Känner mig dummast i världen !
Igår kväll upptäckte jag att min älskade lilla Snoddas hade en alldeles för lång tand, han har magrat av och inte varit så pigg och jag trodde det berodde på åldern då han snart är två år och roan.
Hade inte en tanke på att kolla tädnerna och kände mig jätte hemsk !
Jag har fått förklarat av en veterinär hur jag gör när de hade skabb och jag va där, han tyckte det kunde va bra att veta så jag är glad att han berättade det !
Men nu är det även så att de övre tänderna verkat flytta på sig och det är därför ena tanden blivit så lång, är det verkligen möjligt att de slyttar sig så pass mycket att han inte längre kan slipa ner den tanden jag fick klippa ?
Känner mig elakast i hela världen som inte kollade tänderna :(
Shit happens.
Vad menar du med "slyttar"? Är den helt sne? Oo
Ge råttan massa fruktgrenar, knäckebröd och sånt dem måste jobba med.
Flyttar menade jag, jo dom har satt sig lite på tvären, som om dom dragit sig åt höger en liten bit.
Jag har försökt men han gillar inte att gnaga på något annat än bananchips, han har inte gjort det någon gång inte äns när han va liten gnagade han på pinnar och knäcke bröd hatar han :(
testa rosta ett grovt bröd och låta det svalna ett tag så att skivan blir lite hård. Det kanske han vill tugga på!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Tänderna slipas bara ner genom knaster, de nöts alltså inte när råttan tuggar på saker.
Om de hamnar snett slipas de därför inte alls tyvärr, oavsett vad du matar råttan med.
Ta honom till veterinär och be dem klippa tanden/tänderna samt kolla hur det är med käken - Varför det blivit snett. Det kan vara en skada eller infektion.
Risken finns att de aldrig kommer att kunna slipas mot varandra mer och då måste du klippa tanden/tänderna regelbundet, så be i så fall veterinären visa dig hur man gör.
samma hände mej, tänderna fick klippas regelbundet efter det.