Omplacerade råttor, rehab!
Helluj.
För någon dag sedan skrev jag inlägget "ska, ska inte?" och var väldigt osäker på om jag skulle försöka få råttorna från min vän där jag visste att dom inte hade det bra.
Tidigare idag pratade vi, och jag frågade hur råttorna mådde (hon har två hanar från min egen kull), då hon svarade "vet inte, vill inte ha dom längre" så flög det ur mig; jag kan ta dom!
Och det är jag glad för att jag gjorde. Att dom inte hade det bra visste jag, men att dom hade det såhär visste jag inte!
När jag fick hem dom var det första jag gjorde att ta in dom i en hamsterbur jag hade som stog tom.
Det var tre råttor, två agouti som jag kände som två livliga pojkar - dom var nu nästintill rädda för kontakt, men lugna.
En roan hane som alltid varit lugn men bitits i buren har nu börjat bita utanför, vilket jag tolkar som att han inte fått rätt vård.
Sedan jag kollat genom alla , konstaterade jag att alla hade ohyra och jag måste nu lägga ut pengar jag inte har på veterinärbesök, men detta var jag medveten om.
Förövrigt inga andra skador, lite undernärda, hittade endast pellets i deras bur, och jag vet att deras mat är köpt på ICA - med andra ord inte så bra.
Vattnet var tomt, vattenflaskan gul/grå.
Matskålen nerpissad.
All inredning som jag en gång sett som färglad var nu grå/gult, allt nerpissat, ner bajsat.
Jag tror inte hon har rengjort buren ordentligt på flera månader - om man ser på lagret av torkat kiss och bajs på gallret (som förövrigt också var kladdigt…) och burbottnen. Kolla bilden, det visar en liten del av all skit då jag glömde fota resten. All kutterspån som var i var nerpissad. Den stank.
Jag satte igång med att koka vatten och lägga allt i badkaret.
Jag tvättade flera gånger om. Och tårarna rann ner och en enda tanke fanns i mitt huvud; varför gjorde jag inte detta tidigare?
Gallret vart vitt, inredningen vart färgglad, vattenflaskan genomskinlig, matskålen vit.. Det var som om allt var nytt.
Roan hanen har aldrig bitit mig eller min mamma. Men han har bitit och huggit mot min vän flera gånger.
Han var lugn nu också.
Agouti pojkarna var rädda. Varningsbet när jag stack in handen i deras bur och skulle ta ut dom. Det har dom aldrig gjort innan.
Jag tog iallafall ut dom och badade dom, och dom var lugna skötte sig bra. Och efter en del puss och kram, har dom slutat varningsbita under dagen. Bara det är framsteg.
Jag satte ihop alla 3, jag förstår inte varför roan hanen har suttit ensam under hela denna tiden när han och pojkarna bus kommer så bra överens.
Nu har dom en nyinredd bur, som består av två stora hamsterburar som är ihopbyggda - så får dom bo tills jag hittar en ny bur. Och den duger, blev rätt så stor!
Dom vart nöjda, klättra, la sig i hängmattan (som dom aldrig varit med om tidigare) och bara myste.
Vi myser alla tre i soffan och det funkar finfint, vi har det så bra tillsammans.
Åh nu är myskillarna i bra händer.
Pojkarna bus, agouti båda två har dock inga namn och min fantasi är död?
Någon som har lite tips?
Piff och Puff :D dom e ju busiga xD
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
haha har funderat på det :P
haha :P
Maybe it's not too late

vad bra att det finns sånna mäniskor som du :)!! hoppas att pojkarna mår bra och återhämtar sig
hmm lägg in en bild på grabbarna så kanske det blir lättare :)
#4 Det tror jag nog dom gör, men mycket kärlek och omtanke!
Ja kan jag göra :D Ska bara ta några, haha

haha oki :)
Jag känner att jag behöver lite råd om den äldre hanen.
När han inte vill något (så snabbt man tar i honom) så skriker, han vänder upp rumpan och fluffar pälsen, vad betyder detta?
Han är hur underbar som helst utanför buren, men i buren är han rätt så reserverad. Ska jag låta honom vara i början och sakta men säkert bygga upp en tillit eller ska jag vara på honom dirket?
Kul att det finns människor som du!
#12 klart man ställer upp för dom små liven. Däremot vet jag inte hur människor tänker, när dom gör såna här saker!

fina killar :) hm är lite mosig i hjärnan just nu men
trasan och banane
musse och kalle
mumin och bamse
ragnar och åke
och "singel" namn:
piggelin
edward
pronto
tiburtius
whiskas (skämt åsido)
oj nu tog det slut i hjärnan haha har ju bara haft/har honor så men ja kanske kommer på något senare :P
Jag har också bara haft honor, förutom min systers råttor vi hade när jag var 9.. :P
Men whiskas var ju lite roligt! ^^

# 13 håller me!! man blir ju så himla arg och ledsen när man hör sånt här :( dom personerna verkar sakna något som kallas samvete…
#16 Ja det är sjukt. Råttor (och andra gnagare för den delen) är också liv, med känslor.

#15 haha ja lite brutalt men ändå x)
#18 haha man får vara brutal ibland :D

# 17 ja men typ, asså det är väll inte lika många som slänger ut sina hundar ( dåligt exempel men ändå) som folk slänger ut t.ex råttor i skogen, bara för att råttan är liten har den ju samma rätt som hunden att leva :/
#18 haha ja
#20 Jo dom har ju det. men alla förstår väl inte riktigt det tyvärr ;/

ja kanske bara har missat det men vad heter den äldre herren? ^^
Ivor heter han, förra ägaren döpte honom till det och jag är van vid att säga det till honom :P

fint namn till guben ^^ bild? :P
agouti pojkarna ser faktist ut som piff å puff ju :P
Maybe it's not too late
#24 Nej jag fick inte ut honom ur buren utan risk för att han attackera mig, och han ser förjävlig ut nu, med sår och sånt överallt. tyvärr ;/ Men han är en super blekt roan nästan vit ^^
#25 haha ja :D
vart har du pluto?:D å julgranen ;)
Maybe it's not too late
Micke och molle tycker jag är fint. Eller kanske Herman och Halvar

nä vad tråkigt att höra :( när allt gick så bra,
#27 fin gubbe men är det bara ljustet eller är han halvt orange :O
#28 haha;)

nä vad tråkigt att höra :( när allt gick så bra,
#27 fin gubbe men är det bara ljustet eller är han halvt orange :O
#28 haha;)
Åh Micke & Molle, va gulligt! :D
ja de va gulligt :) passar nog bättre kanske vem vet
Maybe it's not too late
#30 haha han är lite brun här och var :P
Jag måste fundera, antingen blir det micke & molle eller piff & puff :D

#34 micke och molle :)
Volt och Watt =)
Det lutar åt Micke & Molle men tack för alla förslag!
#37 Jag gillade Micke och Molle :]
#38 ja det var gulligt ^^
Yeah jag vinner namnförslags-tävlingen :P
#40 haha du vann ^^