Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1538 ggr
mikeiko
0

Bananflugor i buren! :(

Jaha, så var sommarhettan här, och med den en väldigt otrevlig överraskning. Det börjar flockas äckliga gula bananflugor (som blomflugor, fast gula typ) i råttburen!

Jag städade verkligen buren igår kväll, men eftersom tjejerna inte gärna äter upp all mat på en gång, utan hellre småäter den lite då och då, så blir det ju att maten blir stående, och uppenbarligen DIREKT drar till sig flugor.

Har någon samma problem och har en bra lösning? Jag använder ett gammal husmorsknep nu med ett vatten med en del vinäger, en del vatten och lite diskmedel, som flugorna dras till och dränker sig i….men inte direkt liksom. Ska man kontakta anticimex? Kan råttorna ta skada? :(

Dramatik
0

Jag tror att du ger dina råttor lite för mycket blötmat. Ge dem mindra portioner så att de äter upp direkt så att det slipper stå och dra till sig flugor.

1 matsked per råtta brukar vara en lagom mängd:)

mikeiko
0

Ah, tack.

Men hur gör man med maten som de gömmer?

Dramatik
0

Ger du bara 1 matsked per råtta så brukar det inte bli så mycket att gömma, plus att om de gömmer det lär de käka upp det ganska fort ändå:)

Mymlan
0

De finns gärna i slasken, diskhon.. Koka upp vatten var 3-4 timme och häll i slasken, diskhon. Fick det som tips då det en sommar var mycket bananflugor här. Ha inte frukt liggande framme..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mikeiko
0

*massmord på bananflugor*

Nu ska här kokas vatten!

[MissCaandy]
0

Mixa eller hacka maten och ge mindre så slickar dom i sig allt på en gång och kan inte gömma :)

MangoMelon
0

Jag hade problem med bananflugor förra sommaren. De är skitäckliga trots att de är så små och jag ville verkligen inte ha dem inne i min lägenhet!

Jag löste problemet som så att jag serverade färskmaten i soffan istället. Lade ett lakan över soffan så råttorna inte kladdade ner den och ställde skålen mitt i soffan. Lät råttorna vara där ungefär en halvtimme och så fick de gå in i buren igen. Efter bara några dagar fattade de att de ska äta medans de är i soffan.
På så vis slapp jag de snuskiga flugorna runt buren, råttorna kunde ju inte spara maten nånstans på botten på så vis :)

Lycka till!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

mikeiko
0

#7 Ah, smart! Får testa det, jag brukar ju dock ha buren vid soffan när jag har dem ute, så att de kan använda toan…och då springer de alltid in med maten de får haha. Men ja, nöden har ingen lag! Det för bli uteservering och utedass för mina damer!

zickan
0

jag serverar endast färsk mat under kvällstiden och så mycket att de bör hinna äta upp tills morgonen. Sedan ut med alla skålarna och diska upp. Det är endast när jag sovit lite längre som blomflugorna har hittat dit.
Men annars är soffan jätte bra :-D. Jag har en soffa till bara djuren. De kan få bita sönder och göra vad de vill med den. Brukar alltid få färsk mat till det gäng som är ute någon timme.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
1

Det är nästan som ditt eget recept men jag tror att detta drar til lsig mycket mer flugor ^^

Här är ett recept som vi använder mot bananflugorna
• 2msk vinäger • 1msk saft (eller sirap) • några droppar diskmedel

Så här fungerar det: Vinägern och saften/sirapen lockar til lsig flugorna, diskmedlet tar bort ytspänningen så flugorna drunknar.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning