Gnagar galler och plast.
Hejsan. Mina små råttor på nu snart två månader håller på o gnagar massa i gallret och på plastbottnen, jag låter dem vara ute endel från buren men så fort jag släpper in dem igen börjar de gnaga. De har massa inredning och pinnar som de kan gnaga på, så jag vet inte hur jag skulle kunna få dem att sluta.. någon som har förslag?
Hur mycket låter du dom vara ute varje dag?
För hamstrar är det, eller kan vara, ett tecken på att de är uttråkade, borde vara detsamma med råttor.
Kanske hitta på nåt nytt/kul i buren och ha dom ute mer?
I första hand så skulle jag aktivera dem mer och ge mer nya roliga saker/möblera om i buren oftare.
Men i värsta fall kanske man kan pröva någon anti bit salva som man brukar ha till hästar eller liknande? Se till att hitta innehållsförteckning och se att det inte är något dåligt bara (de är ju inte giftiga men vissa saker år ju dåliga för råttor).
Hakuna matata!
idag hade jag dem ute i 2h plus att jag ändrat om lite i deras bur.. men de gnager som tokar endå.. ska sätta ihop dem med en till råtta imorgon så då får de större bur (plats för ca 6 råttor enl. burräknaren och de kommer att vara 3st i den).
#3 Fast ett beteende ändras ju inte över en dag. Det är långsiktigt det gäller. Och då är det ju inte heller säkert de slutar helt, det kanske bara minskar.
Se till att ha dem ute så mycket du bara kan. På morgonen när du gör dig i ordning - sätt dem på sängen eller så. Alla små stunder räknas :)
Hakuna matata!

Det är ju också kvalitetstid som räknas. Vad gör råttorna när de är ute? Blir de stimulerade?
Min Noja gnagar på gallret när hon blir upphätsad eller utttråkad. Men det blev 100 gånger bättre när jag bytte till en större bur - med voljärburen får hon mycket mer stimulering och kan springa runt i buren och bädda och ha sig (det gillar hon). Men jag märker när jag reser men henne att hon är en sådan som måste ta tag i gallret med tänderna när jag ska öppna dörren bara för att visa att hon är på g.
Som andra sagt - stimulans. Kan ju vara svårt att få förändringar i beteendet med det samma såklart, men mer saker att göra i buren brukar nog hjälpa bra i längden. Ferplast plaströr vet jag att mina tokälskar! Det finns också sådana metallgallerbollar som man kan lägga något gott i som de måste kämpa för att få ut. Ärtfiske, ägg med skal på, etc. är också bra aktiveringsmetoder.
Jag får se om det blir bättre efter burbyte det kommer få mycket större, sen brukar ju jag inreda som en tok då jag gillar att sy och fixa.. (har köpt en sticksåg så nu ska det byggas hyllplan i mängder.
Någon som har en idé om hur jag kan skydda plastbotnen från deras bit på den nya buren?

#6 Tyvärr har jag inga tips angående plastbotten. Min Noja bet sig ur en katttransportbur i plast på en halv dag… Tjopp lät det och så hade hon gnagat igenom flera millimeter plast. :S
Gillar de att gräva och böka i saker?
I sådana fall kanske en billig dokumentförstörare (eller om du orkar riva) vore något. Då får de bomaterial, något att göra tunnlar i och som de kan ha sig i ^^
Hakuna matata!

#8 Tidningspapper är bra ja. Jag brukar riva ganska stora remsor av tidningspapper åt mina tösar som bomaterial. Och just Noja som är den gnagande av dem är den som vill bädda mest. Hon sliter och springer runt med allt tidningspapper. :) Dessutom är det enkelt att byta ut tidningspappret när de pinkat ner det - vilket mina gör… :S
Jag har faktskt redan tidningspapper i buren och även rör.. men nu har jag satt in ett litet plasthus åt dem det tycker dem är roligt att gnaga på så de gnager inte lika mycket på bottnen iaf. men det är fortfarande ganska saftiga bitmärken i botten bara på ett halft dygn som de har bott där..
Tänkte att jag kanske ska sätta in en såndärn påshällare från ikea den kanske de kan gnaga på stället för bottnen och framförallt leka i.
#10 Plasthus blir lätt för varma har jag läst någonstans och jag tror inte att det är så bra att ge råttorna plastgrejer att gnaga på. Det låter inte så nyttigt i alla fall. Eller har jag fel? Någon? 
#11 Plastgrejer är okej så länge det inte är mjukplast de är gjorda av :) Även om råttor gnager på plast tror jag att det är ytterst få som faktiskt äter den
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Huset är väldigt öppet så det är nog lugnt med värmen och om det blir jobbigt varmt så går de nog ut.. tanken var att avleda uppmärksamheten från plastbottnen till andra grejer och eftersom de gillar just att tugga på plast så var det bästa alternativet.. hur jag än gör så är det ju plast de kommer att tugga på ett tag framöver..
Jag kom att tänka på en grej.. det finns väll något slags lack eller dylikt som folk som vill sluta mita på naglarna använder som smakar illa.. det fanns förut tror jag iaf.. tror ni att man kan använda sånt?
alltså att ha på burbottenen där de biter mest…