Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 1743 ggr
Louisette
0

Stödmatning- rätt eller fel?

Ylva-pylva fick igår en kull på 11 bebbar (tråden 4th of July-bebisar) och är en kanonbra mamma! Dock verkar kullen ha en "pellegris", dvs en bebis som är mindre och svagare än sina syskon. H*n rör inte på sig alls lika mycket som sina syskon, men den har mjölkband i alla fall.

Frågan är nu; tycker ni att det är etiskt rätt eller fel att stödmata pellen om det skulle behövas? Jag tänker på att Ylva har en sån stor kull (och det är hennes första), då kanske man ska låta den vara och låta ödet bestämma..? Obestämd Skulle verkligen vara trist att förlora en bebbe, men å andra sidan så är det nog tillräckligt jobbigt för kickan med de 10 starka..

Hjälp mig, please!

Louisette
0

*putt*

[MissCaandy]
0

Jag skulle testat och se om det går. Är det "bara" en som behöver stödmatas?

Jag tror jag skulle gjort det iaf

Louisette
0

Det är "bara" en, om det nu kommer till den punkt där det kan krävas. Självklart vill man rädda alla man kan men så måste man ju tänka på Ylva också..

TacoBelle
0

Jag skulle stödmata. Så länge ungen mår bra i övrigt och inte lider av något. 11 ungar är inte så överdrivet många och en normal råtthona bör klara det utan problem.

Louisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Pellegrisen" (den rödögda) i jämförelse med ett syskon. Hur tidigt kan man börja stödmata pellen om den samtidigt diar på mamman?

Katrin82
0

För egen del så skulle jag inte stödmata en sådan unge, tycker den inte alls ser ut att bli utan mat, utan bara lite mindre.

Däremot om man märker att en unge inte får i sig mat, så stödmatar jag..

Och 11 tycker jag inte heller är så stor kull.

Louisette
0

Jo, den verkar få lika mycket mat som alla andra. Jag tycker 11 är e ganska stor kull men det kanske bara är jag :) Hade gissat på 7-8 stycken liksom.

Katrin82
0

Har haft en hona som fick 16 i första kullen. Fick dock stödmata en vid 2 veckors ålder som kom efter.

Finns ingen anledning att stödmata en unge som man ser får i sig tillräckligt med mat. Så du behöver inte vara orolig så länge du ser mjölkband :)

Louisette
0

Ok, tack så mycket :) Känns skönt, då kan jag vara lugn så länge den har mjölkband..

beckare
0

Mjölkband? :-S

chade
0

#10 Om dom har ett vitt streck över magen så har dom ätit, man ser lixom magsäcken genom deras tunna hud och den vita mjölken i magen :)

Och någon får gärna förklara bättre om min förklaring är dålig, haha :D

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Louisette
0

#11, utmärkt förklaring tycker jag. Man ser helt enkelt magsäcken med den vita mjölken i, genom deras tunna hud :)