Sluta handla i djuraffär !
Vet att väldigt många insatta kanin-, reptil-, fågel- och gnagarägare (och intresserade) är emot att köpa djur på djuraffärer då detta stödjer en hel del, enligt mig, hemska saker. Bl.a. okunskap, dålig avel och säljande av djur som betraktas som ting och säljs hur som helst var som helt, i princip. Jag kan ju tala om att jag är en av dessa som aldrig skulle köpa ett djur på en djuraffär. MEN djuraffärens verkligt stora inkomst som får företagen (som säljer djur) att gå runt är tillbehören. Så som burar, spån, matskålar. Men jag tror det är många som inte tänker på detta. Så genom att vi handlar åt våra djur på djuraffärer även om det handlar om hundmat eller kaninburar så gör detta att deras "pengatjänande" på de orättvist behandlade djuren lönar sig och de har råd att fortsätta köpa in och sälja kaniner, fåglar, fiskar, gnagare och reptiler även om vi som bryr oss om djuren inte köper just djuren.
Det bästa rådet jag har att ge för att hindra att dessa liv säljs på detta vis i djuraffärer är att sluta handla på djuraffärer som säljer djur.
Så, för att komma till mina frågor:
Hur tänker ni kring detta ? Har ni funderat i dessa tankebanor tidigare ?
Mvh Ellenfyrkant
Men det e inte så jättelätt för en nybörjare att få köpa tex råttor från en uppfödare, de vill sällan (vad jag fått erfara) att någon nybörjare ska ta hand om deras bebisar, för okunniga med mera. sedan blir alla tingade till råttuppfödarens kompisar innan de knappt e födda. Därför vänder man sig till djuraffärer och köper sig en råtta för dom har ofta det man vill ha. och min erfarenhet av just råttor från zoo e mkt bra, aldrig haft problem med mina, hur tama och fina som helst, friska och världens gossigaste. Så jag stödjer gärna den delen om alla blev behandlade så som mina blev. Jag tycker zoobutiker är bra, men det finns vissa undantag som inte borde få driva en butik, men såna personer finns inom allt.
Jaha, och var ska man då köpa sin hund och kattmat vi som inte BARFAR sina katter eller hundar..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#1, att man inte rekommenderar folk att köpa djur i butik beror inte på att djuren kan vara "dåliga", utan att man genom att köpa dom där stödjer en fruktansvärd grossistavel som är allt annat än djurvänlig. Jag har haft praktik hos en av Sveriges två stora grossister och det var alldeles fruktansvärt.
Det du skriver är ju också ett tydligt exempel på att folk inte är pålästa när dom väljer att införskaffa sig ett djur. Man vill ha ett djur och man vill ha det nu, istället för att ta reda på saker och ting och etablera kontakt med diverse uppfödare. Nybörjare eller ej, google.se funkar alltid.
Jag har en hel del vänner och bekanta som är råttuppfödare av den seriösare graden och jag har aldrig varit med om att dom nekat någon köpa bara för personen är nybörjare. Däremot har jag varit med om att dom nekat folk som varken kan något, eller är villiga att lära sig något/ta till sig information.
#2 Finns ju butiker för endast hund och katt.
#4 Inte överallt, tyvärr.
man ska heller inte dra alla djuraffärer över en kant. att alla köper råttor från grosistföretag där djur är dåligt avlade på och inte hanterbara….
Det finns djuraffärer som inte säljer djur, bara tillbehör. Där brukar jag handla
Små stjärnor lyser också i mörkret.

Jag brukar handla på en djuraffär där de inte säljer grossistdjur utan endast djur från privatuppfödare, det är helt underbart!:) Djuraffären ligger i Haninge Centrum i Haninge söder om Stockholm;)
De som jobbar i djuraffärer är ofta djurälskare och vill djuren väl, men ibland saknar de kunskap. Prata med dem så kanske det sker en förbättring i just "din" affär. De kanske inte slutar med "grosist" djur men de kanske kan ställa dit en större bur, sätta dit lite mer inredning eller bara plocka bort det skadliga hjulet.
