Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 735 ggr
[MissCaandy]
0

Dallas rosslar...

Nu har Dallas börjat rossla! Gråter

Först kom Dumle hit som smittade Bruce, och nu är Dallas smittad av Bruce! Både Dumle och Bruce levde extremt korta liv..

Dallas började låta ikväll. Är det värt att ge han behandling med sprutor i ryggen och munnen? Det fungerade varken på Dumle eller Bruce, dom fick bara vara friska 1 månad extra eller något, sen blev dom störtdåliga.. Och dom HATADE sprutorna och resorna..

Fan fan fan… Har ju tagit hit Gräddnos till Dallas som förmodligen också kommer börja låta om ett tag!
Jag som hade lovat den gamla ägaren till Gräddnos att ta en kull på honom med min Dixie senare.. Rynkar på näsan

Åååh, gosh..

Är det värt behandling? Han kommer vara omöjlig att spruta i munnen Rynkar på näsan
Har ju hittat Ahlbergs vetrinärpraktik nu där dom tar rimliga priser iaf jämfört med roslagstull..
Ska jobba nu också så jag kommer inte kunna åka in.. Aaaah!

[MissCaandy]
0

Skrev såhär till Gräddnos gamla ägare:

"Så jävla jobbigt att skriva det här..!

Dallas har börjat rossla (kan vara mycoplastma)…
Det smittar ju mellan råttor men bryter inte ut på alla.. Gräddnos låter inget, iaf än så länge!

Fanfanfan.. Jag som höll Dallas i karantän så länge för att se till att han var frisk innan någon ny råtta kom hit!! Gråter"

Fyfan vad dum och oansvarig jag känner mig som tog hit Gräddnos!

[MissCaandy]
0

Låter det här vettigt eller bara sinnessjukt:

Inga råttor in eller ut från mitt hem förns alla jag har nu har gått bort för att inte riskera fler liv för den hemska sjukdomen

?

Menar givetvis inte att jag ska avliva dom, bara att inte ta hem några fler förns varenda en har gått bort pga sjukdom eller ålder..

[MissCaandy]
0

Putt…

beckare
0

Åhnej!  Rynkar på näsan Vad tråkigt!

Tycker att du ska lägga till det där med "Menar givetvist inte att avliva dem…"

[MissCaandy]
0

Till gräddnos gamla ägare? Eller vadå?

Lancia
0

Myco "smittar" inte utan alla råttor bär redan på det mer eller mindre. Bara för det bryter ut på en råtta i en flock så behöver det inte bryta ut på alla.

Är dom tre förstnämnda, dallas, bruce och dumle släkt, kanske rentav syskon?

Det är väldigt individuellt och hänger oftast på immunförsvaret vilka det bryter ut hos och vilka det inte gör det hos.

Både jag och råttorna tycker det är jobbigt att ge flytande antibiotika i munnen, så jag brukar alltid be om att få baytril/ronaxan/vad du nu ska ha, i tablettform istället. Krossar, mosar lite majs, blandar och låter råttan äta det själv. Det är sällan en tårra kan motstå majs.

[MissCaandy]
0

En tårra Tungan ute Nej råttor brukar vara svaga mot majs!

Nej dom var inte släkt någonstans. Dumle kom hit och började rossla. Sen började bruce.. Nu när båda är döda så börja Dallas. Han bodde med bruce några månader innan bruce dog.

Lancia
0

tårra/råtta/whatever :)

Trots att jag haft rosselråttor i min flock, som så småning om gått bort av det, så rosslar ingen i flocken nu av dom 6 som e kvar. Räkan rosslade visserligen under några månader, men det gick över efter en tvåveckors kortisonbehandling för någon dryg månad sedan. Så med andra ord så, upplever iallafall jag, att dom andra inte behöver börja rossla, för att en av dom gör det, liksom.

wintermynta
0

Eftersom två redan har dött skulle jag sätta karantän. Nu vet jag inte ålder på dom men det  kan det vara en förkylning som slagit fel.
Det är viktigt att du inte lämnar tillbaka Gräddnos till sin ägare innan karantänen är över och förklara även varför.
När det gäller behandling så är det lite beroende på ålder och hur påverkat djuret är. Det bästa är att ta råttan till veterinär och höra va hon/han tycker.

[MissCaandy]
0

Gräddnos stannar hos mig. Dallas satt i karantän innan Gräddnos kom hit. Men så börjar han rossla ca 1 månad EFTER karantänen..

Vetrinären säger "Vi prövar med vanlig antibiotika i munnen först. Hjälper inte det så ger vi sprutor i ryggen och i munnen. Ingen garanti på att det funkar men värt att prova". Mina tidigare råttor fick tillbaka rosslet ca 2 veckor - 1 månad efter behandlingen :(
Jag såg hur mycket Dumle led av sprutorna i munnen och ännu värre Bruce som fick både i munnen och ryggen. Långa resvägar på återbesök för nya sprutor osv..

Vet inte vad jag tycker. Har nog slutat tro på att antibiotika hjälper mot mycoplastma/rossel..

Tycker nästan det känns schystare att låta han leva ett bra liv tills den dagen jag ser att han får andningsvårigheter.. Såg ju på Bruce och Dumle direkt när dom blev dåliga utav det men var lite seg på att ta beslutet att ta bort dom :(
Men jag är såklart öppen för förslag. Vill ju att han ska må bra hos mig.