Frågor ang ny voljär
Hej! Idag så köpte jag en ny voljär, den förra ägaren använde den till ett par fåglar och innan dess användes den för råttor.
Iallafall nu när jag kom hem med den och skulle tvätta av den så lossnade det massa "plast" på den och jag undrar om det är något man kan fixa? Är det färg som man kan måla på igen eller?
Dessutom undrar jag om man ska tvätta buren med någon speciell sprit, desinfektionsmedel? Eftersom den använts till fåglar och nu ska användas till råttor.
Jag fick även med pinnar som fåglarna har skitit på och undrar om man ska kasta dem eller om dem går att använda om man tvättar det? Och igen ska man använda något speciellt medel till det?
Tacksam för svar :D !!
Virkon är ett jättebra desinfektionsmedel!
Det finns att köpa eller att beställa på apoteket. Jag tror att det kostar 60 kr/litern.
Pinnarna tror jag att du kan använda om du tvättar dem med både såpa och virkon - om det är lövträdpinnar förstås. Barrträdpinnar innehåller ett ämne som ökar risken för någon slags sjukdom, men det visste du redan kanske… 
asså det är såna här sittpinnar ^^ vet inte vad det är för trä.. men det är liksom stegar :)
#2 hmm, ok.
Någon som vet vad för slags trä sittpinnar för fåglar brukar vara gjorda av? :-)
Släng pinnarna, de kommer bara suga i sig urin ändå. Ha hellre mycket hyllplan i olika storlekar! Dels för att förhindra risken för långa fall, och dels för att det ofta är uppskattat med många krypin och nivåskillnader :D
Om plasten lossnar så tänk på att den kanske också gör det om du har gallergnagande råttor, så om du har det kan det nog vara bra att sandpappra på de ställen där det sitter löst.
#1: Det är nog terpentin du tänker på, som är cancerframkallande och dåligt för luftvägarna och lite sånt tjafs.
Inredning går att använda ändå iom att terpentinet dunstar bort. Det är spån som inte funkar iom att det ständigt byts ut, det finns liksom där hela tiden tack vare burrengöringen.
#0: Pinnarna kan användas, men som #4 säger så suger de åt sig kiss - så det beror på om du vill rengöra de ofta. Själv har jag pinnar i mina burar (och tycker att alla borde ha det så att råttorna har något någorlunda naturligt att gnaga på, det är trots allt gnagare), jag sköljer helt enkelt av de i skållhett vatten när jag gör rent buren och byter ut de då och då - inga problem med lukt eller nånting. Fast naturgrenar är ju mycket roligare än vanliga sittpinnar :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ok bra :) men undrar fortfarande om det målade som har gått av liksom "plasten" på gallret m,m.. går det att ordna genom att måla om buren? hade ändå tänkt mig att måla den svart :) och om man ska lämna in den till någon som gör detta vet någon då vad det kan kosta? Eller någon som vet vad själva färgen heter som man målar den med?
#6 Du måste nog ta bort den flagnande färgen innan du målar om :-) Annars flagnar den nya färgen också bort. Försök med sandpapper, den grova sidan av en tvättsvamp eller med en gammal tandborste.
Kommer inte ihåg vad färgen hette, men det finns någonstans bland trådarna :-)
Åh tack så jättemycket :D men om jag gör så nu att jag tar bort allt det gamla och tar och hammarlackar sedan blir det samma "effekt" som det var innan?
Nja, det blir inte riktigt samma, kan ju lätt bli lite ojämnt och rinnigt på sina ställen, och kolla om du vill ha matt eller blank färg. Och tänk på att det garanterat går åt 3-4 sprayflaskor till en 150 hög voljär!
Tänk på att använda munskydd, var gärna utomhus/någonstans väl ventilerat men i skydd från pollen eller annat som kan fastna i färgen innan den torkat.
Just det, och ha gärna voljären ihopmonterad från början när du sprayar, så slipper du risk för att färgen repas sönder då du monterar ihop delarna.
Lycka till!
Okej :D tack så jätte mycket !! <3