Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 1697 ggr
AnneN
0

Var hon verkligen roan? *fundersam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter nu och funderar på om Pandora (vila i frid gumman) verkligen var roan…

Då hon var lite lade jag in bild här på sajten och bad om hjälp med att få veta vad hon var för färg och teckning, fick då veta att hon var blue striped roan.

Men bleks inte de som är roan med tiden? Eller är det bara en del roan som bleks?

Elektra som jag har är också roan och hennes teckning har blekts väldigt mycket, men Pandoras blektes inte alls något.

Har tyvärr ont om vuxenbilder på pandora då hon hade svårt att vara stilla länge nog för att kameran skulle hinna med men lägger några av de bilder jag lyckats få på henne.

Första bilden var hon liten bebis och hade nyss flyttat hem till oss.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Här var hon ett par månader äldre.

_**/Mvh Anne

Dramatik
0

Japp, blue striped roan.

Roan kan blekas mycket och de kan blekas lite. Det är individuellt. Jag har vissa som blivit helt vita med tiden och vissa har knappt ändrat färg alls:)

AnneN
0

Denna bild är Pandora ca 9-10 månader gammal och den som är närmast kameran (den andra är Elektra)

_**/Mvh Anne

AnneN
0

#2 Okej jag blev lite förvirrad bara för Pandora blektes int4e alls synbart (= inget alls vad jag kunnat se), medan Elektra har blekts väldigt mycket.

Snör med en bild på Elektra också som bebis.

_**/Mvh Anne

Terato
0

Jag har tv? roan som knappt har blekts alls! Ett bra s?tt att kolla ?r att titta p? ?gonen. En blue har helt svarta ?gon medan en roan har ett r?tt bl?nk i ?gonen. Roan?gon ?r v?ldigt karakt?ristiska. Det syns p? dina bilder att r?ttan har det d?r bl?nket! Det ?r sv?rare att veta om det ?r r?ttor som ?r r?d?gda.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Dramatik
0

#5 En blue ska väl ändå ha mörka rubinögon?

pebb
0

Min senaste roan blektes bara lite framme på huvudet, för övrigt så märktes det inget alls.

Terato
0

#6 Ja, just det, s? ?r det kanske, ?r ingen hejare p? standard. Men det borde g? att se skillnad p? rubin och roan?gon om man ser en n?rbild p? sj?lva ?gat!

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Nja, jag är inte så säker. Mina roanpojkars ögon ser precis ut som rubinögon. Eller så är det jag som har svårt för att se skillnad:P

Terato
0

Ja, mina har blekts lite p? huvudet ocks?! Det ?r nog roans du har d?r. De ser ut som roans. Och att de har blekts, om s? v?ldigt lite, talar ju f?r det! Roan anses ju s? fult och vanligt och m?nga vill inte att ens r?ttor ska vara roan. Jag tycker roan ?r en av de vackraste varianterna, faktiskt! Just f?r att de kan utvecklas s? olika!

teratos.r8or.se

Lancia
0

Sara, dina bokstäver suger. :D

Terato
0

Sorry!

Jag har suttit på en tråkig buss och ett råkigt tåg tillsammans med min mobil! Kan inte låta bli! :P

teratos.r8or.se

Terato
0

#9 Hmm., jag vet inte hur jag ska förklara.. Men har du några med rubinögon nu som du kan jämföra med dina roan? Rubinögon har mer jämn färg, tycker jag. Medan roanögon har den där "ringen" i mitten eller vad man ska kalla det. Det är liksom rött- och blåfärgat på något sätt runt mitten. Medan rubinögon är mer rubinfärgade över hela ögat. Jag tror förresten att blixten brukar visa det rätt tydligt också, att det lyser enbart i mitten på roans. Vi kan ju jämföra dom här trådarna:

Rubinögon
Roanögon

Saknar Thirre eller Nicciz nu som är väldigt duktiga på genetik. Skulle vilja veta om det är så att alla blues är rubinögda eller om de bara kan vara det. Alltså, om det bara är det att det är önskvärt. Zickan kanske kan svara? Eller wintermynta? Jag menar, om det handlar om R-genen eller om blåanlaget faktiskt bleker pälsen, ögonen och hela faderuttan. Kan iof ta reda på det, kanske. Men är lite lat! :P

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Nepp, jag får hem en råtta med rubinögon på söndag först. Just nu har jag bara svarta och "roan-ögon":)

Men jag har tittat i trådarna och rubinögonen där är inte riktigt mörka. Riktigt mörka rubinögon tycker jag är svårt att se skillnad på om man jämför med roan, det var så jag menade.

Terato
0

Å, kan du inte försöka fota dem bredvid varann då? Skulle vara så kul att se på samma bild!

Jaha, okej.. har aldrig sett riktigt, riktigt mörka rubinögon.. (tror jag, eller så har jag fast jag trodde det var svart) De kanske ser ut som roanögon då..

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Hehe jo jag kan ju försöka:) Sen ska jag bara komma ihåg det också:P Minnet är kort men effektivt.

Det är mycket möjligt du trott de varit svarta, vissa riktigt mörka rubinögon är svårt att se att de faktiskt är rubin och det syns bara i vissa ljus:)

Terato
0

Ja. jag tänker på en blå som Nicciz hade. Medina från Shannarahs. Hon var väldigt mörkt blå. Och jag minns hennes ögon som svarta:

teratos.r8or.se

Terato
0

Sorry att vi snor din tråd, AnneN! *bad moderator* Skäms

teratos.r8or.se

AnneN
0

#18 Ingen fara, det handlar ju fortfarande om roan även om det övergått till ögonen, men jag har ju redan fått svar på det jag undrade och tycker er diskussion är intressant Glad

_**/Mvh Anne

[kattsson]
0

Någon gång när jag fått kullar så har det funnits en blue Huskey Roan. Som då varit oddeye. Lyckats få sånna 2 ggr men iallafall en bild på en av dem :)

Terato
0

Oddeye? Oj, är du säker på att den var roan då? Blektes den något?

Jag vet att Oddeye brukar hänga ihop med andra vitfläcksanlag. Det är lite varningstriangel runt det också, då det tyvärr gärna hänger ihop med megacolon så man får vara extra noga att följa upp om det dyker upp odd-eyes i kullen.

Det här med teckningsgener är för övrigt väldigt svårt. Och jobbigt att sätta sig in i!

teratos.r8or.se

[kattsson]
0

Dock dog ju båda i dem olika kullarna :( läste att det kan bli så om de är oddeye, dock vet jag då inte om de blektes något då de aldrig hann bli stora :( sorgligt nog :(

Terato
0

Jaha, ja, där ser man! Håll koll på läktingar osm ev. kan bära på genen!

teratos.r8or.se

[kattsson]
0

Jorå jag har papper på köparna så jag skriver till dem ibland och frågar hur det har gått :)

Terato
0

Skönt att höra! Dom här dumma teckningsgenerna, som tyvärr finns, vill man ju undvika att sprida och avla vidare på.

teratos.r8or.se

[kattsson]
0

Jo det såklart :/