Om ni känner att ni måste argumentera så kan ni ju påpeka att en större råttbur kostar mer och därmed borde ha större vinstmarginal för djuraffären när de säljer till kund. Desutom är ju all burinredning reklam för produkterna vilket kan öka försäljningen av inredning. Ni kan säkert komma på fler bra argument själva.
Säljer inte de flesta butiker endast tillbehör nuförtiden? Och lite fisk, typ? Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Jag inbillar mig att djuraffärer har mycket färre djur idag än vad man hade för bara tio år sen i alla fall…
Men ja, att göra det svårtillgängligt att skaffa djur, så att man måste planera och kämpa lite och ha tålamod, borde förhoppningsvis kunna sålla ut många oseriösa köpare!

#2 Går att handla online, i djurbutiker utan djur till salu eller på stora matvaruhus.
#9 Fast problemet är att "de vet bäst" så förslag på kostsamma förbättringar eller att t.ex. plocka ur hjul/ he dem större hjul är ofta inte välkommna. Det är iaf min erfarenhet.
#10 På den lilla orten jag bor finns en tillbehörsbutik utan djur. Men i Karlstad som är några mil bort finns två affärer som säljer reptier, gnagare, kaniner och fiskar, samt en tredje som bara säljer reptiler och fiskar.
Mvh Ellenfyrkant
#11 Jag köper inte nå skit hund-kattmat i Konsum/Ica eller andra matvarubutiker, det är bara skräpfoder till hund o katt. Nu köper jag ju djurfoder av Foderbud då de kör hem allt gratis..
Asch, blev ju mer diskussion här än på exotiska så jag klistrar in mitt inlägg här också :P
Men det håller ju inte. Grossisterna skiter ju i om affären man handlat i säljer djur eller inte, huvudsaken är ju att den där buren eller maten blir såld. Även djuraffärer utan djur måste ju sälja grejer från grossister som vi senare köper och på så vis stödjer grossisterna ändå. Det enda sättet att inte stödja grossister alls är i princip att göra allting själv och/eller köpa begagnat - men skulle alla göra det går de i konkurs och vips så finns inte ens ordentliga burar, strö eller mat att köpa. Då ser jag hellre att man helt enkelt låter bli att köpa grossistdjur och produkter som är dåliga - då först sänder man ett budskap till grossisten, "jag köper gärna det och det men absolut inte det och det". Går försäljningen ner på en viss grej så slutar den tillverkas, tillgång och efterfrågan helt enkelt. Slutar folk köpa just djuren men fortsätter köpa resten så kommer grossisten sluta sälja djur - inte för att den inte har råd utan för att det inte lönar sig. Det är ju det som är viktigt för ett företag, att gå med vinst.
Bojkott enbart mot djuraffärer som säljer djur blir inte en bojkott mot grossisten, utan en bojkott mot affären i sig.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#12 Om du gör en granskning av de olika fodrens innehåll som säljs på t.ex. ICA skulle även du upptäcka att de inte är några "skit foder". Ditt svar visar enbart okunskap. Magnusson är exempel på ett utmärkt foder som säljs på ICA Maxi.
#13 Men om djuraffärer som säljer djur håller på att gå i konkurs är jag ganska säker på att det första de gör är att sluta sälja djur då detta är en av deras större utgifter. Och vips så har man istället en djuraffär utan djur, det ger alltså önskad effekt. Tar de in djur igen så är det bara att sluta handla återigen. Och tala med dem om de inte klarar av att se sambandet själva. Dessa djur säljs inte över internet så om en djuruppfödande grosisst får sina saker bäst sålda över internet lär juh inte det öka det fruktansvärda aveln. Och upptäcker djuraffärer att de inte får sina djur sålda för att "konsumenterna" börjar vägra djuraffärsdjur slutar de även att köpa in nya, vilket gör att de djuruppfödande grosissterna tvingas lägga ner djuraveln.
