UPPDATERING AV "behöver råd"
Jag har inte kunnat sova på grund av oron för mina älskade pojkar, och gick upp mitt i natten och började under stark lampa gå igenom pälsen, och upptäckte att han hade mer sår än vad jag tidigare sett, fast de var små. OCH!! Jag tror jag hittade något litet djur? Det var väldigt liten (kanske en halv mm) och typ.. rött?
1.vad är det då? 2. parasit eller löss? 3. Kan det smitta till människor och hundar? Och 4. ska jag springa till vetrinären eller räcker det att ringa? 5. vad kostar medicinen?
Jag kommer ringa vetten dirket när jag gått upp i morgon, men tänkte se om någon kunde svara här först.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
235 kronor för den billigaste, "spot-on, lösning, 60 mg/ml, 3 x 0,75 ml, tub" räcker det till två råttor?
Greetings.
Legacy Mwari.
Räcker GOTT och väl till två råttor och typ 20 till ;-)..
Du har troligen ohyra. Väldigt vanligt och rätt enkelt att åka på. Med stronghold räcker 1 droppe i nacken på en råtta. Den droppen håller upp till en månad så alla äggen som kan finnas i bur och päls hinner dö ut. Tar även bort skabb etc.
Räcker gott och väl med 60mg, 3x0.25 ml. = 160.50:-.
Vad veterinären än säger så är det 1-2 droppar per råtta som räcker. De mår inte dåligt av att man råkar få på lite mer. Men det är totalt slöseri.
Vissa veterinärer säger en tub per råtta under 14 dagar.. det är sinnessjukt :-P.
Den på 3x0.25ml räcker oftast till mina på ca 30-40 råttor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
i borås kostade den 240 kronor ju :( Vart bor du? jag är beräd att åka för att köpa den någon annanstans, för s40 är dyrt :(
tack, tack tack och åter tack! Jag har suttit vaken hela natten och tänkt, jag ska vara vaken en halvtimma till, för sedan öppnar de så jag kan ringa och prata med dem..
Men kan de smita hundar och människor?
Greetings.
Legacy Mwari.

#3 Vad jag förstått (men rätta mig gärna ni som har mer erfarenhet) så smittar inte råttors löss till varken hundar eller människor. Vad jag förstått är ofta löss artspecifika. Eller åtminstone art-nära. Kan tänka mig att råttos löss kanske kunde smitta möss, t.ex. Hundlöss ska inte smitta människor vet jag i alla fall. Men sen är det ju inte farligt att få löss heller. :) Så det är ingen fara på det sättet.
#4 helt rätt :-)
Viss ohyra kan gå på och bita annat. Men de bosätter sig inte då de inte trivs. Typ kattloppor kan gå på människor men de stannar gärna inte.
#3 hundra på att det är 60mg, 3x0.25ml som du kollat upp?.. Priserna är det samma över allt. Men nu talade jag bara om priset för vad den strongholden kostar. Kanske är inkluderad undersökningen i din summa?.. Själva receptet för 0.25 ml är 160.50:- (brukar vara tillägg på ca 50:- för själva receptet)
Bara gå in och kolla apotekets priser ;-). Samma på alla håll.Klicka på länk: Apoteket.se
Tack #4! Jag har vari ganska oroligt
Greetings.
Legacy Mwari.
Va? ja det kostade 235 eller va det var. jag ska kolla igen. Det var apoteket jag kollade…
Jag har fortfarande inte fått på vetten ännu. Men ja undrar, hur exakt ska jag använda strongholden.
Ska jag bara ge dem en droppe i nacken Bara en dos? inget mer? inget loppbad eller så?
Och hur lång tar det innan allt är dött?
tack för alla svar!
Greetings.
Legacy Mwari.

Det finns två olika förpackningsstorlekar på Stronghold enligt fass. En var 3x0.75 och en var 3x0.25. Jag antar att de har olika priser.
Jaha okey :)
Greetings.
Legacy Mwari.
ägg och löss ska vara dött inom några timmar upp mot en vecka. kan se lite mjälliga ut om det varit mycket ägg osv. kan då badas eller bara ruffsa ur pälsen. (stronghold ska sitta i upp mot en månad). går in i ohyre gnetterna/äggen och dödar dom. Vilket inte lopp shampo osv gör.
Med stronghold behöver du bara 1-2 droppar i nacken för att allt på råttan och i råttans omgivning ska dö.
Man kan även städa buren, skrubba innehållet osv för att det ska dö fortare. Men det ska inte behövas :-)
Det finns de som ännu tycker schampo osv är bättre. Men med schampo och andra meddel så måste man återbehandla råtta/orna flera gånger och kan inte ens då vara hundra på att de är borta.
En fråga som går lite off topic:
fungerar stronghold mot fästingar också eller finns det något annat som är lika eftektivt mot fästingar som stronghold är mot löss?
Tänker på mina föräldrars stackars katt som springer fritt ute och alltid drar på sig mängder med fästingar. De har testat ett flertal medel som ska droppas ut i pälsen med de funkar inte. Det de använder nu sitter i max någon dag innan det blir ineffektivt och det kliar eller svider uppenbarligen.
Det vet jag inte om det gör. Är nog inte det mest optimala för fästingar. Katt behöver större dosering osv. Vet inte heller om det ens fungerar.
Ring en veterinär och rådfråga. Finns sjukt mycket man kan testa. Årets sak är någon form av bricka man sätter i halsbandet. Min kompis har på sin hund och det fungerar toppen.
Mina gamla katter på gotland har ännu knappt fått några alls. Så vi har inte behövt tänka på det för katt.
Min hund ger jag 1-3 tsk vitlökspulver i maten. Det håller fästingar borta riktigt bra. Ännu bara plockat en som suttit på honom och vi går i skogen hela tiden. Innan fick han konstant.
Finns även frontline, men hört lite dåliga baksidor om det. Även de gröna fästinghalsbanden på zoo. Fungerar på vissa.
Jag kör som sagt vitlökspulver över torrfodret eller lagade maten.
Kan kompletera med sprayen från dog o cat som säljes på zoo. Den är sjukt bra och kör till mig själv på smalbenen när vi ska ut i högt gräs.
#10 TACK :D Skönt att veta :D
Greetings.
Legacy Mwari.