Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 2196 ggr
[RussinsMusli]
0

Frågor innan parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Helluj!

Jag har planer på att skaffa en kull. Min förra vart vääldigt lyckad, så tänkte ev ha samma mamma eller en av hennes döttrar då alla har fått hennes underbara temprament! Jag funderar dock mest på att ha samma mamma då hon är en underbar mamma, lär dom allt dom behöver veta.
Men jag har lite frågor innan som jag hoppas få svar på, då jag känner mig lite osäker på just detta.

1. Hur många kullar kan en råtta få?

2. Hur långt mellan en kull ska det gå om man har samma mamma?

3. Om man parar en Roan, vilken färg passar bäst att para med då?

4. Hur gammal ska hanråttan, minst…?

5. Hur gammal kan honråttan vara, minst…?

6. Kan honråttan + bebisar bo i samma bur som 4 andra råttor?

7. Kan hon och han råttan bo ihop ett tag efter parning eller ska dom säras dirket?

Någon som har lite övrig info att ge?
Kommer inte på mer just nu, men det kommer väl. Detta är dock bara något jag funderar på eftersom jag mer än gärna vill föra vidare hennes underbara temprament!

Tacksam för alla svar!

antidote
0

Hur gammal är honan du vill para?

Itchy
0

du vet väl inte om kullen är lyckad än, ungarna är väl fortfarande små ???

You can't spell Bitchy without Itchy

[RussinsMusli]
0

#1 Hon är ca 9 mnd, har haft en kull innan.

#2 Kullen innan är lyckad, dom är 3 månader nu :P

wintermynta
0

#3 Ta inte illa upp nu men om du inte kan svaren på frågorna du ställer ovan är du inte redo att ta en kull.
Även om vi svarar på dina frågor är det så mycket mer du bör kunna. Både för den blivande mammans skull och din egen bör du läsa på mycket mera.
Att säga kullen blev lyckad när ungarna är 3 mån gammal är tyvärr missvisande. Det beror på en massa olika saker innan man kan veta detta. Avkommorna bör vara över året innan man kan göra en första bedömning och då bör kullen vara normal storlek. Det går inte att bedömma en liten kull på 2-5 råttor ung.
Så plugga både grundläggande genetik och ta reda på så mycket du kan innan parning.
Här kommer i alla fall svaren på frågorna:

1. Hur många kullar kan en råtta få?
En hona kan vara fertil hela livet så många kullar kan det bli. Dock bör man ta max två då det sliter på henne.

2. Hur långt mellan en kull ska det gå om man har samma mamma?
Minst två månader från det att bebisarna är avvanda

3. Om man parar en Roan, vilken färg passar bäst att para med då?
Ingen eftersom roan är ett blekanlag och bleker oftast bort all färg efter ett tag

4. Hur gammal ska hanråttan, minst…?
1 år och han ska ha klarat pubertet utan problem samt vara vid god hälsa

5. Hur gammal kan honråttan vara, minst…?
Första kullen ska tas innan 1 år och andra innan 15 mån.

6. Kan honråttan + bebisar bo i samma bur som 4 andra råttor?
Kan kan hon men det är inte lämpligt. Hon bör få vara ifred med dom små och risken finns att dom andra honorna biter ihjäl bebisar. Därför bör man införskaffa en speciell bebisbur.

7. Kan hon och han råttan bo ihop ett tag efter parning eller ska dom säras dirket?
Det beror på. Vill man vara säker på nedkomst datum så särar man direkt efter parning och parar ev igen sen om hon brunstar om. Men minst en vecka innan nedkomst ska honan sitta själv i bebisburen. Dels får hon vara ifred och sen slipper hon slåss om maten. För det är viktigt med rätt kost för henne.

[RussinsMusli]
0

#4 Okej! Nej det var bara en tanke jag hade, alltså bara ett kanske. Jag ställde ju frågor för att få svar på det jag var osäker på. Jag tänker inte ta kull på henne, väntar alltså ett tag med detta.

Tack för svaren, jag ska läsa på mer ;)

[MittNamn]
0

Men hur har du gjort med den tidigare kullen om du inte vetat svaren på dessa frågor?

[RussinsMusli]
0

Jag har gjort så som hon har svarat på frågorna att jag ska göra. Jag läste på. Men jag kunde inte alls lika mycket om det som jag kan nu. Däför tänkte jag kolla upp lite jag var smått osäker på innan så allt blir rätt.
Med det vill jag absolut inte säga att det gick fel förra gången, tvärtom! :D