Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1874 ggr
fia-mia
0

Råttor som följer med överallt?

Jag har alltid gillat råttor och funderar på att skaffa det. Vet ju att en del har med råttorna på promenad ute osv. Är det svårt att få de så tama att man kan ha med dem så? Och ska de vaccineras mot något isf?

Jag är egentligen hundmänniska men har inte tid med en hund, men att ha med råttorna ute är ju lite som att ha hund?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

zickan
0

Råttor brukar man inte vaccinera :-). De kan få ohyra från hö och ibland från att vistas utomhus. Ges då stronghold man får av veterinären så försvinner det snabbt. Kostar inte mycket.
Råttor kan bli sjuka, förkylda, bakterier som virus. Oftast håller de sig friska. Men har man otur så kan det behövas medicin till förkylning, rossel, inflammation, bakterier och eventuella virus. Brukar inte kosta så mycket det heller med de vanligaste som baytril, bactrim, ronaxan etc.

Men köper du från uppfödare och inte från zoo. Eller djur med bra stamtavla/bra koll på sjukdoms historiken bakåt i släkten. Så brukar riskerna minimeras en hel del.

Många råttor blilr väldigt tama och följer gärna med på axeln ute vid varmt väder osv. Många kommer på kallning, eller letar gärna upp sin ägare. Men detta ska man aldrig räkna med. Det är även lätt att den mest tamaste mattesjuka råtta tar sin egen tur när man är ute. Finns sele att köpa som fungerar bra om man vill låta dom struttsa runt lite ute. Eller om man har gård, Fixa med en ute bur :-D etc..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

fia-mia
0

Tack för snabbt och utförligt svar!

Med sele tänkte jag främst på om man kan skada råttan? Marsvin bör ju t.ex. inte ha sele för att ryggen kan skadas. Utebur lär de ju ha på tomten iaf då vi har katt. Köper jag råttor blir det självklart från uppfödare eller omplaceringshem!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

zickan
0

Flesta kör på 8 selen. Har fungerat bra, men den trycker lite vid nacken. Modellen jag hittade på och började sälja, har vi på vissa utökat med en finess på 8 selen som gör att den inte trycker på nacken.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[r8ttor]
0

Jag brukar ta mer nån råttor. Nu ska vi väg och fira midsommar och då en 1 eller 2 råttor förja med. Närvi har åkt och köpt glass så brukar 3 råttor följa med. Men jag har alltig koppel på dom :).

Så mina råttor brukar följa med när våra hundar följer med :).

fia-mia
0

#4 Vad mysigt!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

minflock
0

Jag har nästan alltid en råtta på mig. Inomhus överallt men även utomhus. När jag går långpromenad med hundarna följer ofta en råtta med ut i skogen och får springa lös. I stan när jag tex fikar är ofta en råtta med mig. Jag åker ofta till en kompis med egna råttor och även då hänger någon råtta med lös på antingen en promenad dit eller buss.

Jag har ganska många olika individer och alla fungerar inte lösa, men dem flesta gör det. Sele som är köpt från Zickan används till dem som inte kan vara helt lösa. Det är ofta yngre råttor som inte är så vana. Men när dem börjar bli runt 1 år är dem flesta så pass trygga och tama att jag kan ha dem lösa. Min erfarenhet är att det går bra att ha dem lösa på tex axeln. Men att låta dem springa lösa utomhus krävs ett starkt förtroende och band för att jag ska våga detta. Vad jag alltid har med mig är vatten och lite mat. Dem som fortfarande tränas till att kunna vara lösa tar jag med en liten bur åt också ifall jag skulle behöva. Annars gillar dem att sova i min väska ;)

fia-mia
0

Ni som har dem lösa, hur reagerar allmänheten då? Om ni t.ex. åker buss

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[r8ttor]
0

#7 Folk brukar säga "hon har en råtta på axel" och många vill klappa.

Bim
0

Det låter så mysigt med alla era berättelser! :D

Som alla säger så beror det helt på vad man har för råtta, då lär ju märka hur dina blir :) Och öva inomhus på inkallning eller bara följa med och så innan ni går ut bara ;)

Råttornas självförtroende byggs på mycket också om de får följa med er! Så det är jättebra att ta med råttorna på tex bussen eller stan ibland :)

fia-mia
0

Tack för svar!

Kommer säkert inte få ha fler djur men drömma kan man ju alltid. Vore jättekul att ha råttor. Egentligen är jag hundmänniska men jag har inte tid för hund och råttor verkar ju vara det djur som är mest likt en hund

MVH Mia (miisasphoto.tk)

nello4ever
0

#10 råttor är typ som hundar men mer självständiga och i behändigare storlek, och enligt mig sötare:p

spikeodumbo
0

Håller man på mycket med sina råttor så blir dem oftast mer sällskapliga.. dem sitter gärna på axeln å följer med vart nu går.. Sen tar dem gärna en liten promenad själv för att utforska liten=)

fia-mia
0

#11 Haha, ungefär som jag tycker då. Som att ha en hund som inte behöver rastas var sjätte timme ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

nello4ever
0

#13 precis det går lixom på toa själv och mina har lärt sig att bita mig i örat när dom behövere lådan :O

[Linsenhejhej]
0

Kan man ha med sig sin råtta överallt även på vintern? Glad

nello4ever
0

På vintern ska man nog ha de innanför en varm tröja typ innanför jackan eller så;)

[RussinsMusli]
0

Mina råttor turas om att få följa med ut. Den tamaste sitter bara på axeln och kollar läget, ligger i håret och sover, ev klättrar lite i tröjan!

fia-mia
0

#17 Mysigt!

Funderar på att ta hand om 2 omplaceringar någon gång. Kommer nog inte direkt leta råttor men hittar jag två stycken är dte inte helt omöjligt att de flyttar hit :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[RussinsMusli]
0

Gör det! Råttor r dom mysigaste djuren som finns!

minflock
0

#15 Jag har inte mina råttor ute mitt i vintern mer än om jag måste. Tex vid veterinärbesök.  Själv är jag väldigt nervös att dem ska frysa och inför en transportresa vintertid har jag dem antingen inpå huden med kläder och jacka utanpå. Är noga med att ingen kall luft kommer emellan. Men endel rivsår och kittling får man stå ut med ;) Jag skulle inte våga ha ute mina på vintern.

Om man vill ha en råtta som ska följa med överallt skulle jag inte rekomendera nakna eller dubbelrex/fuzz. Om jag minns rätt har dem ett sämre skydd och försvar mot blåst, sol osv. Ingen råtta bör väll vara ute i direkt solsken men mina som är dessa hårtyper är jag extra försiktig med och det är bara under den riktigt varma sommartiden jag törs ta ut dem i skuggan.  Råttor som är släta eller rex här hemma törs jag ta ut under en längre period av sommaren. Rätta mig gärna om jag har fel!

fia-mia
0

#20 Det kan säkert stämma, borde ju vara så med nakna iaf :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Lattjo
0

när min syster jobbade på ett stall i borås så var det en som alltid hade sin råtta med sig. Den satt på axeln hela dagarna under hennes hår och den åkte alltid buss med henne. Min syrra berättade också att en gång när dem skulle åka buss från stallet så satt det en tant bakom dem. Då tittade råttan fram under hennes kompis hår och tanten var tydligen rått rädd för hon skrek och stallde sig upp i sätet och landade i sätet bakom där en förvånad kille undrade vad hon höll på med ;) Så alla i allmänheten gillar inte råttor ;)

fia-mia
0

#22 Haha, så kan det gå

MVH Mia (miisasphoto.tk)