Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2576 ggr
byggare-bob
0

Sår på ryggen

jag undrar vad som kan ha hänt när min råtta har fått ett sår på ryggen kan det vara klorna som har rivit eller är det något man ska kolla upp?

Zakaraa
0

en bild kan vara bra, så man ser hur såret ser ut

Är det stort eller litet, öppet eller läkt?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

byggare-bob
0

det är några småsår, typ rivsår från något. Rynkar på näsan

Zakaraa
0

då är det troligtvis från en burkompis, riv sår.
Är de läkta eller är de öppna och blödande?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lancia
0

flera små rivsår på ryggen brukar nästan alltid tyda på ohyra

byggare-bob
0

Det sägs om att man ska tvätta med sårrengörning med desivon, är det sant? Såren är väldigt små och det är tätt ihop på samma ställe mitt på ryggen. Det blöder ingenting, bara ytterst lite. Vad menar du med ohyra?

Eftersom att han badas och buren städas ofta…

byggare-bob
0

Det sägs om att man ska tvätta med sårrengörning med desivon, är det sant? Såren är väldigt små och det är tätt ihop på samma ställe mitt på ryggen. Det blöder ingenting, bara ytterst lite. Vad menar du med ohyra?

Eftersom att han badas och buren städas ofta…

Lancia
0

Med ohyra menas just ohyra, dvs löss, loppor, kvalster, skabb etc. Har inget att göra med om råttan badas och hur ofta buren städas, ohyra är väldigt lätt att dra på sig, man kan få det från allt från hö till att råttan varit utomhus, man träffat andra råttor, det kan ha funnits på råttorna redan när man köpte dom etc.

Nästan alla råttägare åker på det någon gång så det är ingenting konsigt. Däremot är det många som inte upptäcker att dom fått det eller bara inte orkar bry sig om att behandla ordetnligt, och då sprids det givetvis vidare, och vidare.. :/

byggare-bob
0

Det är knappast ohyra… Det är nog rivsår från han själv.. Men är det bra och tvätta med desivon på såren?

Lancia
0

Sår efter ohyra är just rivsår orsakade av råttan själv, då det kliar, och dom kliar hål på huden.

Men om det nu 'knappast' är ohyra så läker det ut av sig själv och inga nya sår bör uppstå. Skippa sårtvätt om det bara är små skorpor, det borde vara läkt inom en vecka.

byggare-bob
0

Vetrinären sa att jag skulle tvätta med det, så jag gör det nu och det är inte ohyra om du tror det. Varför tror du att det är så för? Först sa du att de kan va loppor eller skabb.. Så är det inte.. Det är bara små rivsår.

Menar inget illa med det, jag tror jag klara mig nu för jag var hos vetrinären i förregår och han sa att jag skulle tvätta med det morgon o kväll så jag gör det nu ett tag.

Lancia
0

Om du vet vad problemet är och vet vad du ska göra åt det, varför ställer du då frågor om du absolut inte vill ta till dig svaren? :) Och nej, jag menar heller inget illa med det jag skriver.

Om du läser #7 och #9 igen, så förstår du varför jag tror det kan vara ohyra. (Ohyra kan vara väldigt svårt att upptäcka. Ibland krävs skrapprover och microskop för att lyckas se.) Varför skulle råttan annars åsamka sig själv sår på ryggen? För det är en kul grej? :P

Deli98
0

prova ge dom tran det ska hjälpa mot sår på ryggen har jag läst =)