Nu har lillflickan flyttat hit :)
Var i djuraffären i fag för att hälsa på min lilla tös som jag skulle ha, resultatet blev att hon fick komam hem till mig redan i dag. Hon är endast drygt 4 veckor nu, men bodde inte längre med mamman, så jag beslutade att ta med henne hem. I djuraffären får dom endast gnagarblandning och Torrfoder för hund, här hemam kan jag ge henne annat som hon behöver bättre.
Som sagt är hon 4 veckor och väger endast 48 gram, men hon är en pigg liten krabat, även om hon i skrivande stund ligger och sover innanför min tröja :P
I dag har hon fått en blandning av barnmat, mjölkersättning och avocado. Har ni några andra tips för att få henne att gå upp i vikt?
En annan fråga är om jag borde ha henen ensam i karantän ett tag eller om jag ska släppa ihop henen med mina två andra honor?

Hum…jag har ju själv på senare tid fått erfara hur viktigt det är med karantän, men har du bara de två honorna också?
Eftersom ungen redan är hemma hos dig tycker jag nog att du ska sätta ihop henne med de andra två:)
Jag har bara två honor utöver den lilla, jag tror egentligen hon kan behöva de andras sällskap. Sen är det väl bara att hoppas på att hon inte är sjuk, ohyra har hon i alla fall inte, det är jag säker på.
Gulligt :) Jag tror hon mår bäst av att få vara hos dem, och de andra verkar acceptera henne väldigt bra ser det ut som :)

Men liten då. Va bra att du tog hem henne och satt hon med dom andra. Hon bhöver verkligen all kärlek hon kan få.
Ta det bara lugnt med ny mat , byt ut suggsesivt och låt henne få välling minst en månad till så kommer hon snart i form.
Uppdatera och berätta gärna hur det går med lill pyret.
Lycka till!!
Jodå, dom andra är snälla mot henne, fast honan som bestämmer(hon på bilden) är lite beskyddande, så blir mina ndra hona för närgången mot den lilla jagar hon iväg henne. Blue Bird har jag förresten bestämt all lillflickan ska heta, kommer väl kallas Blue. Hon har i alla fall hållit sin vikt under natten, så jag väntar bara på att hon ska börja öka i vikt, tror ni jag bör stödmata henne med spruta ett par gånger om dagen? så hon verkligen får i sig det hon ska? Hon äter mest rat Complete verkar det som, mina andra tycker inet ens om det fodret, men Blue sitter gärna och gnager på de hårda bitarna, hon är väldigt skeptisk mot röran som finns i den andra matskålen.
Vad är bäst, modersmjölkersättning som kan ges från födseln eller fullkornsvälling från 1 år? kanske en blandning?

Men oj, lilla tösen då:(
Jag fick hem ett par riktigt små råttungar en gång (5veckor vägde de 38 resp 40 gram) jag gav dem mosad avocado med en skvätt grädde i. Det fick dem dagligen ett tag och det gjorde susen på dem. Kanske något att prova?
Eller välling med en klick smör i kanske?
I dag blandade jag ihop lite "gröt" gjorde lite vanlig gröt av fiberberikade havregryn och slängde i lite andra fröer med. Sen blandade jag ner lite barnmat, välling, modersmjölkersättning och avocado. Hon verkar gilla det, men har inte riktigt fattat att man ska äta ur skålen, men hon äter upp om man tar lite på fingret.

Håll koll på avföringen! Har också tagit hem en relativt tunn zoois, och det visade sig att hon hade mask. Det är inte svårbehandlat, men sprider sig.
Sen kanske hon bara är liten, så ingen panik, men som sagt. Kolla bajset.
Än har avföringen sett bar ut, och hon har även börjar gå upp i vikt lite smått :)

Kanon! Lycka till med pyret! :D