Upprörande djuraffärsbesök :(
Jag besökte idag en djuraffär här i stan för att kika på råttungarna jag visste fanns där. Himla söta var de, hela högen, men otroligt skygga. Man fick röra vid dem lite men försökte man plocka upp någon av dem blev det sprattel och pip som bara den (hade tillåtelse av djuraffärsägaren att öppna buren och gosa lite med de små). Hur som helst, då jag (och en kompis som var med mig) varit hos råttorna en stund fick vi veta att det nyligen fötts ännu en kull, inne i buren med alla råttungarna! En av honorna hade alltså blivit betäckt av sin bror och har nu en hel hög små rosa korvar inne i ett pyttelitet hus i samma bur där resten av hennes syskon bor - både honor och hanar fortfarande - i det rum som är öppet för besökare (är det ens tillåtet att hålla så små ungar där?)! Stackars liten. :( Jag såg även små blodfläckar i spånet (kutterspån) som kom från en av honans ungar som halvt om halvt låg utanför huset då det, som sagt, inte är särskilt stort (mina hanar skulle inte kunna komma in i det överhuvudtaget). Av vad jag kunde se såg ungen inte ut att ha blivit biten. Min gissning är klössår från mamman eftersom det såg ut som om hon var tvungen att trampa på ungarna för att komma både in och ut ur huset. Jag vet däremot inte helt säkert då jag inte ville störa genom att kolla närmare. På min fråga om mamman fick någon särskild mat nu när hon diade flera små knoddar svarade hon jag pratade med att nej, hon fick samma som de andra, d.v.s. pellets.
Det är så otroligt trist att se sådant i djuraffärer. :( Jag är nästan hundra på att det snart kommer ännu några kullar från hennes systrar med tanke på hur länge honor och hanar suttit tillsammans. Jag blir så arg! De är ju bara bebisar själva än! Huvva…
Jag är osäker på i vilken kategori detta inlägg hör hemma. Ligger det alldeles galet får någon flytta det till en mer passande kategori.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
nej men fy!
Jag tror inte det är lagligt att ha så små bebisar i djuraffär, så kan du inte anmäla?

Anmäl djuraffären, de strider mot en massa punkter enligt L80. Man kan anmäla anonymt
Usch vad hemskt!
Man tycker ju att de som jobbar där måste ha något vet i huvve och känna sympati för de små liven. Eller kan man faktiskt bara gå med det i huvudet och må bra? Man kan knappast vara djurvän då!!
Anmäl på en gång.
En sak jag finner aningen skrattretande är att hon som äger pappan till ungarna (de äldre ungarna alltså, inte ungens ungar) kallar sig uppfödare. Pfft!
Är det någon som vet vart man kan läsa bestämmelser för djurhållning i djuraffär? Det skulle vara intressant att se vad som faktiskt är tillåtet och vad som inte är det.
Var kan man skicka in en anmälan och hur? Jag har inte så bra koll på sådant så jag skulle uppskatta lite hjälp. :)
Kan tillägga att det är hon som äger pappan som fött upp kullen och hon är den i affären som sköter om de råttor de har inne.

Här finns direktlänkar till var du anmäler i just din kommun.
#7 Tack så mycket!
Detta hittade jag i L80:
4 § Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde.
Med "uppfödning av djur", menar de då att råttungar under 3 veckor inte får vistas där kunder får?

#9 Det menas att man vare sg får föda upp djur i lokal där kunder vistas. Eller att man får ha djur ute i lokalen som inte är gamla nog att säjas.
Det är ok för djuraffärer att föda upp djur i rum bakom själva affären, (helt galet även det tycker jag), men kunder får alltså inte gå in och titta på dessa, då blir det olagligt.
#10 Tack för ditt svar! Då är det åtminstone två paragrafer i L80 de brutit/bryter mot.
Jag hittar ingenting som säger att råtthonor med ungar ska ha bomaterial till sina små. Någon som har koll på hur det ligger till med den saken? Ska bomaterial finnas?

