Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 687 ggr
fia-mia
0

Några frågor

Jag funderar på att köpa råttor i slutet på året, ej helt bestämt. Eftersom jag börjar åttan i höst räknar jag med mer läxor. Därför vill jag först se om jag verkligen har tid för råttor, så det inte blir ett spontanköp.

Men mina frågor är:

Hur mycket tid tar råttor egentligen? Som minst?

Lider råttorna av att bara komma ut några minuter vissa dagar? (pratar om några få dagar per år, eller blir de helt stirriga)

Kräver honor och hanar olika mycket aktivering?

Hur är de med andra djur? Jag har marsvin som isf kommer bo i samma rum, de kommer förstås inte vara ute samtidigt. Finns det risk att råttorna kommer stressa marsvinen eller kan man träna dem att låta bli dem?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[r8ttor]
0

Jag har hundar, katter, kaniner, landsköldpadda och 7 råttor, och det har aldrig varit några problem :).

Hanar mer lugna än honor.

nello4ever
0

Jag har råttsäkrat mitt rum så mina grabbar brukar springa fritt där även när jag inte är med så man kan göra så:) Så länge råttorna är så tama att man kan plocka upp de så kan man släppa ut de. Så medans du sitter och gör läxorna så är det bara att släppa ut de på rummet så kan de motionera sig själva;) Se bara till att det inte finns något liggandes som kan skada råttora, tex sladdar, eluttag etc. Honor vill springa mer än hanar har jag hört. Jag har 3 hanar som första råttor och det tycker jag är jätteroligt! Jag har inga andra djur för tillfället så sista frågan kan jag inte uttala mig om:p

Zolah
0

tja råttor tar väl rätt mycket tid, ju mer tid man ger dem ju mer kärlek får man tillbaka som vilket djur som helst :)

Flickor är väldigt krävande av aktivering , annars kan dom hitta på hyss. Medans hanar är lugnare och vad jag vill påstå gosigare :3 har själv både honor och hanar

och som dom andra sa, man kan råttsäkra och ha dem ute medan man gör läxor. eller stoppa dem i en huvtröja :3

fia-mia
0

Tack för svaren!

Lutar åt två hanar i så fall :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Korpglugg
0

*följer tråden*

myismyname
0

Kan varmt rekommendera hanar! Mina pojkar är supermysiga och inte alltför busiga, även om de har spring i benen :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus