Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1887 ggr
[Mara-Bell]
0

Hona bortskänkes!

Åt en väns vägnar har jag lovat att höra mig för här på forumet.

Hon har en råtta hon så snart som möjligt vill ge ett nytt och bättre hem, då hon själv inte orkar med att få henne social och orädd.

• Födelsedatum september 2009
  • Färg, teckning och hårlag Black Eubk/slät
  • Kullstorlek vid födsel och vid avvänjning (4v) Vet ej
  • Faderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning Vet ej
  • Moderns namn, födelsedatum, vikt, färg och teckning Vet ej
  • Syfte med parningen eller om det är omplacering, anledning Orkar inte ta sig den tid som krävs för att få henne social, hon har helt enkelt tröttnat på att arbeta med henne.
  • Ursprung- vilken uppfödare eller vilket zoo Vet ej, från nån privatperson
  • Omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc Hon går bra tillsamamns med den hona hon har som sällskap nu(henens syster) och hon har gått bra ihop med mina tre honor när dom träffats, har varit lite småbråk, men aldrig några synliga skador och efter lite tjafs har dom sovit tillsammans allihop.

Hon är handrädd, biter om man försöker ta ut henen på "fel" sätt i buren. Vill inte bli hållen och ska alltid springa ner på golvet. Är ett riktigt energiknippe som klättrar överallt och gnager på sladdar m.m. Minsta lilla rörelse gör att hon springer och gömmer sig.

• Pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb Skänkes/ej registrerad
  • Ort där råttan/råttorna finns Eksjö, men kan transporteras till utställningen i Göteborg.
  • Telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara pm här på ifokus) mitt nr: 073-80 43 562, mejl: emma.broaryd@hotmail.com
  • OM ANNONSEN SKA VARA LÅST ELLER INTE behöver inte vara låst

Bild kommer, men datorn knasar sig

[Mara-Bell]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild

SweGizmo
0

vacker var hon iaf:) Men inget bra tt hon bitts…

Min blogg: SweGizmo.se

[Mara-Bell]
0

Precis, hon skulle behöva nån som vill ta sig tiden och inte är rädd för att råka bli biten i början, hon går troligen att få mycket bättre med mycket tid och rätt hantering.

FrosenFlower
0

Hon biter inte hårt. Utan det är mest varningsbit. Och hon biter bara i buren. Hon har aldrig bitit mig utanför buren. Men anledningen till att jag tror hon bara biter i buren är att dom jag köpte henne av lyfte dom i svansarna och var väldigt hårdhändta när dom skulle ta ut om ur buren. Jag känner mig verkligen oansvarig när jag skänker bort henne så här när jag egentligen har tiden att hålla på med henne men inte lusten. Men jag tänker på Peppers bästa och för henne är det bäst att komma till nån som verkligen kommer att ta sig den tid hon behöver för att bli en underbar råtta. Jag har också två av hennes syskon och dom är underbara, har aldrig bitit och är jättesnälla när man ska ta upp dom. Så det går nog att få henne social bara man håller på med henne mycket.

P.s om du inte har listat ut det redan så är jag ägaren.

Huldan
0

Vart finns hon?
Hon var ju galet vacker!

FrosenFlower
0

Hon finns i Eksjö men som det står i annonsen så kan man hämta henne på utställningen i Göteborg om det skulle passa bättre.

[Mara-Bell]
0

Hon finns i Eksjö, och kan säkert transporteras till nånstans däromkring. I annat fall så kan jag ta med henne till utställningen i göteborg, och därifrån kan säkert någon annan hjälpa till med transporten om det skulle behövas.

Vart bor du för någonstans?

Huldan
0

Jag bor i piteå ;)
Men ska ner till växjö, genom stockholm i helgen :)

[Mara-Bell]
0

Du åker över jönköping då eller? om man tittade på kartan så såg det ut som om man kunde köra rätt lätt över Eksjö annars. Ägaren, FrosenFlower är just nu ute och går med sina hundar, men så snart hon komemr tillbaka kan ni ju diskutera det lite mer.

Huldan
0

Jag vet inte ens om jag kan ta henne, har  nämligen bara hanar hemma så måste då hitta en till hona. Men är helt klart intresserad!
Finns det bur att köpa med?

Åker tåg, så jag vet inte, finns det tågstation i närheten?

[Mara-Bell]
0

det finsn en tågstation i Eksjö, men om du nu skulle ta henne så kan du ju komma överräns med ägaren om vart och så. Det där med bur vet jag inte, lämnar åt FrosenFlower att svara på det. Men du kan ju fundera lite till så får du se vad du bestämemr dig för.

FrosenFlower
0

Det finns en tågstation i Eksjö men jag kan lätt ta mig till jönköping eller växsjö om det skulle passa bättre. Jag har en bur som du kan få köpa om du vill. Du får den billigt. Men den är rätt stor så den tar mycket plats.

