Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 792 ggr
[Cavalli]
0

Råttrehab

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan så var jag in på en djuraffär, och hittade två stycken råttflickor. Dom hade fått öknamnen kamikaze för att dom var fruktansvärt rädda för människor & skulle säljas som ormmat då dom ansågs vara olämpliga som husdjur.Direkt buren öppnades tog dom sats och kastade sig ut och rymde. Frågade om jag kunde få låna hem dom och försöka tama till dom, och ge dom en chans. Har inte ångrat mig en sekund. Väldigt missförstådda rådisar..

Framsteg har gjorts däremot, dom äter från handen, sover med mig i soffan framför tvn o.sv. Men dom är ändå väldigt blyga och försiktiga. Vad kan jag göra för att få fram nyfikenheten i dom? Mutar med godis, kliar öra så att dom ploppar och knastrar. Men i buren är dom livrädda. Gömmer sig då man kommer nära till en början, fram tills man viftar med något gottigotti. Någon som har ett tips på vad jag kan göra? Vet inte vad dom har varit med om innan, men dom litar inte på människor iallafall. Bär runt på dom i en råttpåse jag har sytt, så dom hänger på magen oftast. Läste någonstans att det ska vara bra.

Vore skamligt om dom här mysflickorna blev reptilföda, då dom har så mycket potential.

[Cavalli]
0

Snoozar :) Efter 6 timmars gosande så slappnade hon av äntligen

[Cavalli]
0

Hon erbjuds en puss av sambon :D

Louisette
0

Gud vad gulligt! Ett tips för "burarbete" är att ge dom en liten klapp varje gång de vågar komma fram och ta en godis, lyfta ut dem en del av gångerna och bara klappa dom andra gånger. Då lär de sig att dina händer inte är farliga, och dessutom att händer inte alltid innebär utlyft (vilket många råttor tror om man inte pysslar med dem inne i buren utan att ta ut dom). :)

[Cavalli]
0

# aa :) Tack för svaret. Ställde buren nedanför soffan en kväll då jag såg på tv, och lät handen bara hänga ner där och vifta lite på fingrarna. Efter ett bra tag så vågade dom sig fram och sniffade och bökade på lite. Känns som att det går sakta men säkert framåt :)

[Cavalli]
0

smile :D

[Cavalli]
0

Precis när jag hämtat hem dom. Förtvivlade ögon :<

Dom gillar att ligga inbökade i en handduk eller filt, då smiter dom ut några sekunder innan dom söker tryggheten i sin mobila koja igen.

[Cavalli]
0

Den andra tjejen med smalare bläs

[Cavalli]
0

Mysigt i armvecket

[Cavalli]
0

sötgumman. Vilken färg är det här? Fin är den då!

beckare
0

#9 Skulle gissa att det är striped roan. Glad Jättesöta!

myismyname
0

Lämnar ett litet avtryck här :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

ScarletMajesty
0

#9 ser ut som en mink husky roan :)

beckare
0

#9 jaa, det är nog som #12 säger. Jag är inge bra på färger Tungan ute