Mvh Ellenfyrkant
Orkar inte kopiera inlägget på exotiska (fan vad drygt med två ställen xD). Kan sammanfatta det jag skrev där med att det går utmärkt att helt enkelt låta bli att köpa just djuren men ändå handla annat. Zoopersonalen är inte så dumma att de inte märker att det säljs grejer men inga djur.
För övrigt används djur på zoo för att locka dit kunder. Jag tvivlar väldigt starkt på att djuren ryker först för även om de i sig kostar pengar så är de indirekt en inkomstkälla. Hur många gånger har man inte gått in bara för att titta på djuren och kommit hem med nya leksaker, godis och allt vad det är…
Och som sagt, alla kan inte handla på nätet. Vart vänder man sig då om man varken kan handla på nätet eller på djuraffär? Ska man inte få ha djur då?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#15 De mesta saker kan man hitta på andra ställen än djuraffärer ö.h.t. T.ex. ICA eller IKEA, det är både bättre och billigare. Många saker kan man även göra själv. Jag föredrar detta alternativ.
Mvh Ellenfyrkant
men om man vill ha bättre mat åt sin katt eller hund så finns den på djuraffären. för man vill vell inte ha någon skit mat från ica heller…
#16: Nej, det kan man inte. Matskålar i keramik tex har jag aldrig sett på Ica, samma sak med bra flaskor (den sorten Ica har blir söndertuggad direkt här hemma, och är dessutom svindyr). Leksaker och sånt kan man ju glömma att hitta där, som tunnlar, träbroar, hus, klättergrejer, holkar/reden osv. För att inte tala om maten - jag köper mina råttors müsli där och på Willys men till övriga djur skulle det aldrig falla mig in att köpa något skit från en matbutik. Den bästa maten för mina djur finns på djuraffären och mina djur ska inte få något skit för en bojkott som ändå inte fungerar - för som sagt, att bojkotta hela affären fungerar inte som du påstår att det gör.
IKEA må vara billigt, men så bra utbud har de inte på djursaker - dessutom är det inte alla som bor i storstäder heller. Själv bor jag 3 timmars tågresa från närmsta IKEA, så långt åker inte jag för att leta efter ny tunnel till hamstern, bomaterial eller reden åt fåglarna eller hus åt musen - IKEA säljer ju inte ens sånt utan då är det djuraffären som gäller.

Finns säkert mycket som endast kan köpas på zooaffärer. tex chinchilla, illermat finns ju inte överallt..
Har du startat exakt samma tråd på alla ifokus-sidor som handlar om djur? Hade det inte räckt att ha den på djurskydd-ifokus?

#17 Finns djuraffärer som enbart inriktar sig på tillbehör. Samt internetbutiker som alternativ.
#18 De enda vattenflaskorna jag har haft från Ica eller om det möjligtvis kan va varit Konsum har funkat utan problem. Så det är min erfarenhet. Fortfarande finns alternativet att beställa.
Den fantasifulle löser inredning, leksaker, matskålar, stegar, hus till djuren utan problem och ofta dessutom i en lägre prisklass än djuraffärerna håller. Men du verkar ha en väldigt lång bit kvar för att få den "titeln". Och vad gäller maten, min hamster äter mat som finns på vanliga matvaruhus, just nu är det Ica som gäller. Och hon mår prima och äter med aptit. 
#19 Läs svaret till #17
#20 Då jag vill nå ut till så många som möjligt, Nej !
Mvh Ellenfyrkant

#19 Kan tillägga där att har man chinchilla eller iller så finns det knappt någon zoobutik som har bra foder för dem. Visst finns det foder, men det är ren skit och bör faktiskt inte ens ges.
Jag skulle heller inte ge mina katter någon mat från någon matvaruaffär utan det köper jag från zoobutik. Dock handlar jag i de djuraffärer som inte säljer djur.
