Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1784 ggr
[isdrakee]
0

Olagligt att mata med levande foder

Att mata framför allt reptiler med levande djur har diskuterats länge. Och fram tills nu har det varit tillåtet. Men nu verkar jordbruksverket ha bestämt att det skall klassas som onödigt lidande och därför också vara olagligt.

[http://www.jordbruksverket.se/ formedier/ nyheter/ nyheter2010/ reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html](http://www.jordbruksverket.se/ formedier/ nyheter/ nyheter2010/ reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html)

nello4ever
0

JAA äntligen!!! Har väntat på det här  länge då jag tycker att det är fel med levande foderdjur :( Haha IN YOUR FACE en kille i min klass som alltid retar mig för att jag tycker det är fel(han har reptiler)

nagini
0

Tycker det är asbra! men undrar hur det ska funka, vet att det finns många reptiler som vägrar äta döda djur

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

klick
0

Men dom svälter ju inte sig själva. Så tillslut bör dom äta det döda.

gulzebra
0

#3: Jo, det är just det de gör.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[isdrakee]
0

#3 Dom flesta ormar går att lära att äta dött. Ödlor tror jag alltid accepterar det. Men det finns dom ormar som totalvägrar döda byten och som kommer fortsätta att vägra tills dess att dom svälter ihjäl.

Sen är det tydligen relativt vanligt att juveniler, alltså ungar, är väldigt kräsna att komma igång och även där kräver levande byten (sen går det att vänja dom med dött senare). Vad är tanken att man ska göra med dom? Låta dom svälta ihjäl? Är inte det också onödigt lidande?

klick
0

Jag har bara fått för mig att dom inte svälter sig. My bad

Lole
0

Ja vad bra, äntligen!!! :D

Lancia
0

Man kanske inte skall ha dom som husdjur om man inte kan tillgodose deras födobehov på laglig väg.

MangoMelon
0

#8 Word!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

klick
0

+1

spiritedaway
0

#5 Hittade inget om det i texten. Men jag undrar om det är samma som dom pratat om tidigare. Att det enbart gäller ryggradsdjuren.

Finns ju en hel del knep för att få igång ormar annars. Tvångsmatning är ju ett sätt, men det kan ju vara lite riskabelt.

Man får väl hoppas att de lägger till lite allmänna råd och att man kan ansöka om tillstånd vid såna tillfällen när ormen matvägrar osv.

Men jag tycker det är bra att det äntligen kom nåt som säger att det faktiskt inte är lagligt att mata med levande föda. För det finns ju tyvärr dom som tar det som första alternativ. Inte många av dom jag känner, men det finns.

RatLover98
0

#0 yes

Förlåt om jag är lite seg. Men man kan mata ödlor genom spruta för min mamma gjorde det när våran ödla inte ville äta, men han åt inte djur han åt grönsaker (det var en leguan)Vte inte om det har så mycket med detta att göra om inte så förlåt. Vet inte om det går men kan man inte göra något speciellt typ knyta ett snöre runt t.ex musen sen dra den så att ormen får jaga den. Men tror inte att det fungerar. Jag har en fråga vad gör man med små krypen som vissa ödlor äter dom ska ju också vara döda för dom är också levande djur :S

gulzebra
0

#12: Jag skulle tro att lagen gäller ryggradsdjur, så isf är det fullt lagligt att mata med levande insekter. Uppenbarligen måste man ha en ryggrad för att kunna lida…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[isdrakee]
0

#12  #13

Mycket riktigt så gäller det bara ryggradsdjur. Som tur är vill jag tillägga annars hade jag fått spendera mycket tid på att sitta och ha ihjäl insekter här hemma.

Det är inte ens bevisat att insekter kan känna smärta. Dom reagerar visserligen just när dom blir skadade. Men till skillnad mot andra djur som man vet känner smärta så fortsätter dom att använda sina skadade lemmar precis som vanligt.

