Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 671 ggr
KastKatt
1

TACK för hjälpen! :)

inte första gången jag behövt akuthjälp, och som vanligt får jag det härpå rif!

Det var löss, så det var stronghold som gällde. Som tur var, hade min mamma några packet över sen för ett tag sedan, så jag har precis behandlat båda råttorna och gjort rent buren.

det kanske inte är ett måste men det känns säkrtast så, jag har tvättat allt fleectyg i såpa och JÄTTEVARMT vatten, eller tvättade allt som sagt. Ska göra rent buren i morgon-övermorgon igen.

Men till min fråga, HUR lång tid tar det innan alla löss är döda? Alltså, tills råttorna är friska.

Tack igen alla underbara mnniskor på rif! Ni är räddare i nöden<3

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

chade
0

man ska väl bara droppa en droppe, och sen en gång till efter två veckor så ska det vara klart det. Tror jag i alla fall, jag har för mig att det är så :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Lancia
0

Efter tre veckor ska man köra andra dosen, men sällan man brukar köra mer än en dos på råttor. Man brukar med andra ord säga att råttorna är "friska" igen efter 3 veckor.

Angående buren så kan lössen inte överleva någon längre tid utanför sitt värddjur, och eftersom värddjurets blod, vilket lössen lever på, i detta fall är förgiftat med stronghold kommer alla lössen och sedan även äggen dö. Så om du dessutom skurat buren så bör du vara safe.

zickan
0

Inom några timmar upp till en dag så har de flesta redan kläckta lössen dött på värddjuret. Sedan kan det ta upp mot 1 ev 2 veckor för gnetter/äggen att genomträngas av strongholden.

Ska räcka med 1-2 droppar. Ytterst sällan någon behövt återbehandla.
Har man flera och kör igenom lite i hast så är det risk att man missar så någon inte får en droppe. Då sitter en råtta i buren som kan smitta ned alla andra efter en månad igen :-P

Men stronghold tar död på alla gnetterna också. Vilket inte många andra meddel gör. Som schampon osv. Många råttägare insisterar på andra medel. Men de får då bara återbehandla flertal gånger och kan inte ens då vara hundra att det är borta.
Stronghold behövs 1-2 droppar per djur. Ohyra/gnetter som lever i burens tillbehör osv. Kommer inte överleva utanför sitt värddjur så länge.
Men det käns alltid skönare psykiskt att få städa ur buren ordentligt ;-)
Stronghold håller upp mot en månad. Tar bort ohyra, skabb osv. Ska sitta kvar i skinnet på råttan även om man badar dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

KastKatt
0

Tack allihopa!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!