Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 897 ggr
Ebbbaaa
0

hon går inte på bakbenet...

hade ute mina råttor idag som vanligt. En av dem thea är den livligaste av dem, hon som alltid är ute och har mest engergi. Men idag så var det den andra som var ute medans hon låg kvar i buren. Tänke att hon bara var trött. Men sedan när hon kom ut så upptäkte jag att hon knappt stöte på vänster bak ben.  Förstod att hon måste ha klämt eller liknade, den är lite blå och öm. påminde mej om igår när jag skulle stänka luckan och de hoppa till, antagligen då jag ,utav misstag förstås, stängde luckan och hennes bak fot kom i kläm. jag har aldrig haft råttor för och jag vet inte vad jag ska göra jag har till och med överväkt att sälja dem eftersom att jag känner att jag inte är rätt person för att ha råttor och att jag inte har den tid osv osv. Även fast jag känner att det är mina och jag inte alls kan säja dem. Inte nu iaf.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Det var som om att någon sparka till ett pussel och precis höll på att falla på plats.

jag bara undrar vad jag ska göra….

nello4ever
0

Åk till vet så hon får benet uppkollat! Tro mig sånna olyckor är lätthända känn dig inte hemsk för det.

Lancia
0

Du behöver inte åka till veterinär. Ge det några dagar så kommer det gå över, till dess så sätt henne i en bur eller liknande utan klättermöjligheter så hon inte anstränger benet. Råttor är superbra på att läka just sånadär skador, till och med brutna ben.

nello4ever
0

#2 Oj där lärde jg mig nåt!:o Trodde man behövde sjukhus med råttor precis som med människor… Strunta i mitt inlägg, Lancia är utan tvekan mer erfaren än jag;)

Ebbbaaa
0

okej, tack så väldigt mycket!! jag ska hålla ett öga på henne och se till att det läker!

Lancia
0

#3 Även om man åker in så kan dom tyvärr inte göra mycket åt saken. Vet folk som åkt in med sånahär skador och fått rådet att avliva för att dom inte kan göra nånting konkret åt problemet.Råttor har en fantastisk läkförmåga och bara man hjälper dom en bit på traven, genom att se till att dom inte behöver belasta benet, så kommer det gå bra.

Jag har bara hört om ett enda fall då det inte gått helt bra, då ett brutet ben läkt ihop lite fel, men råttan har inga men av det utan mår och fungerar precis som vanligt. Dock kan det ju, vid benbrott osv, vara snällt mot råttan att ge den metacam (smärtstillande) som endast går att få på recept.

Mitt inlägg i #2 var inte menat som något negativt riktat åt det du skrev, men du verkar inte heller ha tagit det på det sättet så. :)

nello4ever
0

#5 Nejdå inget illa ment förstod jag, jag är ju här för att lära mig;)