Toaträning - en intressant upplevelse
Mina tre tösar går rätt bra på toa - när det gäller bajset. Det där pinkandet är det värre med. Men eftersom jag har en voljärbur så var det någon som föreslog att jag skulle skaffa en toalåda att ha på övre hyllplan så att de kan pinka så snabbt de vaknar. Bra idé! Tyckte jag också. :) Lade en liten plasttoa i ena hörnet och fyllde med ToaLätt (det har de i toan också).
Problemet är att de nu tycker att det där, det är ett BO! Saphira vill ligga och sova i toan! Och för att hon ska kunna tänka sig att ligga och sova där så ska all ToaLätt bort! Så det så! Så nu krafsas det så att ströet hamnar på hyllan i stället. Men idag såg jag en väldigt rolig syn. Bäddar-mamman Noja fyllde munnen med så mycket ToaLätt som möjligt och sprang ända ner till bottenplanet med det!!
Intressant nog så pinkar de på toaletten också. Fast nu finns det ju inget som suger upp det :S Härligt. Och sen ligger de i det. Mmmm…. Yum. :S
Idéer?
Jag har funderat på att försöka toaträna dem när jag har ut dem i soffan också. Men där är det ju mest revirmarkering. Ibland kommer det något större mängd och då vet jag inte riktigt vad jag ska kalla det. Regelrätt blåstömning gör de INTE utanför buren i alla fall. Tack och lov för det.
Två av våra råttor vägrar gå på dass bland toapellets. De går i sina hängmattor istället. Och sen sover de och leker i det. Helt hopplösa.

Det är helt hopplöst å försöka lära råttor att enbart kissa på låda, bajsa går bra, men kissa gör de precis vart som helst.. Speciellt där de ska sova…

Mina tösar är fruktansvärt bestämda på denna punkten. :) Här SKA det pinkas. OCH sovas. Så det så. Dumma matte. :) Tossbollar… nä men på riktigt så är det fruktansvärt irriterande att de alltid ska pinka i bona. För det STINKER och jag vill inte att de ska behöva andas det där hela tiden. :S Sen är det ju inte kul att filten blir alldeles blöt när de är ute i soffan heller. De verkar liksom trigga igång varandra också - markera, markera, markera. Suck.