Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1055 ggr
Korpglugg
0

Hanar vs honor + hanterade ungar?

Jag hittar inte alla trådar, så jag skapar en ny med just mina frågor.

Jag hade tänkt mig honor, men har börjat fundera om lite.

Hanarna verkar ju vara lugnare, vilket kan vara ett plus.

Ni som har erfarenhet av båda, svara gärna på nedanstående:

1. Biter hanar mindre på sladdar m.m.?

2. Markerar hanar ofta (kissar) på saker i hemmet?

3. Är det vanligare att aggressivitetsproblem uppstår mellan bröder än mellan systrar (när man har två ur samma kull)?

4. När ena brodern dör, är det generellt svårare att införa en ny hane då, än om det hade varit två systrar där ena dog?

Frågorna är generella, jag inser att det kan finnas individer där allt fungerar ovanligt bra eller ovanligt dåligt.

Jag funderar på att ändra mig till att köpa hanar i stället, men är rädd för kissande, att de ska bråka, eller att när ena dör så blir det svårt att få en ny hane att accepteras.

En fråga om tamhet/hanterande av ungar.

Hur mycket bör ungarna vara hanterade när man hämtar dem vid 5 veckor? Räcker det med "de är inte rädda för handen" och att uppfödaren inte umgåtts med dem? Eller riskerar man att få problem Bör de vara gullade och pysslade med mycket?

ScarletMajesty
0

Mina hanar har bitit mindre på allt. Dock har jag en hane som har väldigt stort gnagbehov. MEN, det enda han gnager är på trä och han gör det bara inne i buren och aldrig på saker utanför så han har en träkloss i buren han gnager på. honorna mina smakar på det mesta.

ja, mina markerar hela tiden, men det luktar inte och jag märker knappt av det såvida de inte markerar på mig eller på tyg (vilket de gör)  honorna markerar också men inte på samma sätt då de går och i samma mängd. Men det kan även bero på att jag har hanar och honor i samma rum(men separata burar.viktigt!)

1. Är det vanligare att aggressivitetsproblem uppstår mellan bröder än mellan systrar (när man har två ur samma kull)?Jag har aldrig varit med om att problem uppstått specifikt mellan två bröder, ena råttan blev därimot aggressiv mot alla inkl. mig och fick lov att tas bort efter han bitit mig illa. Men, den råtta han fungerade bäst emot var hans bror, men tror inte det hade att göra med att han just var hans bror utan andra saker.

2. När ena brodern dör, är det generellt svårare att införa en ny hane då, än om det hade varit två systrar där ena dog?

Jag hade två hanar från samma kull och introducerade dem med två andra från två olika kullar, min ena råtta blev bästis med en av de nya råttorna och jag hade inte så mycket problem att introducera dem.

Korpglugg
0

Tack för ditt svar :) Det svaret låter ju lovande :)

Tror du att dina hanar markerar mer för att du har honor i hemmet/samma rum? Jag kommer ju inte att ha mer än två råttor i hela hemmet. Inga av annat kön som kan "locka".

Jag tänkte mig att om hanar är lugnare och mindre gnagiga när de är ute, så kommer det att bli mycket enklare att låta dem vara ute och vara med mer. Lättare att ge dem ett aktivt liv.

Även om man vill ta med sig till svärföräldrarna eller svågerfamiljen som båda är våra grannar, så kanske det är lättare med hanar om de är lugnare och/eller mindre gnagiga.

nello4ever
0

Mina killar gnager nada så jag har tur^^ Haha jag glömde en wonderbaum liggandes på golvet en gång, den var hel när jag kom tillbaka!:O De luktar ju såå gott:p

Korpglugg
0

Jag är fortfarande lite vilsen.

Hanar verkar bäst på de flesta sätt, förutom att de enda aggressionsproblem jag hör om, handlar om hanar.

Hur stor risk är det att hanar börjar bråka? Om man köper två bröder, så kommer ju den ena att dö någon gång, och en ny introduceras. Hur vanligt är det att det inte fungerar?

(Jag har löjligt stora problem med att få tag i råttor, så jag hinner ägna all tid åt grubblerier. Två uppfödare hörde inte av sig (hade annons), en ville sälja 4 veckor gamla ungar, en blev det något strul med så kontakten bröts.)

