Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 3998 ggr
Jinaum
0

En "HK" sele

Ja jag är ju mycket å far å snart kommer hova riddar vecka. Jag fick för mig att jag skall gå dit å ta med mig råttorna.

MEN om jag nu skall springa runt i ylle och linne så får ju faktiskt råttorna anpassa sig till viking råttor de med.

Hade tänkt att göra 8a selar i rundat läder. En liten ring är ju lätt å fixa. Men det är ju dragskon/stoppet. Måste komma på något som kan fungera men ändå inte är i plast. Antingen svart metal eller trä.

Några bra idéer?

Itchy
0

det finns ju metallfärgade plaststopp :P

You can't spell Bitchy without Itchy

ScarletMajesty
0

Sen finns det ju trästoppar också :)

Jinaum
0

jo grejen är väl den att de inte faktiskt är något som skulle kunna ha funnits då. Det är det.

Ja mennar jag skulle kunna knytta om råttan en vanlig knutt men risken är väl att råttan inte är så pigg på å vänta på å komma ur den sedan.

Louisette
0

Borde man inte kunna göra en "lassoknut" som stopp? De går ju att flytta och dra åt..

Jinaum
0

#4 Om det håller så. Men samtidigt. Hur gör man en "lassoknut"?

Louisette
0

En lassoknut.. Jaadu, det vet jag knappt själv hur man ska beskriva, jag gör det bara per automatik :) Fast det kanske inte håller lika bra som en stopp..

ScarletMajesty
0

kolla ifall det finns någon knop som funkar?

gulzebra
0

Det finns ju selar som istället för snörstopp har en slags tunnel i typ stål eller järn eller vad det nu är, brukar finnas på hund- och kattavdelningen. Det kanske kan funka? Riddare lär ju ha haft sånt med tanke på rustningarna och nätbrynjorna och allt :P
Frågan är väl mest om det sitter ordentligt utan att åka upp - jag hade en själv förut och den funkade, men man fick kolla stup i kvarten just för att den lätt åkte upp.

Annars borde en vanlig knut runt selen funka, har gjort så själv ibland när jag fixat sele men inte haft snörstopp. Enda nackdelen är att selen tenderar att bli lite sned, så man får trixa lite med att sätta den snett från början och ev snurra lite innan man drar åt den så den hamnar rakt, och så gäller det förstås att knyta hårt så det inte går upp. Svårt att förklara hur jag menar… Återkommer med bild om en stund :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bild. När du gör en vanlig 8-sele så knyter du helt enkelt en vanlig knut istället för att sätta på snörstopp, så den ena snöränden knyts runt den andra och inte ihop, som jag gjort på bilden. Var noga med att knyta hårt, gör en dubbelknut och testa på råttan inomhus först så du är helt säker på att knuten inte går upp.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild, här är den färdig typ 2 sekunder senare. Bara att dra den ena änden genom den andra, och det ska såklart vara så svårt att dra som möjligt så det verkligen håller :P Allt annat än snyggt, men det kanske duger i brist på annat?

Jinaum
0

#10 det bättre aalternativet hittils

[molly-macy-ajax]
0

#10  Hur sätter man på såna selar XD ?? funderar nämligen på att göra en sån så mina råttor kan vara ute nu när det ä så varmt :)

gulzebra
0

Trä hela alltet över huvudet, dra åt en del runt halsen, och sen trär du delen med kopplet vidare över frambenen. Selen ska då ligga på nacken, vidare ner och korsas på bröstkorgen, och så vidare upp mot ryggen där spännet och kopplet sitter.

[molly-macy-ajax]
0

#13 Aha…Har gjort två nu, en rosa och en blå ^^