En anfallande vildråtta - sant?
Detta kan man läsa på aftonbladet.se idag. Jag är dock skeptisk. För det första att råttan skulle vara lika stor som en katt…..
vad säger ni??
Min blogg: SweGizmo.se
Det låter ju lite konstigt med en råtta stor som en katt..
Enligt svts mitt i naturen program så händer det att råttor klättrar upp genom toaletten även om det inte är vanligt, så den delen av berättelsen är trovärdig.
Att den högg honom i benet, ja det kan jag tro på. Det är ett vilt djur och den blev säkert skrämd. Dock måste den ha hoppat upp på honom och anfallit bakifrån eftersom bettet var nästan uppe vid knävecket.
Angående storleken så är det överdrivet men saker ser större ut när man blir skrämd och han verkade ju varit lite yrvaken. Bettet på bilden ser inte så stort ut tycker jag, kattbett är större.

Att den anfallit, absolut!! Känner sig ett vilt djur inträngt så anfaller det. Det gör definitivt vilda råttor. En vild råtta jagade min farsa en gång. :D Men så hade han varit dum nog att jaga den med en spade också.
Stor som en katt tror jag inte alls på. Men som Anaii säger så är allt man är rädd för mycket större i ens huvud. Men nog kan väl vissa vildråttor ändå bli riktigt stora har jag för mig - om de råkar ha haft bra tillgång till mat och sådär. Annars är väl vildråttor som regel mindre än tamråttor - åtminstone enligt Wikipedia. :P
Jag har en morfar som är rädd för råttor då han blev skrämd av dem påp logen som liten.
Men när man ser en råtta som för mig gissningsvis ligger på dryga kilot eller mer så känns det rätt stort för vildråtta. Men det finns riktigt stora feta bamsingar som jag sätt med egna ögon och vore det inte för de korta benen så är de nä ju nästan lika stora som en mindre katt :P
Hakuna matata!
Jag tycker inte att de ser ut som ett rått bett =/ men det är nog bara jag.
tror nog att det kan vara en råtta som bitit honom ,men den var säkert inte stor som en fullvuxen katt. Om man säger att den var "stor som en katt" är det ju egentligen inte alls säkert man menar verkligen STOR som en katt, han kanske bara menade att den var väldigt stor.