Äntligen nybliven Råttis ägare
Hej nu har jag änligen hämtat hem mina två hanar Musse och den andra har jag inte kommit på nåt namn till än
Dom e riktiga små busfrön fast mest Musse han e väldigt nyfiken på allt och den andra e lite lugnare…
jag funderar på en sak första gången jag tog ut musse från buren och satte honom i min famn och sen i sängen så sprang han ganska fort till alla kryphål han kunde hitta
Blev bara lite orolig.. vill ju inte att han ska rymma och sen får man inte fast han… han e ju inte van vid mig en
så hur kan man hålla på med dom på bästa sätt så att dom känner sig trygga hos mig och inte försöker rymma?

Hej!
Det bästa är om du har dem lösa i ett rum där det inte finns några små hål som de kan krypa in i. Råttor kryper gärna i i små hål, bakom skåp och andra trånga utrymmen och det kan vara svårt att få ut dem. Det är också bra att gomma undan alla sladdar och andra saker som är ömtåliga eller kan vara farliga för råttor.

åhh vad avundsjuk jag blir…
vill oxå ha hem mina bebisar, nuuu!
vecka 8 känns så himla långt borta, men tiden går ju långsamt när man väntar på något.
har du några bilder på killarna?
Grattis!
Umgås så mycket som möjligt med dom, gå runt överallt med dom på axeln och prata lite med dom så vänjer de sig vid dig ganska snabbt. Sen kan du släppa ner dom på ett ställe där de inte kan gömma sig, är det en säng så ta ur alla sängkläder och sätt dig i sängen. Då blir du det intressanta och den trygga platsen där man kan gömma sig. :)

jag har tyvärr inga tips att komma med :( men jag skulle gärna vilja se Musse och den andra :D
Kul :) Själv längtar jag så jag kan dö efter några råttor :P
ok tack för svaren…
jag har tyvärr inte så bra bilder på dom än för våran kamera är inte hemma just nu så därför har jag bara försökt ta kort på dom med min mobil och så e de ju så svårt att ta kort på dom också när dom e så nyfikna och vill inte sitta still…
men men ska försöka ta kort på dom så ni får se hur dom ser ut när våran kamera kommer hem…
men kan ju visa en mobil bild men som sagt var usel kvalitè
jag har döpt dom till Musse och Nico (Nicke)
Men gosh så söta! Jag blir ju bebissjuk!

Grattis
tack
Så himla söta 
ja, nu har dom blivit större och lite tamare än i början iaf, men nu har det blivit tvärt om nu e de Musse som e lite mer "mammagris" och Nico vill ut på äventyr fast det vill ju Musse också såklart fast inte riktigt lika mycket som Nico…
men jag tror att det går bättre och bättre med dom nu..
sen en annan fråga jag funderar på, hur gamla tycker ni rått bebisarna ska vara när man sätter koppel på dom första gången, licksom när ska man börja träna dom att våga ha på sig en sele?
och skulle ni kunna säga vad dom har för färger och teckningar?
kan skicka fler bilder om det behövs, om ni inte kan se vad dom har för teckningar

Musse är en black roan. Eller, går färgen ner ända ner till magen på andra sidan också? Isåfall är han roan. Nico är en roan men färgen har jag ingen aning om… Cinnamon kanske? *gissar hejvilt*
Man kan ju träna dom så tidigt som det går.. När dom är för små kan man inte ha sele, dom bara glider ur den. Jag och min syster testade för skoj skull några dagar efter vi köpt råttisarna, dom var ju halvstora men för små för att ha sele. Nu är dom färdigvuxna men dom är flickor och rättså småväxta. Men du kan ju alltid testa, jag tycker dom ser reo ut om man kollar på bilderna du har. Lycka till!
Men du kan ju börja med att testa inne, om de skulle glida ur selen så är det ju alltid säkrast att vara inne.
Jepp, black roan är Musse, och Nico ser ut att vara mink roan.
Båda kommer troligen bli ljusare och ljusare med tiden, eftersom roan-genen bleker ur färgen allt eftersom råttorna blir äldre.:)
ok, jo har ju sett föräldrarna dom va väldigt ljusa så deras färg har försvunnit väldigt mycket :P
fast tycker det e lite tråkigt att dom tappar färgen dom e ju så mycket finare med sin starka färg men men det kan man ju inte göra något åt som sagt.

Tycker också det är lite med det dåliga med roans att dom blir ljusa så att deras söta bläsar försvinner :P fast det är väldigt fint när svarta bara är liite blekta, så dom är mörkgrå, det tycker jag är jättefint :D