Kan råttan känna av att ..
man är rädd/har respekt för den?
Absolut. Eftersom djur inte kan kommunicera som vi gör med rösten, så gör de det med hjälp av kroppsspråk. Du utstrålar alltid en känsla vad du än gör. om du är stressad, rädd eller lugn osv. Även om du tycker att du uppträder lugnt så ser och känner ett djur av på nolltid om du ändå inte är det.
Det är därför det är viktigt att lära sig läsa av djurs rörelser och beteende eftersom vi måste lära oss deras språk, dem kan ju inte lära sig tala precis.
Näe, vilket är synd .. he he he

Om just råttor kan avgöra det är svårt att säga, jag antar att det skiljer sig från djur till djur. Vi människor tittar tex andra människor i ögonen för att visa respekt, intresse or what so ever. Tittar du en gorilla i ögonen, som är en av våra absolut närmaste släktingar, så blir dom rasande, då det är otroligt provokativt och tolkas som att man utmanar dom. Även hundars grundinstinkt är att tolka i-ögonen-tittande som en provokation/utmaning.
Även människor emellan, i olika länder, kan olika gester betyda helt olika saker. Gesten med handen som i sverige betyder "sakta ner", betyder i Dubai att man ska öka farten. Går du på krogen i UK, håller upp två fingrar för att förtydliga att du vill beställa två öl, så säger du med fingrarna själva verkat "fuck you" till bartendern.
Jag menar med detta inlägg inte att säga emot det ni skrivit tidigare i tråden, utan vill bara påvisa hur otroligt mycker kroppsspråk kan skilja sig. Jag har rest väldigt mycket och har upplevt dom mest komiska men även hotfulla situationer just pga sådana kroppspråksgester som jag och andra svenskar anser vara fullt normala.
Och så finns ju givetvis även fenomenet att "en råtta som suttit ensam längre glömt bort hur man pratar råtta" vilket kan leda till div missförstånd med andra råttor etc.