Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1228 ggr
1da98
0

Vad ska man tänka på?

Hej!

Jag har blivit väldigt intresserad av råttor.
Men jag kan inte alls mycket..
Jag vet att dom ska bo två och två minst.
Att dom ska ha STOR bur.
Och att man ska låta dom vara ute och springa på golv och så.
Men kan inte ni som är så duktiga berätta om råttor.

Lite vad jag funderar över..

Hur gammla blir dom?
Vad äter dom?
Tar dom jätte mycket tid?
Vad är giftigt för dom?
Vad ska man tänka på innan man köper råttor?
Hur mycket kostar det med en BRA bur?

Ja allt man bör veta innan man köper råtter..
Jag skulle helst vilja "rädda" några råttor från att bli Reptilföda :'(
Jag bor i östergötland om någon har råttor tillsalu eller om ni sett något på blocket eller så..

Ni kan ju också tipsa någon bra sida man kan lita på :)

-1da98

Tack på förhand :)

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

Dramatik
0

För det fösta tänkte jag bara säga att de måste inte vara ute och springa på golvet just, utan säng/soffa/bord eller diskbänk duger minst lika bra:) Ska råttorna springa på golvet måste du råttsäkra först, dvs ta undan saker som de kan bita på och täppa till ställen de kan krypa in i och så.

Hur gammla blir dom?

Vanligast är att de blir runt 2 år, men upp till 3 år är inte jätteovanligt.

Vad äter dom?

Råttor ska alltid ha fri tillgång till Torrfoder som ska innehålla de fyra sädesslagen och lite annat som man blandar i själv. Recept finns om du söker på forumet. Förutom det ska de ha "blötmat" minst några gånger i veckan och med blötmat menar jag samma saker som du själv äter, till och med kött. Tänk bara på att inte ge dem för kryddstark mat och om du skaffar råttor så kan du se dem som din nya kompost, skitbra:P

Tar dom jätte mycket tid?

Alla djur tar självklart tid, så även råttor. Men så himla mycket tid tar de inte ändå. De är glada om du håller rent till dem och låter dem vara ute och springa minst 1 timme om dagen.

Vad är giftigt för dom?

Det finns en del som inte är bra. Jag kan inte rabbla upp allt, men rå lök ska de inte ha och ska du ge dem stenfrukter så var noga med att inte ge dem skal och kärna då det är giftigt för dem. Choklad ger jag inte till mina, men om det är farligt eller ej råder det delade meningar om. Använd sunt förnuft så brukar det mesta lösa sig:)

Vad ska man tänka på innan man köper råttor?

Läs på mycket om dem så att du har en bra grund att stå på och tänk igenom noga om du verkligen har tid för dem och framförallt råd med dem och eventuella veterinärkostnader.

Hur mycket kostar det med en BRA bur?

Det beror på om du vill ha en ny eller begagnad. En bra bur för några råttor kan du hitta på blocket för en 500-lapp eller så (men var snabb med att ringa, de försvinner snorfort) och vill du ha en ny får du nog räkna med att lägga ut minst 1000 kr och beroende på vad för sorts bur du vill ha, uppemot kanske 2000.

Angående att du vill "rädda" råttor från att bli ormmat, så ville jag bara säga att du kan aldrig rädda råttor från att bli ormmat. Eller visst, du kanske räddar de du köper, men andra råttor måste ta de råttornas ställe, ormar behöver också mat, tänk på det. Jag rekomenderar att du hör med råtthjälpen istället och ser om inte de har några sällskapsråttor som behöver ett hem:)

Lycka till! :)

1da98
0

#1 Okej, Jag tror inte jag har tiden till att ha råtter tyvärr..
Jag har ju redan 3Marsvin och en kanin..
Så jag kommer nog vänta ett tag..

Men tack för hjälpen nu har jag lärt mig mer om råttor :)

-1da98

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"