Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 3942 ggr
[Mara-Bell]
0

Färghjälp

Jag var i dag och hälsade på min söta lilla honråtta som ska komam till mig om några veckor, hon är endast 3 veckor gammal just nu.

För eventuell framtita avel så tog jag kort på alla hennes syskon och föräldrarna för att ha lite koll på vadd et är för färger. Jag är tyvärr ingen expert på färger och skulel behöva lite hjälp, vet attd et kan vara svårt attse på bilder ibland, men det ska nog gå atts e någorlunda bra.

Mymlan
0

För kunna avgöra färg så skulle vi nog behöva se en bild *Ler*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Mara-Bell]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju börja med mamman. Jag tror att hon är Blue eller Mink Husky Roan(om husky roans ens kan vara sådana färger)

[Mara-Bell]
0

Datorn krånglade lite XD

[Mara-Bell]
0

Det finsn två eventuella pappor till kullen, vet tyvär inte vem det är, båda har nog samam färg, men oliak teckning.

Första eventuella pappan

[Mara-Bell]
0

Andra eventuella pappan

Banankaka320
0

Tycker båda ser ut som blekta roans :) Men jag är ganska dåligt på färger xD

[Mara-Bell]
0

Sen kommer vi till kulle, kan ju börja med alla hanar.

Hane 1: Vill bara ha en bekräftelse, han är Black ambk va? han har ingen pannfläck

[Mara-Bell]
0

#6 Jo, att dom är roans det tror jag med, den ena husky och den andra striped antar jag. Frågan är mer vad dom kan ha haft för grundfärg, för tror inte det är svart eftersom dom är relativt unga.

[Mara-Bell]
0

Hane 2+3: Dom här ser exakt likadana ut. Är dom Mink eller Blue ambk?

[Mara-Bell]
0

En magbild med

[Mara-Bell]
0

Hane 4: är jag helt fel ute om jag säger att det är en Husky Roan av något slag? Den har en bläs, syns tyvärr väldigt dåligt på bilden.

[Mara-Bell]
0

En bild till

[Mara-Bell]
0

och en magbild

[Mara-Bell]
0

Hane 5: Mink Husky Roan?

[Mara-Bell]
0

En bild till

[Mara-Bell]
0

Hane 6: Pearl?

[Mara-Bell]
0

Hane 7: Är egentligen säker på den här, men en bekräftelse är jua ltid bra. Ba Hu Ro.

[Mara-Bell]
0

Nu går vi över till honorna

Hona 1: Ba Hu Ro

[Mara-Bell]
0

Hona 2: Blue elelr Mink striped roan?. Kan Blue ha röda ögon?

[Mara-Bell]
0

Hona 3: Vet egentligen den här med. Black eubk.

[Mara-Bell]
0

Hona 4: Sista honan, min lilla gulleplutt :) Är hon Blue eller Mink hooded? Ibland tycker jag hon ser ut som Blue och ibland som Mink.

[Mara-Bell]
0

en ryggbild

[Mara-Bell]
0

Kan inte låta bli att lägga upp en fin liten magbild med, trots att det inte har med färgen att göra Tungan ute

[Mara-Bell]
0

Nu är alla bilder uppe för er som vill hjälpa mig att fastställa färgerna på dessa sötnosar.

Dramatik
0

Först vill jag bara fråga varför man ens överväger att avla på en råtta där man inte vet säkert vem pappan är och där båda föräldrarna dessutom är roan?

Men..

#2 Kan ha varit en blue husky roan, svårt att veta med säkerhet då blekningen gått så pass långt.

#4 Husky roan, men vilken färg den hade från början är svårt att veta.

#5 Striped roan, men färgen vet jag inte här heller.

#7 Ser inte svart ut på bilden, men eftersom den har mycket blekgener i sig är det säkerligen en dassig black. Kan vara ambk, är den vit under hakan?

#9 & 10 Blue, men om det är ambk är svårt att se på magbilden.

#11, 12 & 13 Har jag inte en aning om, väldigt svårt att se för mig iaf.

#14 & 15 Skulle jag säga blue husky roan på.

#16 Pearl troligen

#17 black husky roan

#18 Kan vara en lite övertecknad black striped roan. behöver bättre bild för att veta säkert.

#19 Blue striped roan. Ser dock inte så kry ut, eller bilden luras?

