Hjälp bumblefoot!
Min ena råtta har fått bumblefoot, vet inte varför för jag har inte haft gallerbur ( förrän nyligen två veckor sedan) har alltid haft en hemmbyggd bur med mattor som underlag. Men nu har hon iaf fått det, och jag undrar vad det finns man kan göra?
Ska man ta henne till veterinär? Är det dyrt då? (Jag har haft otur med en rad sjuka råttor så har inte mycket pengar att lägga ut)
Läste att man bara ska göra om buren så hon får mjukt underlag? Men det har hon ju redan.. har bara hängmattor i buren förrutom i botten där dom har toa-lätt.
Läste också att man kunde använda sorbact? ( http://www.abigo.se/produkter/sarosvamp/sorbact/sorbact.html ) hjälper det? Det är ju kompress, är det inte vårt att ha det på råttan?
Isabella Ekelund
Jag har använt sorbact på en av mina råttor och om man använder en bra tejp så tar inte råttan av den så snabbt. Jag använde sport-tejp funkade skitbra men var lite knepig att få av sen (kanske är lättare om man blöter foten innan det testade aldrig jag). Jag har iaf en tråd här där jag säljer de kompresser som blev över.
#2 Okej, har precis satt på henne sorbact och tejpat med sån "luftig" sårtejp. Hjälpte det på din råtta?
Läste på någon annan sida att antibiotikakräm eller kortison hjälper. Har sån antibiotikakräm för ögon, hade det funkat? Borde jag testa?
#3 Jag använd vanlig helosan och smörjde in en liten stund o sen på med sorbact. det hjälpte faktiskt ganska bra.. det blev mindre men försvann alldrig helt då hon dog nyrligen :(

Kortison tar endast bort symptom, dvs foten kanske sväller av om den är svullen etc, men den hjälper inte direkt i läkningen.
#4usch, beklagar. Men ska testa med helosan! tack.
#5 Okej, men kan det vara bra och använda det sammtidigt som man använder helosan och sorbact?