Dallas trasig anal...
Gräddnos och Dallas klickade ju riktigt aldrig med varandra. Men som så många här sa: Vänta och se så kommer dom lugna sig, det kan ta tid osv osv..
Igår när jag vaknade och hälsade på råttorna så såg jag blod på hela hyllplanet och t.o.m. på väggen bakom buren. Hela buren var helt j*vla nerstökad av deras bråk. Såg att Dallas hade blodig svans så jag började söka igenom honom.
Han var alldeles blodig på och runt analen!
Jag ringde till alla vetrinärer jag kunde tänka mig. Det enda som var öppet hade för mkt att göra så dom kunde inte svara, sa dom. Jag talade in på telefonsvararen och ca 1 timme efter ringde dom upp mig. Enda tiden dom hade den dagen skulle jag aldrig hunnit till (bor på tok för långt bort).
Efter samtalet med vetrinären rengjorde jag med klorhexidin som hon sa och kollade mer noga. Då såg jag ett sår precis brevid analen.. Så förmodligen var det bara ytligt. *Puuuuh*…
Sen bajsade han fina/friska korvar strax efter det. Det gjorde mig lättad.
Nu dagen efter så är en bit av hans pung svullen och "lila" färgad, och ena sidan av anuset. Ska snart tvätta igen så fort min sambo kommer hem och kan hjälpa till att hålla.
Han rör på sig som om han mår bra, tack och lov..
Gräddnos och Dallas bor nu i varsin bur. Ställde dom brevid varandra och Dallas sitter bara i sitt rör när Gräddnos står brevid honom i andra buren.
Varför ska mina råttor ha sån j*kla otur.. Har haft strul med varenda råtta på ett eller annat sätt..

Nej men gud stackarn:( Har ju läst om att när råtthanar blir riktigt förbannade på varann kan de försöka kastrera varandra, vad för typ av sår är det?:/ Jag har ju 3 brorsor till Dallas och de funkar jättebra i sin flock, så hoppas att de inte reagerar dåligt till den nya bebisen som jag ska börja introducera imorn…

Har du möjlighet att ta bilder på hur det ser ut?
Ush känns nästan elakt att fota :( Han skäms så otroligt mycket när jag måste tvätta han i rumpan!
Men kan absolut försöka.
Tror inte det är Dallas det är fel på, utan Gräddnos. Dallas verkar rädd för honom. Gick ju jätte bra med Bruce och Dallas när Bruce levde.
Så dom vill kastrera varandra? Hmm, hade jag ingen aning om! Vågar nog inte sätta ihop dom igen iaf..
Stackars Dallas att han ska vara ensam bara.. När han tidigare gick jätte bra med andra!
Vet inte om man ska köpa en bebis till honom eftersom han har mycoplastma/rossel. Det har smittat som satan här hemma mellan råttorna :(
#3 Du kan annars försöka med en bebis hane till Dallas.. Alternativt kastrera och sätt ihop han sedan med en hona.. Samma tips ang Gräddnos kastrea sätt med hona..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#3 Ja så gör de när de är förbannade, då kan de hugga mot pungkulorna för att kastrera andra hanen, lite creepy enligt mig!:o
Jag hade en råtta en gång som blivit illa huggen av en annan under natten. Den råttan hade helt klart siktat mot pungen/penisen, eftersom där var många små sår. Tyvärr hade råttan fått in en jackpot precis brevid snoppen så att tarmarna hängde ut på morgonen då jag hittade min älskade råtta.. Han gick inte att rädda, det hade gått att stoppa in tarmarna och sy fast men eftersom tarmen var skadad hade han troligen dött en långsam och smärtsam död pga alla bakterier som hade kommit ut i kroppen..
Så ja, råttbråk, särskilt vuxna hanar emellan kan vara riktigt, riktigt fula. Har även haft en råtta döende i min famn, som blivit illa huggen just i pungen av en agressiv råtta..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Åh, fyfan! :(
Får ingen bra bild men jag ritade en bild i paint, hehe..
Tänk er att han står med rumpan mot er och att man håller upp svansen. Det röda krysset är anus och pungen är det som ser ut som.. en pung? Tja.. Hoppas ni fattar. Försökte "spraya" dit hur skadan ser ut.
Anledningen till att jag inte vet om dallas ska få en bebisvän är för att han har mycoplastma, som har smittat extremt mellan mina råttor. Först Dumle, sen Bruce och nu Dallas.. Både Dumle och Bruce fick jätte korta liv och mycket plågsamt slut. Ingen av Bruce eller Dallas syskon rosslar, så det måste ha kommit från Dumle som smittade Bruce och Bruce som smittade Dallas.
Vill inte riskera att ett till liv ska dö i den sjukdomen.. :/
Man kanske skulle kunna omplacera Gräddnos till någon som bara vill ha en råtta. För han är helt underbar mot människor..
Eller kastrera. Men han är inte 6 månader än.. Mina honor var extremt svåra att introducera (vissa) också så dom kanske inte alls accepterar gräddnos efter han blivit kastrerad?
Märker att han drar in pungkulorna i kroppen som råttor gör när dom mår dåligt. Som Bruce gjorde sista veckan i livet.

