag sa till henne. Hon är mysig och väldigt nyfiken och orädd.

_**/Mvh Anne

Dramatik
0

Aha, ja det är nog striped roan de menar:)

AnneN
0

#22 Ja jag blev bara fundersam då de har skrivit dem som 2 separata.

_**/Mvh Anne

Terato
0

#21 Haha, jag menar inte om hon inte bits. Det förutsätter jag att hon inte gör. ;)

Jag menar om hon låter sig hanteras utan att spreta med benen och spänna sig. Alltså, kan du t.ex. hålla henne om midjan och lyfta upp henne och känna att hennes kropp mjukt bara följer din hand eller spänner hon sig eller sprattlar/spretar och vill iväg? Oftast brukar de ju spreta, det är inget konstigt med det. Men många som föder upp gillar när de är mjuka att hantera. Jag gör det, t.ex. Och jag är alltid nyfiken på råttor utan bakgrund också.

teratos.r8or.se

AnneN
0

#24 Aha du menar så, ja det är olika, då hon är på myshumör då är hon mjuk i hanteringen, men är hon på upptäcktshumör så blir det som att hålla i en ål = går inte alls, bara att låta henne springa runt på mig ett tag.

_**/Mvh Anne