#20 Black eubk

#21, 22 & 23 Blue hooded

[Mara-Bell]
0

Jag har inte bestämt att jag ska avla på henne, vet inte ens hur hon blir i temperamnentet än ju. Men om hon skulle bli väldigt trevlig och jag vill ha en kull efter henne senare, då är det lika bra att ha all den information man kan lyckas få. Hon är från djuraffär, därav osäkert vem pappan är.

fiffiluren
0
[Mara-Bell]
0

Tack så mycket för att du tog dig tiden att titta på allihop. Angående att du inet tyckte #19 såg kry ut är nog för att alla är något glespälsade, har settd et inann på ungar som fått lite för lite mat som små, men det brukar fixa till sig, hon har i alal fall varit pigg och sprungit runt de gånger jag varit där. Blue kan alltså ha röda ögon då, har aldrig riktigt vetat om dom får ha det elelr inte.

[Mara-Bell]
0

Tror #17 bara är dåligt svart, men det är bara vad jag tror, hade tyvärr inga bättre helkroppsbilder på honom.

[Mara-Bell]
0

#25 Har ingen bättre kroppsbild på #18 tyvärr, har bara en huvudbild på henne med.

Dramatik
0

Okej, jag bara undrade alltså. Såg nu att det kanske såg lite otrevligt ut, men det var verkligen inte meningen:)

Det är ju klart att hon kan bli jättebra, det får du ju se. Men jag personligen skulle nog hellre tagit 1 eller två hanar ur kullen om du eventuellt vill avla på dem. För tar du hanar har du längre tid på dig att utvärdera dem innan avel, och det är ju alldrig fel när det gäller zooisar:) Bara ett litet tips. Och då antar jag att du menar avel på en av ungarna med en annan råtta med välkänd stam då?

Angående röda ögon på blue, så antar jag bara att det är blue och att de har ljusa rubinögon och inte röda. Jag var nämligen själv och tittade på blue bebbar igår (roan och hooded) och på fotot jag såg innan jag kom dit såg de ut att ha röda ögon (roanen), men i verkligheten var de ljusa rubin. Blue ska ju ha mörka rubin annars, men när roan kommer in i bilden bleks ju färgen, och även ögonen kan blekas. Så där tror jag du har förklaringen till de ljusa ögonen:)

[Mara-Bell]
0

Jag har redan honor hemma, därav är det en hona jag tar, skaffar jag hane i framtiden blir det av uppfödare. och om jag skulle avla på henne i framtiden så är det självklart med en hane som har en bra stam.

Då har jag fått mysteriet med de ljusa ögonen löst:P den honan jag ska ta har ju antingen svata eller mörkt rubinröda, har inet tittat sådär jättenoga.

Terato
0

#25 Varför skulle det vara dåligt att avla på två roans, menar du?

Mara-Bell, båda föräldrarna kan inte vara roan. Hon har fått flera olika teckningar i kullen, två roans ger enbart roan i kullen. Men om båda föräldrarna med säkerhet är bläsade så är den ena någon form av bläsad ambk.

Båda hanarna som du visar upp på bilderna ser ut att vara roans, de ser nerblekta ut. Honan är rödögd och skulle kunna vara nån form av rödögd blue/mink eller nån blandning av ljusa färger och då bläsad ambk. (blue+ champagne kanske?) Eftersom du har fått ambk och rödögda/rubinögda blue i kullen verkar det inte så konstigt! Är hon bärare av roan kan det även vara roan i kullen, annars inte.

Så vitt mina ögon kan se verkar det vara:

#7 Black ambk el eubk (teckningar är inte min grej)
#9 Blue
#11 Är den svartögd eller rubinögd? Om den är rubinögd skulle jag gissa beige roan. Är väldans ljus!
#14 Hmm.. Den här är ju rödögd/ljust rubinögd. Spännande! Men det kan säkert vara nån form av mink med rubinögon här med. Fast den borde kanske vara ljusare?
#16 Pearl eller svartögd vit! Eftersom du har ambk i kullen kan det tala för svartögd vit.
#17, 18 Ja, den ser faktiskt ut som roan, men man får vänta och se med blekningen, kan lika gärna vara bläsade ambks.
#19 Samma här, roan eller något som ligger närmare capped. Ja, blå råttor kan ha röda/rubinögon. Men då heter det inte längre blå. Minns inte nu vad man brukar kalla dem. De blir ljusa i alla fall!
#20 Black eubk, ja.
#21 Förstår din tvekan! Men jag gissar också på blue, min skärm verkar tycka det..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

#33 Har inte tänkt på att mamman kanske helt enkelt är en ljus färg, men nu när du säger det så är hon jämnfärgad över hela kroppen.

Har för mig att #11 hade riktigt mörka rubinögon och den andra lilla vita hade svarta.

Får se om jag hinenr se om det är roans elelr inte, större delen av kullen ska tyvärr dödas och frysas in till ormmat.

Dramatik
0

"två roans ger enbart roan i kullen"

Det där är inte sant, jag har sett kullar med två roan-föräldrar där bla hooded och ambk dykt upp.