Dramatik
0

Detta tror jag inte har med kön att göra, utan jag tror det är individuellt. Vissa råttor gnagar knappt på något alls, medans andra gnagar mer, oavsett kön.

Mina hanar kissar lite mer än vad mina honor gör. Dock är det inte stora pölar de kissar utan det blir små fläckar/snigelspår som torkar fort och det luktar inte något speciellt.

3. Är det vanligare att aggressivitetsproblem uppstår mellan bröder än mellan systrar (när man har två ur samma kull)?

Jag tror det är skit samma. Var noga med att välja hanar från en seriös uppfödare så minimerar du risken för att få hanar som får beteendeproblem. Hanar kan bli lite bråkiga i "tonåren", dvs från ca 7 månader och ett tag framåt, men det ska vara övergående och har bara med hormoner att göra. Dock ska de inte bråka så att de biter hål på varandra eller så, då har man fått tag i dåliga råttor.

4. När ena brodern dör, är det generellt svårare att införa en ny hane då, än om det hade varit två systrar där ena dog?

Köp en bebis, hanar älskar små 5-6 veckors bebisar. Det är iaf min erfarenhet och hanar är ofta mer toleranta mot de små än vad honor kan vara:)

Hur mycket bör ungarna vara hanterade när man hämtar dem vid 5 veckor? Räcker det med "de är inte rädda för handen" och att uppfödaren inte umgåtts med dem? Eller riskerar man att få problem Bör de vara gullade och pysslade med mycket?

De ska åtminstone vara handtama, det klarar man sig långt på. Men desto mer hanterade, desto bättre såklart. Kör inte en unge som du märker är rädd för dig så ska du nog inte få problem med tamheten iaf:)

Korpglugg
0

Tack för svaren :)

Jag är orolig just för att det skulle vara problem att introducera en ny när ena dör. Brukar det inte vara problem ens om råttan är gammal och inte har umgåtts med andra råttor än sin bror, och man behöver introducera en ny?

Återstår att finna några ungar alls, det verkar svårt. :S

nello4ever
0

Jag har nyligen introducerat mina 3 killar med en ny liten grabb och det är inga problem men jag har ju även en bra uppfödare:)

Varga
0

Det verkar som om honorna inte vill bli dräktiga i den här värmen, av någon anledning… Vet flera uppfödare som parat massor och fått nada. Kan hända att du får vänta tills den värsta värmeböljan är över…

Sen, åter till den fråga du inte fått besvarad - jag har ingen egen erfarenhet av att introducera nya hanar, men jag tror inte att det ska vara något problem så länge den nya inte är för gammal :3 Beror ju självklart på hanen då, men om du hittar en uppfödare kan hon (eller han) hjälpa dig med det ^__^

Korpglugg
0

Tack för era svar #7 och #8 :)

Dramatik
0

Det ska inte vara några problem även om den ena råttan bara umgåtts med sin bror. Huvudsaken är  att han umgåtts med en råtta och en vuxen hane ska inte vara dum mot en bebis. Visst kan det hända, men som jag skrev innan så var noga med vilka råttor du väljer så minimerar du riskerna för att få hanar med beteendeproblem.

Sen tänkte jag tipsa dig om 3-råttorsregeln (som jag själv använder), dvs att satsa på att alltid ha minst tre råttor så slipper du sitta med en ensamråtta när kompisen dött.

Köp två bröder nu (eller två bebisar från olika uppfödare), vänta några månader och köp sedan en till, sen när den ena brodern dör, så har du tid på dig att leta upp en ny hane och behöver då inte stressa eftersom råttorna som är kvar har sällskap av varandra:)

Det är väldigt smidigt måste jag faktiskt säga och det är inte mer jobb med 3 råttor än vad det är med 2:)

cosmonita
0

#6 Brukar aldrig vara problem att introducera en bebis till en vuxen hane som är van att umgås med andra hanar, även om han bara umgåtts med sin bror. Men jag håller med om att det är bra att ha minst 3 st så att om en dör så blir ingen ensam.

Jag planerar en kull i augusti där det kan finnas hanar att tinga om allt går enligt planerna.

Korpglugg
0

#11 Tack för svaret.

Angående ungar så har jag för mig att du bor för långt bort. Och det verkar krångligt att försöka fixa transport. Annars har du precis de färger jag vill ha om jag kunde välja fritt :)

Korpglugg
0

#10 tack för ditt inlägg och tips också :)