14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska
ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman.
#13 Jag är lite osäker på om den paragrafen menar att de måste ha bomaterial eller om de i fall att de har bomaterial, ska ha bomaterial med långa strukturer.

Ska ha bomatrial, och detta ska bestå av långa strukturer. Dvs, de måste ha bomatrial och den matrialen skall bestå av långa strukturer
Dessutom så ska ungarna delas upp i grupper efter kön när dem blir könsmogna. Och dem ska ha tillräckligt stort "hus" så att alla får plats ordentligt, tror till och med att det står att det ska finnas flera hus/gömställen. och en hona med ungar ska hållas separerad från resten av flocken.
När man ser att något inte står rätt till så ska man direkt ta bilder och filma för att ha bevis. Bäst är om man lyckas filma en nekande/bortförklarande anställd också.
Jag brukar oftast lyckas få med de små stackarna hem efter att ha hotat med att ringa och anmäla dem, med bildbevis kommer man långt. Nu förtiden kan jag inte ens gå in i en djuraffär som säljer djur, jag får så ont i magen över hur de små stackarna har det och skulle aldrig i livet stödja en sådan affär.
#16 Jo, jag hittade en paragraf i L80 som säger att alla djur som finns ute till försäljning ska vara könssorterade. Det där om att en hona skall hållas separerad från resten av flocken då hon har ungar hittade jag ingenstans. Om du hittar det skulle det vara super om du skickade en länk eller berättade vart det står. :)
Några bilder hade jag tyvärr inte möjlighet att ta vid det tillfället, så jag får helt enkelt hoppas på att det räcker med att berätta vad jag sett. Jag är ju åtminstone inte ensam om att ha sett det, jag hade min kompis med mig. Kanske att vi kan gå dit någon fler gång och fota med mobilen.
Tyvärr får jag själv inte ta hem någon av ungarna, även om jag gärna skulle göra det. :(
En sak jag finner ganska konstigt är att de andra djuren i affären verkade ha det ganska bra även om det var råttor som djuraffärsägaren var "inriktad" på, då hon tydligen har råttor själv och föder upp ungar som hon säljer i affären. Chinchillorna satt i en tower, bara för att ta ett exempel.
Finns det någon fler pitebo som känner för att svänga in på affären och påpeka att de gör fel? De kanske tar åt sig mer om de får höra det från flera håll.
skickat ett pm till dig.
Jag såg det, du har fått svar! :)
Liten uppdatering bara. Jag har nu varit till djuraffären igen och det har inte skett någon förändring, råttorna bor likadant. Efter att ha kikat på honorna tycker jag mig se bebismage på de flesta av dem, men jag kan mycket väl ha sett fel eller inbillat mig, även om det inte är så troligt med tanke på att de fortfarande bor med sina bröder…
Nu har jag i alla fall bilder + filmer! De är kanske inte i den bästa upplösningen då de är tagna med mobiltelefon, men man ser åtminstone vad de föreställer och man ser de rosa små knoddarna i huset (vilka teckningarna precis börjat synas på). De fick en chans att ändra råttornas förhållanden (jag påpekade ju felen sist jag var där, om än ganska snällt för att inte få dem att helt sätta sig på tvären) men nu blir det att anmäla, förhoppningsvis idag. :)
Anmäld!
Låter bra. Hoppas det händer något fort. Men eftersom du tog bilder och filmade finns det ju i alla fall bevis.
Jo, det hoppas jag också, och jag hoppas att alla honor hinner sättas i enskilda burar innan de föder så de slipper sitta med resten i flocken i en bur med endast två hus (varav ett är upptaget av honan som redan har ungar). Jag håller tummarna att de gör ett oanmält besök istället för att ringa och varna innan så djuraffären inte får en chans att rätta till förhållandena innan besöket.