En gång försökte ha ha ihjäl lite kackerlackor innan utfodring. Dom var väldigt svåra att döda. Det enda som verkade hjälpa vad att krossa dem. Men då tycker jag min ödla var bättre på att krossa dem med käkarna istället för att jag först ska krossa alla så det blir en jäkla sörja av allt.

Att tvångsmata all mat med spruta låter inte så hälsosamt eftersom reptiler stressar oerhört mycket vid hantering. Då tycker jag det är bättre att mössen lider i två sekunder än att reptilen ska lida 15 min vid varje utfodring.

Som sagt så kan nästan alla reptiler lära sig att ta dött. Men vissa ungar kan ha svårt att komma igång och brukar matas med levande i början för att sedan vänjas till att gå över till ditt. Varför det är svårt för dom i början är antagligen för att dom i naturen dödar alla sina byten, dom äter inte kadaver som dom kommer över.

Igår tog jag och satte mig vid youtube och kollade lite "live feeding" för att se hur det går till. Har inte brytt mig så mycket om det innan. Jag tycker egentligen den hemskaste biten var att vissa idioter bar gnagarna i svansen och slängde in dom i terrariumen.

Men dom gångerna det gick korrekt till så verkar allt gå väldigt snabbt och smidigt. Gnagarna gick nyfiket omkring och verkade inte reagera på ormarna alls. Vissa började till och med klättra på dom. När gnagarna var bra placerade framför ormens huvudet högg den till och det gick väldigt snabbt. Sen ser det kanske inte otäckt ut med dessa efterryckningar men djuren dör ju snabbt i alla fall.

Jag tror seriöst en orm dödar sina byten mer "etiskt korrekt" än om man avlivar hos veterinären med en spruta i buken.**

pebb
0

Vet inte om jag minns rätt, men jag har för mig att jag har hört nånstans att det är lättare att lära dem att ta dött om man värmer upp det döda djuret (inte så trevligt å köra en död mus i micron, men ändå) för att ormar jagar via värme och därför inte tar ett byte som är dött för att det är kallt. Men om det är uppvärmt och kanske även att man dinglar lite med det så blir det mer naturligt för ormen att fånga den. Men jag är inte särskilt väl insatt.

gulzebra
0

#14: Fast just att man inte vet är ju bara en ännu större anledning till att försöka undvika ev lidande. Tänk om de lider liksom.
Därmed inte sagt att de förmodligen lider när de snabbt krossas av ödlekäkar, jag antar att det går rätt snabbt :P Annat är det med tex folk som rycker av benen på syrsor, då ser jag rött.

Verra
0

Fan vad bra! Äntligen lite klartecken i den frågan!

Ang. ormar som inte tar dött så finns det flera sätt att få dem att göra det.
Värma maten, strax över ljummet ska det vara för att smaka bäst. Jag vill bara spy av tanken men ingen mer än möjligtvis den som måste värma maten lider…

Att mata med pincett, så man kan vifta lite på maten är också ett knep.
Våra tidigare ormar lärde sig från det att dem var pytte små att ta dött, den ena var jätte svår att få att äta men efter en hel del trilskande så gick det.

Om man inte kan få sin orm att äta dött så får man ta bort den helt enkelt. Då är det ju något fel på ormen eftersom alla ormar äter dött naturligt.

[isdrakee]
0

Jag har nu lite uppdateringar. Jag ber också om ursäkt för att jag postat samma saker på flera ifokus-sidor. Egentligen tycker jag ämnet hör hemma i djurskyddsavdelningen men jag valde även att posta på mus och råtta. Bara för jag trodde folket där skulle vara intresserade av den nya tolkningen. :)

Tydligen har jordbruksverket redan fått en massa klagomål på den nya skrivelsen. Den nya tolkningen baserar sig på vad en länsveterinär med reptilerfarenhet i hemmet sa 2003.
Dom ska disklutera salem ytterligare och ta hjälp av en ny expert. (Detta baserar jag enbart på vad en repti.net medlem delade med sig av efter att ha pratat med Claes Andersson i telefon).

Jag har också kontaktat jordbruksverket och frågat om detta även gäller katter. Det gör den inte. Katter får fortfarande jaga och döda egna bytesdjur.