Louisette
0

#10, jag har 4 otingade honor kvar i min kull och bor på bussavstånd från Växjö :) Tyvärr är de inte leveransklara förrän 1 augusti, men om du ska ner igen så.. :)

Huldan
0

Är intresserad av ungar, kommer nog bara bo hemma ett par år till, sen ska jag utomlands har jag tänkt! :) Därför passar vuxna råttor bättre jsut nu.

Hur stor är buren?

FrosenFlower
0

ung 83 x 65 x 80

Dvs 83 cm hög, 65 cm lång och 80 bred.

Den har en träskiva som jag har satt in själv då jag delade av den men den ska nog inte vara några problem att ta bort. Jag måste nog också tvätta den rätt ordentligt då den har stått ett tag. Men nu måste jag tyvärr åka till jobbet så här har du min mailadress om du har fler frågor.

DreamlessHeart@hotmail.com

Huldan
0

Går den att vika ihop eller så?

[Mara-Bell]
0

Eftersom FrosenFlower inte kan svara för ögonblicket gör jag det åt henne. Buren går inte att vika ihop då det är ett hemmabygge. Åker du tåg själv tror jag tyvär att det är svårt att få med sig buren om man även har annan packning.

Huldan
0

Okej, då funkar det inte :)
Men ska kolla upp andra alternativ, så länge ser det ut som om jag inte kommer kunna ta meot henne.

Hör av mig om det ändras!

silverorm
0

Jag kommer ta med mig 2 gaalet charmiga råtthonor till utställningen i Göteborg den 7e aug, håller dem för Råtthjälpens regi. De är födda i Jan-09, en black hooded o en champagne hooded. Absolut inga problemdjur utan tvärtom väldigt tillitsfulla o fulla av bus o kel.Glad

De två ska (om ingen i Göteborg vill/kan ta dem) åka med Lancia upp till Norrköping och kan då även åka vidare till Stockholm.

[Mara-Bell]
0

Ingen annan som kan tänka sig att ta hand om den här honan?

FrosenFlower
0

Jag har funderat mycket på det här och nu har jag bestämt mig. Jag skänker bort min hane också. Jag ska börja i skolan nu i höst och jag kommer ha fullt upp. Vilket gör att jag inte kommer ha tid till 3 råttor. Kanske om alla hade varit samma kön men nu när jag har 2 honor och en hane kan man inte ha alla ute samtidigt, vilket gör det knepigt om man har ont om tid. Blues är peppers bror och han är väldigt dominant. Han är inte lika extrem som Pepper men han kan varningsbita och är som sagt extremt dominant. I övrigt är han väldigt snäll och går att plocka upp hur lätt som helst. Han är inte rädd för händer och springer han ner på golvet så kan man t.om locka honom till sig och plocka upp honom utan att han springer iväg. Jag har inte märkt att han biter på sladdar men jag kan inte garantera nåt. Jag har ingen aning om hur han går med andra hanar då han har varit ensamråtta nästan hela sitt liv. Jag köpte honom som en kompis till min råtta som blivit ensam efter att jag var tvungen att ta bort min ena råtta. Det gick bra i början men sen så blev det så mycket bråk att jag blev tvungen att dela på dom. Så jag vet inte hur det skulle gå att sätta ihop honom med andra hanar.. Men om nån är intresserad så hör gärna av er.

Louisette
0

Bara en fråga, har du 3 råttor och skänker bort 2, eller har jag missuppfattat totalt? *trött*

Honan som blir kvar skall ju ha sällskap..

FrosenFlower
0

Nej då du har fattat rätt. Och jag har tänkt köpa en kompis till råttan som blir kvar. Anledingen till att jag skänker bort honan är att hon kan få det så mycket bättre hos nån som har tid för henne. Och anledningen till hanen är att det kommer bli knepigt att ha 2 honor och en hane när man har ont om tid pga studier. Då måste man liksom växla mellan vilka som är ute. Men lita på att jag kommer se till att dom kommer till bra hem!

cosmonita
1

Jag tycker att det är synd att flytta på honan när hon nu bor ihop och kommer överens med en annan hona som du ska ha kvar. Det är inte särskilt snällt faktiskt att ersätta henne med en ny för att hon inte är tam.  Alla råttor går inte att få tama hur mycket man än håller på med dem och att flytta till en ny miljö kan ofta förvärra situationen.

Louisette
0

Jag lutar åt att hålla med cosmonita, bara för att råttor är flockdjur så kan flockmedlemmar inte bytas ut hur som helst. Trivs honorna ihop så tycker jag att du borde låta dem vara tillsammans.

Om du nu tvunget skall göra dig av med honan så föreslår jag att det nya sällskapet införskaffas och introduceras innan du gör dig av med den första, så att honan som blir kvar har någon hon känner sig trygg med innan kompisen försvinner.