Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 7852 ggr
amandapi
3

när kan man bada/tvätta råttor?

Mina råttor har idag ätit fisk och kladdat runt i det så de luktar inte ros direkt nu.. Obestämd

Kan jag tvätta av dom, och hur gör man det smidigast?

amandapi
0

ingen? Obestämd

Marre89
1

jag tvättar mina i handfatet. Ha lite ljummet vatten rinnandes och ta sedan lite vatten i handen och börja med att blöta ner råttan.. Sen kan man lite försiktigt hålla den under kranen. De lär protestera men de e bara att va bestämd.. Måste man bada så måste man. Ta lite mild tvål och skrubba in på kroppen och magen å så.. och skölj sedan av ordentligt :) Lycka till!

amandapi
0

men det är ok att bada råttan lite försiktigt? De luktar ju F*N nu, helt kletiga av fiskgratäng… Foten i munnen

Jag är bara rädd att de ska bli förkylda eller nåt..?

[Jodine]
1

#3 så länge de blir  torra ordentligt är det ingen fara, jag brukar bada mina ungefär en gång i veckan, beroende på hur skitiga de blivit xD Du kan ge dom en handduk om de inte går med på att du torkar av dom, mina brukar vilja fixa det själv

[MissCaandy]
0

Se till att dom är i ett varmt och inte dragit rum när dom torkar :)
Torka bara bort det värsta sen fixar dom det själva genom att tvätta sig.

amandapi
0

ok, tusen tack för svaren, blir kanske ett litet "bad" för dom ikväll.

Anvariel
0

Såhär i sommarvärmen tycker jag att mina tösar torkar otroligt snabbt. Igår hade jag "vattengympa" med mina tjockis Coco. Efteråt hade jag henne i soffan för att frotteras torr med en handduk. Det brukar uppskattas av vissa råttor - själva torkandet alltså. Coco riktigt knastrar och ploppar. Hon är väl så glad att ha fått komma upp ur vattnet antar jag. :D:D

Vintertid brukar jag faktiskt föna tösarna om jag varit tvungen att bada dem. Men då får man vara försiktig så man inte bränner dem - hålla fönen ganska lång bort från råttan och alltid sin egen hand på råttan så att man känner hur varmt det blir.

Terato
1

#4 Oj, en gång i veckan lät jätteofta! Tänk på att de kan bli torra av för mycket badning. Det kan t.ex. leda till hudproblem och mjäll.

Har badat mina 10-månaders hanar en gång vardera, tror jag. :P

Jag tycker inte man behöver bada dem om de inte är skitiga eller om man ska ställa ut. Vill man ha dem fräscha skulle jag säga max en gång i månaden. Och med parfymfritt schampo och balsam. Inför utställning kan man först använda Yes Diskmedel för att riktigt få bort det gula och få svansen riktigt ren. Fick det tipset av en vän och det funkar verkligen. Men då behöver man köra balsam över hela råttan innan man sköljer av en sista gång. Torka noga med hårtork och handduk efteråt och smörj svansen.

Tänk också på att hålla buren ren. Skitig bur= Skitig råtta. Man får försöka lära dem att inte pinka i hängmattorna och att gå på lådan. Råttor vill ha rena toalådor, annars slutar de att gå på dem. Ju mer man umgås med dem, dess lättare är det att hinna se när olyckor är på väg att hända så att man direkt kan lyfta dem till lådan. Plocka alla korvar i buren direkt. Byt ut allt skitigt. Har råttan en ren bur blir den renligare. Det är iaf min erfarenhet. Och det är värt lite extra slit i början med varje ny råtta. Alla mina har lärt sig till slut!

Om de bara är lite småfeta i pälsen(vilket hanar kan vara) så kan man prova ett torrschampo(oparfymerat). Jag gillar Kisbys torrschampo från Åhlens. Man pudrar på lite och låter det vara några minuter, sen tar man en handduk och torkar bort det genom att liksom "rugga upp" pälsen. Svarta råttor ser grå ut första dagen. Andra dagen efter lite självputs är de fina igen. Det är baserat på ris och inget farligt att äta. Men det är toppen på att avlägsna fett och lukt på ett skonsamt vis.

Nu menar jag förstås inte att man ska låta råttor som har skitat ner sig totalt i fisk fortsätta vara skitiga. :P Klart de ska vara rena och fräscha, annars är det varken hygieniskt för dem eller för ägaren. Då är det klart att de ska badas.

Men jag menar att om man känner ett behov av att bada dem så ofta som en gång i veckan så bör man nog kika på vad det är som gör dem skitiga och försöka åtgärda det till att börja med.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Jodine]
0

#8 en gång i MÅNADEN menade jag ju, var nog lite trött där ;)