Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2194 ggr
ninfri
0

Cedar spån och hampa spån??

Har letat med ljus och lykta efter Aspspån i Lidköpingstrakterna, men hittar det inte, men hittar cedar spån och hampa spån.

Kan något av dessa vara något att använda istället??

Vad använder ni för bottenmaterial och hur ofta byterna ni erat bottenströ?

Anvariel
0

Cedarspån är inte bra så vitt jag förstått. Gjorde en sökning bland forskningsartiklar angående detta för sådär ett halvår sedan. Cedarspån är farligt för både människor och råttor att andas in. Det är tydligen en ganska stark lukt som hos människor ger upphov till bl.a. astma. Hos möss och råttor uppstår det snabbare och lättare tumörer än vanligt enligt en hel del forskningsartiklar. Som alltid så finns det artiklar som motsäger en hel del av resultaten, men just cedarspån är det som jag hittat mest problem med.

Hampaspån har jag ingen aning om alls.

Jag använder ToaLätt. Det tycker jag fungerar bra. Byter hela buren drygt en gång i veckan men eftersom mina tösar går på låda så byts ju själva lådan mycket oftare såklart.

gulzebra
0

Hampaströ ska visst vara bra vad jag har hört iaf.

Jag har kört på Toa-Lätt i år och dar och är nöjd med det. Nu har jag precis gått över till stl-strö och hittills är jag ännu mer nöjd med det. Ingen lukt (hittills iaf), inget damm, inget terpentin, inte hårt att gå på, inte uttorkande för tassar och svans, och så är det billigt - 100 liter för 49 kr på Granngården. Nu har mina honor haft ströet en vecka och det börjar bli dags för rengöring för första gången med nya ströet - men det luktar fortfarande inte ett skvatt, får se om det luktar nånting när jag ska gräva ur allting :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Anvariel
0

#2 Intressant. Vad är STL-ströet gjort av? Jag har lite svårt att ta mig till Granngården och köpa 100 liter då jag inte har bil men man kanske skulle passa på att köpa hem det när morsan och farsan respektive syrran är på besök. Hm.

gulzebra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Kartongbitar - vilket för mig är väldigt förvånande, för nog borde kartong börja lukta!

Balarna är rätt små, går utmärkt att ta under armen om än lite tungt om man är svag ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mymlan
0

#4 Jag ska testa detta och då till en pissenisse dvs en mus hane men även testa till rådisarna..

Hampaströ testar jag nu till mössen då mina rådisar har så stora burar så skulle det gå åt så mycket av hampaströet, så de anv jag just nu fleece och papperspellets..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

gulzebra
0

#5: Gör det Skrattande Kör stl-strö till musen här hemma också, även det en hane. Absolut noll lukt, men det var det iofs med Toa-Lätt också.

Ströet luktar lite speciellt dock. Påminner om Toa-Lätt, men inte alls lika starkt utan det känns om man kör ner näsan i ströet.

Dramatik
0

Jag har också provat stl-strö. Jag tycker det luktade väldigt underligt de första dagarna. Kan inte beskriva lukten riktigt.

Jag ska byta första gången nu i veckan också, så får se vad jag tycker efter det, men hitills har det varit bra, förutom den konstiga lukten de första dagarna:)