Hornbach och liknade ställen säljer ju även kvalitetsmat för katter.
foder köper jag via nätet och blanda sedan det hemma, sen den djuaffären jag köper bottenströ i är jag helt nöjd med då dem har väldigt god kolla på sina djur, vart dem kommer ifrån, ålder, kön, har dem inte blandade, har fåglarna i ett eget rum, ger ut info när man köper djur m.m. så jag stödjer dem gärna då man kan få den info man behöver, men tyvärr är inte inte många djuaffärer som har det så
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
sen det mad att man skulle stödja djuraffärer att ha djur genom att man köper, fodor, strö, m.m. håller jag inte med om efter som det inte påverka djuren dem har dvs om man tex skulle köpa foder till sin hund så finns ju djuret kvar ändå och då har dem ingen anledning att ta in fler djur om dem inte får sålt dem, samma sak gäller ju på saker om dem inte får sålt saker eller bara få sålt ett få tal slutar dem att ta in dem då dem inte tjänar nåot på att ha produkten hemma. Jag tror inte att djuraffärer kommer sluta ha djur tyvärr, men om man se något som man tycker är fel så kan man säga till eller anmäla beroende på hur alvarligt det är.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#21: Det finns inte djurlösa djuraffärer överallt.
Som sagt kan man inte alltid beställa. Jag själv kan inte det. Flaskorna på Ica är ren skit enligt min erfarenhet, de blir söndertuggade direkt. Så vad gör man då om inte går till just en djuraffär? Skaffar skål som välts eller skitas ner direkt? Skulle aldrig falla mig in.
Kom inte och påstå att jag inte kan inreda utan diverse tillbehör från zoo för det har du faktiskt inte en aning om såvida du inte sett hur mina burar är inredda - och det har du inte sett, det märks på ditt uttalande. Det är ytterst lite grejer i mina burar som kommer från zoo och en stor del av det är sånt jag aldrig någonsin skulle köpa utan har fått. Råttflickorna tex har ett rör från zoo, det skulle aldrig falla mig in att köpa ett sånt när det blir billigare att gå till ett byggvaruhus.
Det ändrar ändå inte på det faktum att vissa saker måste köpas på zoo - som vattenflaskor. Jag kan inte få tag på bra vattenflaskor någon annanstans så vad ska jag göra? Låta djuren törsta ihjäl? Lägga hela inkomsten på att köpa flaska efter flaska efter flaska på Ica som tuggas sönder direkt? Sitta hemma för att byta vatten eller fylla på omkullvälta skålar hela dagarna?
Hur ska jag få tag på mat till mina djur om djuraffären försvinner? Råttorna klarar sig, de äter müsli från Ica och/eller Willys. Marsvinen och kaninerna är det också lugnt med, deras hö kommer från Granngården. Hamstern, musen och fåglarna däremot skulle det vara kört med, deras mat köper jag på djuraffären. Att jag köper någon skitblandning på en matvaruaffär är helt uteslutet, likaså att blanda själv då jag inte anser mig ha den kunskap som krävs för att fylla deras näringsbehov. På matvaruaffärerna här finns heller varken kalktillskott eller insektsfoder, det får jag snällt köpa på djuraffär. Jag har öht aldrig sett en vettig matskål eller vattenautomat för fåglar på matvaruaffärer, det lilla som finns tenderar att vara ren skit.
Till råga på allt går jag i hundköpartankar också. Den dagen jag går till Ica för att köpa hundmat kan någon vänlig själ få den stora äran att skjuta mig.
#25 Jag håller med dig om att det är bättre kvalite på grejerna i djuraffären än stormarknaderna, men om man verkligen inte vill handla i djuraffärer så går det att köpa samma saker via internet och ofta få det hemlevererat också.
Det sagt så ser jag inte något problem att handla grejer/foder i djuraffär, men jag skulle aldrig handla djur där.
