Hane bortskänkes
Jag har funderat mycket på det här och nu har jag bestämt mig, jag skänker bort min hane. Han är ung 10 månader, född i sep 2009. Tyvärr vet jag inte färgen förutom att han är blå. Jag ska börja i skolan nu i höst och jag kommer ha fullt upp. Vilket gör att jag inte kommer ha tid till 3 råttor. Kanske om alla hade varit samma kön men nu när jag har 2 honor och en hane kan man inte ha alla ute samtidigt, vilket gör det knepigt om man har ont om tid. Blues är väldigt dominant och han KAN varningsbita men han har aldrig bitit ordentligt och det är väldigt sällan han varningsbiter. Men han är extremt dominant. I övrigt är han väldigt snäll och går att plocka upp hur lätt som helst. Han är inte rädd för händer och springer han ner på golvet så kan man t.om locka honom till sig och plocka upp honom utan att han springer iväg. Jag har inte märkt att han biter på sladdar men jag kan inte garantera nåt. Jag har ingen aning om hur han går med andra hanar då han har varit ensamråtta nästan hela sitt liv. Jag köpte honom som en kompis till min råtta som blivit ensam efter att jag var tvungen att ta bort min ena råtta. Det gick bra i början men sen så blev det så mycket bråk att jag blev tvungen att dela på dom. Så jag vet inte hur det skulle gå att sätta ihop honom med andra hanar.. Men om nån är intresserad så hör gärna av er.
P.s Bilden är några månader gammal så han är mycket större nu.
Han är ca 10 månader
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Oj, ja det är han XD Jag måste ha räknat fel. Tack för att du rättade till felet :)

Ingen som är intresserad?

"Han är inte rädd för händer och springer han ner på golvet så kan man t.om locka honom till sig och plocka upp honom utan att han springer iväg."
Det är ingen särskilt anmärkningsvärd egenskap hos en råtta. Alla vanliga sällskapsråttor gör så. Tror inte du har så goda erfarenheter, tyvärr.
Råttor är ganska känsliga för flytt och jag skulle avråda från att omplacera en råtta som varningsnafsar osv. Det är ett beteende som kan bli värre efter en stressupplevelse.
Det är svårt att omplacera "halvokej" råttor. Folk vill ha bra sällisar. Med all rätt! Mitt råd till dig är att vänta ut dina råttor som du har nu och i framtiden leta råttor hos en seriös uppfödare som avlar på temperament. Du kommer att bli förvånad över hur bra råttor kan vara!
Älskar mina stora små vänner..
Med risk för att låta otrevlig, vilket inte är min mening, så får jag en känsla av att du omplacerar dina råttor för att de inte är så tama/snälla som du kanske önskat. Du skriver att du ska börja skolan till hösten och kommer inte ha tid med otama råttor. Får jag fråga hur du då tänker ha tid med ungar tex?det är inte särskilt schysst mot råttan att ge bort den om den redan har en kompis den kommer överens med, och som någon annan redan skrev så är det inte en bra idé att omplacera en råtta som varningsbiter, då ett sånt beteende ofta kan förvärras vid stress. Jag tycker du ska ta ditt ansvar och vänta ut råttorna, så kan du skaffa uppfödarråttor efter det och märka skillnaden.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se