Vart är det du bor någonstans? Tänkte om det kanske finns något lite mer erfaren person som bor i närheten och kan titta på dina råttor.
På din beskrivning låter det som att det blivit någon slags inre blödning, kanske ett veterinärbesök vore på sin plats ändå.
Hur verkar han må annars?Fungerar han normalt eller verkar han må dåligt?
Han betér sig iprincip helt normalt! Eller ja, visste man inte om såret skulle man inte ana något..
Problemet är att jag jobbar nu :( Har inte tid att åka in då den närmsta ligger 1,5h bort. Vetrinären här kan knappt råttor men dom kanske kan kolla iaf? Tror dom hade semesterstängt också.. :/
Fan vet att man inte ska ta något före djuren..
Det enda vetrinären kan göra är väl att sätta in antibiotika? Det sa roslagstull på telefon iaf.
Men hade det vart inre hade han väl vart jätte dålig?
Jag mejlade gräddnos gamla ägare och han sa "Jag får sova med öronproppar för råttor kan bråka så mkt, jag har baddat många sår. Det är så med råttor som vill visa rang, låt det bara vara. ps. du behöver inte skriva mer för min skull:-) "
(Det där var en kort sammanfattning av hans mejl, men det sista var kopierat)
Fattar noll? Tänk om det händer gräddnos något? Vill han inte veta det då????

Suck…
Ja, skulle man ha sånna hanar hemma och avla vidare på skulle det resultera i hanar som får sitta ensam! Eftersom hans bett likaväl kunde gått mycket värre…
Sova med öronploppar, suck, blir bara ledsen när jag läser sånt..
Men jätte skönt att höra att han verkar må bra alla fall! Jo, förmodligen skulle göra är att sätta in ett antibiotika mot infektion. Tyvärr så är mitt bactrim slut..Hmm…
Okej :(
Jag tvättar iaf noga med klorhexidin varje dag och städar buren väldigt ofta.
Han ville ju att jag skulle ta en kull på gräddnos i framtiden så han kunde få en av ungarna men knappast.. Såg redan andra dagen att jag inte ville avla på honom pga många olika anledningar.
Kanske bokar en bebis av dig sen när jag har fått reda på om mycoplastman smittar eller mina råttor bara haft en jävla otur me det.
Jag kom på att min Sambo är ju ledig denna vecka! Så det kanske fixar sig med vetrinären då! :)

Nånting man bör tänka på innan kastrering är: Klarar hanen att sitta själv i sex till åtta veckor?. Har den psyke för det?
För en råtta som sitter själv en längre tid kan även bli aggressiv mot människor.
Sen hanar som biter mot pung och hals gör det för att döda. Visst kan hanar släss och ryka ihop men om dom biter på pung, mage eller hals så avlivas dom direkt om jag är 100% säker på vem det är.
Jag skulle inte våga sätta ihop en sådan hane ens med en liten bebis.
Hoppas killen kryar på sig och det bästa är att ta honom till en veterinär. I den här värmen kan det gå riktigt illa och han kanske behöver antibiotika eller smärtstillande.
Bara för påminna vi är snart inne i rötmånaden, har för mig den startar den 20/7.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Vad innebär rötmånaden när det gäller råttor då? Bakterier i såret?
Min sambo är dum och vill inte åka in med Dallas för han tycker inte han har tid när han fixar hemma :(
Ska tjata på han och säga att han får gå på ahlbergs drop in på torsdag själv..
Roslagstull har ju öppet kvällar men så mkt dyrare och längre bort. Jobbigt att resa i transportbur.

#14 Efter kastrering behöver råttan knappast sitta själv i 6-8 veckor, av dom kastreringar jag gjort har snittena varit läkta efter max 2 veckor. Och det är väl sunt förnuft att som människa umgås extra mycket med råttan om den sitter själv dessutom.
#15 Rötmånaden är en gammal skröna som man inte ska tro på.
Rötmånaden är ett uråldrigt begrepp som är mellan den 22-23.7 - 22-23.8, och är då som solen står i lejonets tecken. Denna period kallas även för rötmånaden för att värmen och den höga luftfuktigheten är gynnsam för bakterier och mat och andra livsmedel blir lätt skämda under denna tiden.
Dock är rötmånaden mycket vidskepligt, jag menar maten ruttnar ju inte snabbare efter den 22.7, det kan vara precis lika varmt och fuktigt i juni också.
Många är rädda för att pierca och tatuera sig under "rötmånaden", men det är bara barnsligt, varenda artist jag stött på har sagt att så länge man följer skötselråden extra nogrannt och faktiskt tar hand om sitt sår (för en färsk piercing/tatuering är ju faktiskt ett sår) spelar det ingen roll om man gör det i juli eller i december.
Samma sak med sår det vill säga. Såklart finns det alltid en större risk för infektioner och andra komplikationer då det är så varmt som det är nu, men det har ingenting med någon rötmånad att göra. Man får bara vara extra nogrann helt enkelt.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#17 Det stämmer att såret läker fort om det inte uppstår komplikationer. Men testosteronet försvinner inte så fort utan det tar längre tid. Ska man dessutom sätta hanen med honor bör man vänta 8 veckor om man inte vill ha oönskade dräktigheter då spermierna kan leva vidare i sädesledarna.

#16 Det spelar väl ingen roll om du jobbar eller om din sambo inte känner att han har tid? Om råttan ska till veterinär så tar man råttan till veterinär. Sjukanmäl eller vad som helst. Förlåt om jag låter hård, men kom ihåg att man har det yttersta ansvaret för att ens djur inte lider!
Jag vet, jag vet! Du behöver inte ursäkta dig. Men Dallas har verkat mått så bra nu. Han betér sig normalt och det mörka på pungen börjar försvinna. Tvättar med klorhexidin varje dag. Ska kolla närmare på analen när jag tvättar ikväll.

Då kanske det bara var typ ett blåmärke? Det är ju svårt att säga nåt via internet, och det kanske lät lite värre än det var..
Ja allt brukar se och låta värre än det är. "Blåmärket" krymper iaf :)
Är så lycklig att det "bara" var ytligt och inte i ändtarmen!
Kommer inte våga sätta ihop gräddnos med andra råttor igen :(