Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 826 ggr
Banankaka320
0

Lite genetikhjälp :)

Om jag har en black hooded dumbo, och vill få fram en hel svart dumbo. Hur gör jag då? Hur många generationer kommer "hooded" försvinna?

Om en black hooded hona får en hel drös med bara hooded (black & Dumbo). Ska man ta en hona därifrån och använda samma kombination fast annan pappa då?
Och sedan fortsätta tills man får en hel svart dumbo?

Skulle hooded försvinna snabbare om man använde den helsvarta dumboPappan? Dvs Inavel.

Är det så enkelt? ( Om man struntar i psyket xD )

Banankaka320
0

(En fråga till som jag glömde ><

Vad kallas den väldigt gula färgen i "finare" ord?)

zickan
0

Färgerna är uppdelade med två baser kan man säga. Agouti och black. Så för att få bäst grundfärger så bör man avla mest på grunfärger. Flesta svarta är silverade eller rostar lätt. Så det behövs bra avel för att få en bra svarthet på färgern.
Men strunar man i det så kan du få helfärgad pissig svart redan på en kull. Black är som sagt en grundfärg och lätt att få fram.
Bästa att köra på en så lite tecknad svart som möjligt till partner. Men fungerar med många färger för att få minst en svart i kullen.

För att få self så ska man bara undvika tecknat så mycket det går. En hooded med en otecknad ger troligen både hooded och otecknade. Skulle de dock både bära på andra teckningar så lär det dyka upp annat med.

Bör aldrig avla på pappa+dotter eller son+mor. Det blir för kraftig inavel/linje avel och är inte att rekommendera för fem öre. Linje/inavel är aldrig att rekommendera om man inte har hundra koll på stamtavlan och vad som ligger i den. Då allt problem som ligger i generna kommer du då dubbla. Och mycket finsn som man gärna vill undvika.

Men ja black färg är sjukt enkelt att skapa. Speciellt från en redan svart råtta. Bara köra på så lite tecknad partner som möjligt. Gärna grundfärg av svart eller agouti.
Partnern måste vara dumbo eller dumbo bärare för att du ska få någon dumbo.

Orange/gula råttor finns under: Fawn, silverfawn, amber, topaz, beige, champange.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Banankaka320
0

Okej tack så mycket :D Skulle aldrig kunna tänka mig att inavla bara för utseende och "mentala", stör mig på folk som försöker förfina det med ursäkter som att Pappan hade så bra mentalitet, finns ju hur många goa killar som helst ><

Men nu har jag allafall lärt mig lite hur genetik fungerar :)