Och detta är en evighetdiskution som lätt kan urarta i personangrepp och pajkastning ;) Av erfarenhet vet jag att den här typen av forumsdiskutioner inte leder någonstanns. Jag tror inte någon kommer ändra varken uppfattning eller vanor åt varken ena eller andra hållet. Tror alla har fått säga sitt nu så mitt råd är att släpp det hela innan någon blir sur ;)
#26: Som jag redan nämnt flera gånger nu, alla kan inte beställa via nätet. Jag kan själv inte göra det då jag har en prick hos kronofogden och måste således handla på djuraffären.
Även om jag kunde beställa så skulle det aldrig falla mig in att göra det iom att frakten blir svindyr om man inte beställer jättemycket…
Hela diskussionen är intressant. Men så länge folk envisas med att köpa djur i djuraffärer så är den här diskussionen inget mera än överkurs! De flesta gnagare, råttor i synnerhet köps väl fortfarande i just djuraffärer så det är nog det som måste bekämpas först.
Djuraffärer som inte säljer djur bör väl framförallt premieras för att de just enbart säljer tillbehör och inte levande djur.
Sen är hundmaten i mataffärerna verkligen inte skit. Det kan jag och mina välmående hundar vittna om. Och tro mig, jag har haft mina djur så länge att jag provat på det mesta både från veterinärren, djuraffären och matbutiken. Det finns mindre bra mat i mataffären men allt är inte dåligt.
Jag skulle aldrig sluta handla i djuraffär. Vi har ont om dem här var jag bor, den ena är värdelös och den andra är jättebra, men där säljs djur.
Mamma köpte en hamster åt mig från den djuraffären när jag var liten. Efter det har jag aldrig köpt några djur därifrån, förutom akvariefiskar, det är deras specialitet, och de är superduktiga på fiskar och deras fiskar är verkligen fina!
Men, trots det skulle jag inte sluta köpa på djuraffär. Det skulle aldrig falla mig in att mata min hund och min katt med skitfodret som finns i mataffären. För det första innehåller de bara päckel och inget nyttigt, och för det andra är det svindyrt i förhållande mot vad man får för pengarna. Vi har inte toa-lätt i våra mataffärer, så jag är tvungen att köpa bottenströet på djuraffär. Fiskmat och olika medel till akvariet finns inte att köpa på mataffären, om de finns är det värdelöst foder. Hamster och gerbilmaten vill jag inte köpa på mataffären även om jag kunde, jag vill ha det bästa utav det bästa fodret. Antar att mina gerbiler inte blivit 5 år sådär bara, utan sin bra mat.
Och en sak till jag reflekterade över. Har ni tänkt på att många djuraffärer är egenföretagare, familjeföretag eller liknande? Om alla skulle bojkotta djuraffärerna, även dem som inte säljer djur, så skulle massvis med människor mista sitt jobb. Är inte det lite orättvist emot dem? Jag anser att alla människor har rätt att försörja sig och livnära sig på sitt företag, särskilt de som har privata små djuraffärer där det inte säljs djur. Nä, där blev jag faktiskt lite småirriterad. Okej, vi värnar om djurens bästa, och det stämmer att om alla slutar köpa djuren ifrån affärerna så borde de fatta att sluta sälja dem eftersom de inte går åt. MEN, dessa människor har även rätt att få jobba med sitt jobb, och försörja sig på den andra stora delen, som är djurfoder och strö samt burar.
Jag måste säga att vissa tänker lite väl egoistiskt ibland. "KÖP INTE DJUR I DJURAFFÄR, BOJKOTTA HELA AFFÄREN!!" … Och strunta blankt i det att personen som äger affären mister sin inkomstkälla och med den kanske möjligheten att försörja sina barn, sin familj, hålla kvar sitt hus? ..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Vissar djuraffärer tar ju in djur från privatuppfödare och har koll på sina djur borde man inte kunna köpa tillbehör från sånna djuraffärer?