Angående varför det skulle vara dåligt med två roan som föräldrar så är det för att det funnits mycket hälsoproblem bland roans. Man avråder från att para roanhonor då man inte har lika lång tid på sig att utvärdera dem som man har med en hane, och roanhanar råder man att vänta lite längre med innan avel också. Det finna inga riktigt bra roanlinjer än vad jag förstått.

Terato
0

Ja, fast då var inte den ena en roan utan en ambk! ;) Läs lite om färggenetik så förstår du vad jag menar. 

Jag tror man ska vara försiktig med att uttala sig om den saken. Visst kan det ligga något i det. Men det finns inte några riktiga belägg för dom påståendena. Jag har aldrig hittat några i alla fall. (hittar ni något vill jag gärna ta del av det). Och en persons åsikter räknas inte. Jag vill ha en rapport. 

Det kan vara så att roanmyten inte handlar om något annat än ett rykte för att få bort roangenen ur aveln eftersom den inte är önskvärd inom standardaveln. Eller för att få folk att vara mer försiktiga med att avla på råttor utan stam. Men det kan vi diskutera vidare i en annan tråd! :)

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Jag har läst om färggenetik. De kullarna jag sett med roanföräldrar som där ändå blivit hoodeds i har varit från black husky roan råttor, blekta sådana, därför har jag väldigt svårt att tro att det skulle vara ambk`s.

Dramatik
0

Tillägg: Roan är ju en recessiv gen, alltså kan andra teckningar som bärs på gemensamt dyka upp även om båda föräldrarna är roan. Samma sak om man parar två svarta råttor, så kan det ju faktiskt dyka upp andra färger beroende på vad föräldrarna bär på gemensamt.

Det är inte så enkelt som att roan+roan blir roan.

Terato
0

Två svarta råttor som paras med varann kan få andra färger eftersom svart är en grundfärg. Agouti och svart är grundfärger och alla andra färger baseras på agouti eller svart. Men två minkar får inget annat än mink i kullen, två russian blues får inget annat än russian blues i kullen.

Jag ska förklara sen så kommer du att förstå hur jag menar.

teratos.r8or.se

[Empisen]
0

Terato, jag har parat två roans, det blev färger såsom agouti, black european berkshire, black hooded och black striped/husky roans…
Tänkte på det du sa i inlägg #33 "två roans ger enbart roan i kullen"
Och föräldrarna till den kullen har jag koll på, båda är roans..

Dramatik
0

#39 Två russian blue kan få andra färger också, tex dove.

Men roan är jag tvärsäker på att alla ungarna inte blir roan, jag har sett det med egna ögon och vägrar ge mig i den frågan.

Bumsibum
0

sen kan de ju vara så att de är gener från andra släktingar till rått mamman och pappan ju…eller?
vet ej exakt me råttor men så är de ju me människor och en hel del andra djur.. Glad

zickan
0

*lol*.. nej roans ger inte bara roans :-P..

Färgerna på dina föräldrar ser ut som blue husky roan,  första hanen kan va en mink husky roan, andra hanen kan va en black stripe roan.
#7 black. ser inte teckningen. hur ser haka osv ut?. troligen en ambk
#8 blue eubk. kan va ambk men ser inte helt så ut
#11 svår att se. men pga roan genen gissar jag på redan blekt beige husky roan.
#14 ser blue ut och #15 ser mink ut.. haha.. samma råtta?. Roan bleker även ögonfärg. Troligen en mink husky roan
#16 kan va bew. men pga tassen ser vitare ut än kroppen så kan det vara något annat. skulle behövas fler bilder.
#17 är färgen svart?. just nu tycker jag den ser ut att vara agouti. men kan ju vara i pälsbyte fasen. Där är det svårt att se på det kortet vad det är, Kan även vara en ambk lika mycker som roan.
#18 svart. och samma svar som ovan.
#19 blue stripe roan… blue har aldrig haft svarta ögon. de har mörkt mörkt rubin. roan bleker även också ögonfärg. därav de röda.
#20 black eubk
#21 Blue hooded.

Vet inte om bilderna bara är lite galet taget. Men be personen att ge dom lite mer barnmat. kokta ägg med skal osv

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Mara-Bell]
0

Ungarna är små och något glespelsade(antara ttd et kan bero på näringsbrist för det finns ingen ohyra), vet inte vad dom ska väga, men dom vägde ca 25 gram vid tre veckor. Då det är en djuraffär tror jag tyvärr inte dom kommer ge dom annan mat än den dom får, ändå får råttorna i vår djuraffär bättre mat än på många andra ställen. Jag får helt enkelt ta tag i att göda upp min egen unge på egen hand när jag fått hem henne.