Sen till lite personliga åsikter. Jag har väldigt mycket blandade känslor för det här. Jag tycker att utfodring BÖR ske med döda djur i den utsträckning det är möjligt. Men med denna nya tolkningen så får man alltså inte ens möjligt att vänja en reptil med död mat. Ifall den inte hajjar direkt och vägrar dött så får man alltså inte ge den levande för att den skall hålla sig vid liv under själva avvänjingen. Detta tycker jag är fel. Jag tycker det ska finnas någon form av dispans, speciellt för unga ormar som tydligen kan ha väldigt svårt att fatta att död mat också är mat.

Jag har suttit på youtube och kollat en massa "live feeding" för att få en bättre förståelse för hur det går tillväga. Innan var jag rätt starkt emot levande föda men nu i efterhand så känner jag mig inte alls lika negativt inställd till det. Ormar är fruktansvärt effektiva på att döda sina byten.

Gnagarna verkar inte alls stressade. Dom sitter och putsar sig, knallar omkring nyfiket och klättrar även på ormen ibland. Dom verkar inte alls se ormen som ett hot. När gnagaren sedan är på bra avsånd från ormens huvud hugger den till SNABBT! Gnagaren är död på ett fåtal sekunder. Sen ser det väl lite otäckt ut med såna där "efterryckningar".

Jag är inte helt säker på min sak men ifall matningen bara går korrekt till så verkar ormar döda sina byten minst lika effektivt som om människor gjorde det. Och det verkar definitivt vänligare än veterinärernas metoder med en spruta i buken. Så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Kanske var det bättre förut när man BÖR mata med dött istället för SKA mata med dött?

Det jag ser som hemskast i dessa videor är att vissa idioter inte behandlar foderdjuren med respekt genom att lyfta dom i svansarna och kasta in dom i terrariumet.

Ödlor däremot verkar inte lika snabba på att döda sina byten. Men det kan bero på att ägarna kanske ger dom förstora bytesdjur. Fast eftersom ödlor även i naturen äter dött så ska det nog mycket till med matvägrande individer. Grodor sväljer sina byten levande, ytterst obehagligt. =(

Sen tycker jag att det är lite väl mycket negativ inställning mot just reptilhobbyn. Att kattar plågar ihjäl många miljoner djur varje år verkar ingen bry sig om. Djuren i hund- och kattmaten har säkerligen inte haft det så bra heller. Många verkar reagera väldigt starkt på utfodring även av döda foderdjur. Ändå är våra vanligaste husdjur just rovdjur. Men så fort man inte längre ser att maten har varit ett djur så räknas det heller inte som djur.

Mona22
0

#18 håller med . precis som jag skrev på mus i fokus. Katter plågar ihjälp möss och råttor genom att leka med dem i timmar, sedan kanske de inte ens äter upp dem. De dödar för skojs skulle medan reptiler dödar för mat. Vilket är värst? Att musen får lida i 2 sekunder eller i flera timmar med bitsår och slängas runt och verkligen inte kunna komma undan.

Jag anser då att nr 2 är värre. Ska vi förbjuda katter att leka med maten?

Om en reptil kan äta död mat så ger man död men vägrar den så måste den få levande.

RatLover98
0

#15 min ödla var en leguan (han åt bara grönskaer(vegiterian)) men han blev typ förkyld så han vägrade äta så mamma var tvungen. men jag kommer inte ihåg varende ditalj eftersom jag var liten när han det hände.

#18 Det är sant kattter leker med dom i timmar men dom äter inte upp dom och ibland dödar dom inte ens djuret så den bara ligger där och dör plågsammt… Som en gång när jag såg en katt som hade följt med oss från stranden,  sen lekte den med en näbbmus men jag klara inte av att se den skrämda lilla musen. Så jag tog upp den och tag med den en lång bit in i skogen och släpte den där, katten lekte han inte leka med den i mer är en minut (mycke men ändå lite) så jag såg bara att den blöde lite på nosen och den sprang som vanligt så jag hoppades på det bästa.