Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 781 ggr
[MissCaandy]
0

Bråk? Kastrering? Sära?

Dallas och Gräddnos har nu bott ihop nästa en månad och jag tycker dom bråkar mer och mer :( Dallas har ett pyttesår på svansen och Gräddnos knuffar ner honom från hängmattan ibland. T.o.m. när dom är ute i soffan bråkar dom!

Bör jag sära på dom?

Dallas har alltid gått bra med andra råttor tidigare..
Ser att Gräddnos håller på mest men Dallas har börjat stegra mot honom också nu..

Funderade på kastrering. Varför kastrerar man? När bör man göra det? Kan det vara lämpligt att kastrera någon av dem nu?

Vet att kastrering är ett sista alternativ.

[MissCaandy]
0

Nu när gräddnos kom rusandes fram till dallas så klappade jag honom och han högg mig :( .. Inte överdrivet så att jag blöder men han högg..

Vad skulle ni gjort? Haft dom ensamna i varsin bur? :(

Lancia
0

Du kanske har skrivit det tidigare men jag minns inte riktigt, hur gamla är råttorna? Kastrera kan man ju givetvis göra, men bara så länge djuret är i en viss ålder. Det handlar om att man tar bort testosteron som i råttans fall driver den till ett visst beteende. Detta måste dock göras innan råttan LÄR sig beteendet, utan så länge som det bara är pga hornomerna dvs. Hänger du med på hur jag menar?

Jag har kastrerat tre råttor totalt, varan ev så sent som idag och effekten på honom kan jag inte uttala mig om, men dom tidigare två har varit väldigt lyckat respektive ganska lyckat resultat.

[MissCaandy]
0

Han är ca 6 månader.. Fick honom när han var 5 typ.. Dallas är ca 2 månader yngre.

Gräddnos gamla ägare sa inte att det var något problem med honom..

Lancia
0

Hur var storyn bakom gräddnos bakgrund nu igen? Hur var hans livssituatin innan han kom till er så att säga?

Man brukar väl rekommendera att som kastreras vid 6 mån och uppåt, men helst inte över 1 år (för då har dom troligtvis "lärt" sig det dåliga beteendet) Sövningen på råtta brukar dock vara kritisk så jag vänder mig varje gång till en veterinär som söver alla djur, inte bara hur och katt, på gas. Råttor som sövs och väcks med injektionsvätska brukar löpa betydligt större risk att inte klara narkosen. Många veterinärer är som bekant rätt okunniga på råttor och andra smådjur, och om jag inte minns helt fel så är råttor extra känsliga för intravenös narkos, tror det är medlet man väcker dom med som din inte fixar riktigt. Om du skulle vilja diskutera detta med kastrering lite mer får du gärna lägga till mig på msn, lancia[a]home.se (byt ut [a] mot @)

[MissCaandy]
0

Okej.. Tack för svar!