Terato
0

Men zickan, hur menar du nu? Visst ger v?l tv? roanf?r?ldrar enbart roan? Det m?ste ju vara p? samma s?tt som att tv? blue enbart f?r blue? Annars har en jag missat n?got big time.

teratos.r8or.se

Mymlan
0

#45 Varför konstiga tecken då du skriver

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zickan
0

jag har fått annat efter 2 roan föräldrar oc vet fler som fått det. även här är det gjort.
enligt tecknings genetik ska det bli 100%roan.. i verkligheten kan det te sig annorlunda. tror samma gäller för blue

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Terato
0

Jaha, där ser man. Men jag måste få veta HUR. :P

Jag har ju inte mkt praktisk erfarenhet utan bara teoretisk. Men Roan är ju roro.

En råtta som inte är roan och inte bär på roan är RoRo.

Ungarna får alltid en gen av mamman och en gen av pappan. Alltså kan ju en roro inte ge något annat än ro och det är fullt omöjligt att en unge ur en kull efter två roro föräldrar inte blir roro. (Alltså, varifrån skulle Ro komma? Det går inte, det är jag stupsäker på)

MEN eftersom flera säger att de har fått andra varianter så måste det ju vara så att det finns andra teckningar som är dominanta över roan. Det måste vara nånstans jag tänker knasigt.

Alltså, en råtta kan ju vara roro och h/h (hooded) samtidigt men eftersom Roan är en blekning och ingen teckning har jag svårt att tänka mig att hoodedgenen på något sätt skulle "vinna" över Roanet. En roan hooded borde bli en roan. På samma sätt som en albino suddar ut alla gener som ligger bakom.

teratos.r8or.se

Terato
0

..Fast nu kom jag på en grej! (och hela min värld blev upp- och nervänd)

http://reocities.com/Petsburgh/7989/rats/varieties.html

W/W. Det är ju en dominant vitfläcksgen, faktiskt(om jag fattat rätt). Den kanske beter sig som så att den blir "dominant" gentemot roangenerna. (dominant är egentligen kanske fel ord eftersom det ligger på ett annat lokus men jag tror ni förstår hur jag menar).

Här står lite mer om W/W:

http://www.informatics.jax.org/greenbook/frames/frame29.shtm

(Hittade fler artiklar också om någon är intresserad)

Det är nog inte så dumt att försöka reda ut vad det handlar om för gener eftersom det tydligen är förknippat med en del dumheter. Nu när jag tänker efter har jag för mig att en uppfödare har pratat om dominanta bläsar.

Enkelt att sortera bort, iof, men kanske något att tänka på när man väljer unge ur kullen.

Finns ju s/s också den är kopplad till megacolon om jag förstått rätt. Men det är ju en recessiv gen. Iof är ju c/c (albino) också resessivt och det vinner ju över alla andra gener(det bleker allt). Men jag har hittat lite texter om dominant megacolon också. Dock hittade jag inga bokstäver. Men jag letar vidare. Verkar finnas fler varianter av konstiga blekgener.

Ajaj, jag inser nu att jag kan ha haft fel om en viss råtta där megacolonmisstanke finns. Det här måste jag nog lära mig lite mer om. Men om man förstår hur de här generna fungerar borde det vara lättare att sortera bort i aveln.

Alltså, det är omöjligt att ungar från två roanföräldrar inte är roan. För det är de. Men frågan är alltså om det finns andra teckningsgener som beter sig dominant gentemot roan(fast det ligger på ett annat lokus). Och det måste vara förklaringen!

teratos.r8or.se

Terato
0

#41 Ja, just det, givetvis kan de få dove också, jag förenklade lite väl där. Dove är egentligen en "mink russian blue". Men två russian blue-föräldrar kan aldrig få avkomma som inte har dubbel uppsättning av russian blue(det är jag iaf tvärsäker på!). Alltså, alla ungarna blir russian blue men i kombination med andra gener kan det även bli andra varianter av russian blue, t.ex. dove. Alla russian blues är ju även black. Precis som alla andra otickade färger. Det är kombinationer av blekningar av black. Det är därför man kan få i princip vad som helst(på den otickade sidan såklart) när man parar två blacks. Men man kan inte få vad som helst om man parar två russian blue. Det blir russian blue eller russian blue i kombination med andra färger.

Det är samma sak om man parar två blue. Om båda bär på röda ögon(p) kan man även få det som man kallar Ice eller silver. En rödögd blå med andra ord. Man kan även få platinum och powder blue. Men alla dessa varianter är kombinationer baserade på blå.

Men ja, du har rätt förstås, det blir inte bara russian blue i den bemärkelsen!

teratos.r8or.se